Provoz Lítačky stojí 4,4 milionu měsíčně. Moc neušetřila, tvrdí opozice

Lítačka

Lítačka Zdroj: ctk

Za vývoj a pořízení nové karty na pražskou hromadnou dopravu s názvem Lítačka zaplatilo město 8,2 milionu korun, měsíční náklady na provoz vycházejí na 4,4 milionu korun, informoval předseda představenstva městské společnosti Operátor ICT Michal Fišer. Opozice tvrdí, že Praha výměnou kritizované karty opencard za Lítačku moc neušetřila.

Z informací, které poskytla zastupitelka Eva Vorlíčková (TOP 09), vyplývá, že provoz firmy Operátor ICT vyšel Prahu za poslední rok a půl na bezmála 100 milionů korun. „Je to možné s tím, že veškeré náklady, které byly ze strany magistrátu placeny vůči Operátorovi, byly za provoz systému opencard, což je větší část nákladů, a za konzultace v oblasti IT,“ připustil na dotaz Fišer. Městská firma slouží výhradně k provozu karet na MHD a odnedávna i jako konzultační firma magistrátu. Vorlíčkové pražský městský soud uložil nepravomocně podmíněný trest v kauze předchůdce Lítačky, karty opencard.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) uvedla, že Lítačka ušetřila 36 procent nákladů dříve vynakládaných na provoz končící karty opencard, zatím prý zhruba 37 milionů. A náklady podle ní budou klesat. Podle pirátů jde o dvanáctiprocentní úsporu.

Opozice: Lítačku zlevnil pokrok

Pravicová opozice s tvrzením o významných úsporách nesouhlasí. „Cena za vývoj je pochopitelně nižší než u opencard. Ale srovnávat ceny za vývoj softwaru před deseti lety a dnes je naprosto nefér. Vývoj v této oblasti je ten nejrychlejší a sráží ceny razantně dolů. Pro mě je zásadní to, že měsíční náklady jsou v podstatě totožné jako u opencard a žádnou úsporu nepřinesou,“ řekl předseda pražské ODS Filip Humplík. Podle něj zelená kartička pouze nahradila červenou. „Slibovaná mobilní aplikace nikde. Možné využití pouze v MHD,“ doplnil.

Podobného názoru je i předseda klubu pirátů Jakub Michálek. „Náklady se podařilo snížit jen o dvanáct procent, ale podle magistrátu je lze dále snižovat. Chceme, aby to radě uložilo zastupitelstvo,“ sdělil Michálek.

Karty Lítačka město vydává od března a postupně nahrazují opencard. Lítačku si za půl roku vyzvedlo 193 tisíc cestujících. Pilotní provoz měl původně skončit v červnu, rada jej ale prodloužila do srpna a aktuálně do konce září. Vedení Prahy dosud nechtělo zveřejnit, kolik bude projekt stát, a tvrdilo, že náklady řekne až v okamžiku ukončení pilotního provozu. Lítačku Praze dodala firma XT-Card. Opozice tvrdí, že bez výběrového řízení.

Opencard vlastnilo asi 1,2 milionu lidí. V období od poloviny letošního roku do března roku 2017 vyprší platnost 700 tisíc karet opencard. Cestující místo nich dostanou buď Lítačku, nebo mohou jezdit na papírové kupony. Praha navíc podle primátorky chystá i další možnosti, jak za jízdné v MHD platit, mimo jiné platebními kartami. Magistrát má s majitelem opencard, firmou eMoneyServices, nadále nevyřešené spory. EMS po městě žádá téměř 700 milionů korun, o další desítky milionů se už soudí.

Soud v kauze opencard uložil bývalému primátorovi Bohuslavu Svobodovi (ODS) podmíněný trest 2,5 roku, další exprimátor Tomáš Hudeček (dříve TOP 09) dostal dvouletou podmínku stejně jako někdejší radní pro dopravu Josef Nosek. Nejpřísnější potrestání - tříletou podmínku - si podle pražského městského soudu zaslouží bývalá radní pro IT Eva Vorlíčková a šéf magistrátního IT odboru Jan Teska. Deset z 15 obviněných včetně tří současných pražských zastupitelů soud zprostil viny. Verdikt není pravomocný, všichni odsouzení se okamžitě odvolali.