ČNB potrestala Fincentrum, poradenská společnost nezvládla otestovat úvěrové poradce

ČNB

ČNB Zdroj: profimedia.cz

ČNB
ČNB
3
Fotogalerie

Poradenská společnost Fincentrum si za uplynulých dvanáct měsíců vysloužila už druhou pokutu od České národní banky. Jednoho z nejvýznamnějších hráčů na trhu tentokrát potrestal regulátor stotisícovou pokutou za nedostatky při testování úvěrových poradců. Znalostní zkoušky požaduje zákon o spotřebitelském úvěru a ČNB jejich úspěšným složením podmiňuje činnost zprostředkovatelů půjček.

Fincentrum podle ČNB letos několikrát špatně nastavilo zkouškové otázky pro úvěrové poradce. „Za nedostatky, které naše společnost optimalizací procesů již v průběhu kontroly odstranila, vyměřil regulátor pokutu ve výši sto tisíc korun, tedy při samé spodní hranici z možných až deseti milionů korun,“ uvádí mediální zástupce Fincentra Miroslav Beneš.

Fincentrum se tak stalo další z řady firem a institucí, které nezvládly otestovat úvěrové poradce podle představ centrální banky. V loňském roce například regulátor ve stejné věci pokutoval Vysokou školu finanční a správní, nebo třeba i Českou bankovní asociaci. „Je třeba vnímat, že daná problematika je relativně nová, a tak se jistá míra zjištění, že při kontrole budou identifikovány některé skutečnosti, které ne zcela odpovídají zákonným požadavkům, dala očekávat,“ uvedla mluvčí ČNB Denisa Všetíčková.

Povinnost ověřovat úroveň znalostí zájemců o práci prodejce půjček centrální bance přibyla v souvislosti s novým zákonem o spotřebitelském úvěru, který začal platit v závěru roku 2016. Fincentrum se v hledáčku ČNB octlo už loni v dubnu. Tehdy regulátor poradenské firmě vyčetl, že nenahrávala telefonické hovory svých poradců týkající se zprostředkování investic. Fincentrum za to od regulátora dostalo téměř dvoumilionovou pokutu.

Loni vybrala ČNB na pokutách necelých dvacet milionů korun, tedy zhruba o pětinu méně než předloni a zároveň nejméně od roku 2015. Tehdy centrální banka vybrala přes dvojnásobek loňské částky.