Dlouhá fronta na Lítačku. Pražané čekali na novou kartu desítky minut

Lidé čekají na vydání vůbec prvních karet Lítačka

Lidé čekají na vydání vůbec prvních karet Lítačka Zdroj: ctk

Čtyřmístné pořadové číslo a výhledy na nejméně půlhodinové čekání, s tím se setkal každý, kdo si chtěl odpoledne ve Škodově paláci zařídit novou pražskou dopravní kartu Lítačka. Zelená plastová kartička má nahradit problematickou opencard.

„Čekám tady už půl hodiny, zájem bych o ní neměla, ale skončí mi opencard. Je to prý to samé, jen v zelené barvě, tak nevím, proč tu mám kvůli tomu sedět,“ říká sedmnáctiletá Alena Pilnáčková, která si pro novou pražskou kartu přišla se svou stejně starou kamarádkou. Ta má prý svou opencard platnou až do roku 2020, takže Lítačku ještě nepotřebuje. Další desítky Pražanů v místnosti na ni naopak trpělivě čekají.

Pilotní projekt Lítačky potrvá do června. Náklady na zavedení karty město odhaduje do deseti milionů korun. Vlastníka opencard, eMoneyServices (EMS) se Praha ale nezbaví, Lítačka funguje na operačním systému DOS, který patří EMS.
Za první hodinu vydávání karty si vyzvedlo pořadové číslo asi 80 lidí, 50 za prvních 15 minut. „Více než třetina lidí si přišla karty vyměnit i přes to, že jim ještě nekončila platnost (opencard) a neměli nárok na její výměnu zdarma,“ uvedl IT ředitel Operátora ICT Václav Strnad. V takovém případě platí klient 100 korun, zdarma je dva měsíce před koncem platnosti.

Ode dneška jen Lítačka

Karty Lítačka magistrát vydává ve Škodově paláci v Jungmannově ulici v pondělí a ve středu od osmi hodin ráno do osmi hodin večer, v úterý a ve čtvrtek od osmi hodin ráno do šesti večer a v pátek od osmi hodin ráno do půl čtvrté odpoledne.

Nabít kupon s jízdným si lidé musí na přepážkách dopravního podniku v některých stanicích metra nebo v hlavní chodbě Škodova paláce. Podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana je čekací doba asi 40 minut. Každý, kdo ode dneška bude chtít elektronickou tramvajenku, dostane Lítačku. Zároveň v úterý úředníci vydávali také již objednané opencard. Majitel opencard může svou kartu nadále využívat až do ukončení platnosti karty. Bude na ni také možné nahrávat kupony MHD. Při vypršení platnosti opencard převede Praha platný kupon na Lítačku.

Anonym se prodraží

Lítačku Praha vydává ve dvou verzích - buď jako anonymní kartu, nebo kartu s fotografií a osobními údaji. Kupony na anonymní kartu jsou, stejně jako v případě opencard, dražší, například u měsíčního kuponu je to o stokorunu, stojí 670 korun. Používat ji mohou lidé jako tramvajenku a průkazku do knihovny. Parkovné v modrých zónách se kartou, na rozdíl od opencard, platit nedá.

V rámci dopravního podniku (DPP) funguje Lítačka na systému DOS (dopravní odbavovací systém), který ale patří EMS. Firma již v uplynulých týdnech několikrát uvedla, že Praha napojením Lítačky na DOS zřejmě porušila autorský zákon a okopírovala systém opencard. Minulý týden na město kvůli tomu dokonce podala žalobu - svou podalo také město, které chce u soudu prokázat, že opencard neokopírovalo. Praha se rovněž brání tím, že DPP má licence na užívání DOS do roku 2055.

Lítačku bude spravovat městská firma Operátor ICT. Software Prahu vyšel na asi 1,5 milionu korun, další náklady město dosud oficiálně nevyčíslilo.