Praha začíná hledat partnera pro stavbu trasy metra D, má jí pomoci s výkupem pozemků

Libuš Metro D

Libuš Metro D Zdroj: Metroprojekt

Vizualizace nové stanice metro D
Přestup ve stanici Pankrác Metro D
Olbrachtova Metro D
Nové Dvory Metro D
Nemocnice Krč Metro D
10 Fotogalerie
Diskuze (0)
S výkupem pozemků nutných k budování nové trasy metra má Praze pomoci soukromý partner, schválili radní. Dopravní podnik chce takto vytvořit společnou firmu, řešit má i rozvoj okolí nových stanic.

Společný podnik má mít formu akciové společnosti, investor bude vlastnit 51 procent akcií, Dopravní podnik hlavního města Prahy zbylých 49. Firma se má podílet na rozvoj všech plánovaných stanic.

„Zapojení soukromého sektoru se vysloveně nabízí, protože finanční zátěž jednak neponese město samotné, ale zároveň získáme partnera se zkušenostmi, který navíc bude moci v některých případech postupovat rychleji než město,“ řekla primátorka Adriana Krnáčová.

Podnik má usnadnit hlavně výkup chybějících pozemků. Nebude svázán předpisy, které městu a DPP zakazují vykupovat pozemky za vyšší než odhadní cenu.

Stavba nové trasy, která ulehčí vytížené trase C a zlepší dopravní dostupnost na jihu města, by měla začít v roce 2019.

Podívejte se na metro bez řidiče, které jezdí v Barceloně - potkáte jej i na budoucí trase D:

Video placeholder
Takhle to vypadá v metru v Barceloně, kde jezdí samo - bez řidiče. • Zdroj: Martina Neckářová

Zapojení soukromého sektoru však ne všechny strany vidí pozitivně. K situaci se vyjádřila například Česká pirátská strana. „Bojíme se, že to skončí špatně, podobně jako angažmá strategického partnera v Pražských vodovodech nebo menšinový podíl soukromníků v Pražských službách. Společné podniky veřejného a soukromého sektoru z našich zkušeností přebírají nejhorší vlastnosti z obou oblastí,“ řekl deníku E15 zastupitel hlavního města Prahy za pirátskou stranu Mikuláš Ferjenčík.

V celé podobě bude trasa začínat na náměstí Míru a končit v Depu Písnice. Bude obsahovat dvě přestupní stanice a to ve stanicích Hlavní nádraží a Pankrác.

Samotná výstavba je nyní rozdělena do dvou fází. Ve fázi číslo jedna bude hlavním bodem výstavba úseku Pankrác – Olbrachtova. Celkové náklady na první fázi výstavby činí 11,3 miliard korun a realizace tohoto úseku je stanovena na 72 měsíců.

Druhou fází pak bude dostavba dalších stanic na plánované trase od budoucí stanice Olbrachtova až po Depo Písnice a vlakové depo Písnice. Studie odhadly stavbu této fáze na 66 měsíců. Celkové náklady na zbudování nové trasy metra se pohybují okolo padesáti miliard korun.

Začít diskuzi

Volby do Poslanecké sněmovny ČR 2025

V roce 2025 se v ČR konají volby do Poslanecké sněmovny. Projděte si klíčová témata, mezi které patří aktuální volební průzkumy, termín a čas voleb, strany, kandidáty, postup ve volební místnosti a volební systém ČR pro parlamentní volby 2025 (články se zobrazí po rozkliknutí odkazu):

Termín, strany, kandidáti a systém Volební průzkumy Voličský průkaz Jak volit? Volby ze zahraničí Volební místnosti Kroužkování a preferenční hlasy Volební lístky Volební komise