Sociální demokraté zahájili kampaň ve vlaku do Brna
„My jako politická strana vnímáme tyto volby ne jako individuální záležitost… Jsou to celostátní volby, v nichž kandiduje jedna ČSSD,“ poznamenal Sobotka. Odmítl kritiku, že jeho strana v kampani před volbami rozhodujícími o krajských vládách „vytahuje“ celostátní témata. Kraje jsou podle něj velmi těsně propojeny se státním rozpočtem a tak ve skutečnosti závislé na vládě.
Podle sociální demokracie totiž volební výsledek na podzim buď nynější koaliční vládu posílí, či oslabí, a tak ČSSD i toto hlasování interpretuje jako referendum o vládě premiéra Petra Nečase (ODS). Sociální demokraté proto v kampani nebudou mluvit jen o regionálních problémech, které mohou být v různých krajích rozdílné, ale také o celostátní politice.
Sobotka připomněl, že také ve volbách v roce 2008 byla tehdejší vládní koalice oslabena a následný pátý pokus vyslovit vládě ve sněmovně nedůvěru se zdařil. „Shodou okolností jsme v podobné statistické situaci,“ poznamenal předseda ČSSD.
V průzkumech nyní nejsilnější opoziční strana, která vládu kritizuje dlouhodobě například kvůli církevním restitucím, zvyšování daně z přidané hodnoty či penzijní reformě, chce ve volební kampani akcentovat také problematiku bezpečnosti, zdravotnictví, sociálních služeb či například dopravní obslužnosti, řekl novinářům Jan Hamáček, který má na starosti volební kampaň.
I kvůli zájmu strany o ekologickou dopravu dnes špičky ČSSD vyrazily do Brna vídeňským expresem Franz Schubert, kde měla strana připojený vagon na konec soupravy. „Je to vyjádření naší podpory železnici a veřejné hromadné dopravě,“ podotkl Sobotka.
Po příjezdu na brněnské Hlavní nádraží své stranické kolegy přivítali například místopředseda strany Zdeněk Škromach,i někdejší premiér, evropský komisař Vladimír Špidla či brněnská senátní kandidátka Stanislava Slavíková. Odpoledne je čeká první z více než 150 předvolebních mítinků na brněnském Moravském náměstí. Jihomoravský hejtman a místopředseda ČSSD Michal Hašek míní, že obhajoba výsledků z posledních krajských voleb bude „velmi obtížný úkol“.
Celková částka na kampaň ČSSD je okolo 90 milionů korun. Jádrem budou dva mikrobusy, které se budou pohybovat po celé ČR. „Chceme být v září a první polovině října každý den mezi lidmi,“ poznamenal Sobotka, který se chystá na více než stovku setkání s občany.
Kampaň podle něj bude kontaktní, přiměřená a skromná. Lidé budou mít možnost setkat se s kandidáty, vedením strany a jejím prezidentským kandidátem Jiřím Dienstbierem. Předseda ČSSD připomněl, že billboardů zaměřených na kritiku chystaných církevních restitucí, které vzbudily výrazně odmítavou reakci některých církví, bylo po celé České republice jen pět desítek.
Manažer kampaně ČSSD Hamáček novinářům ve vlaku představil vizuální koncept kampaně. Největší opoziční strana se bude ve všech krajích prezentovat v jednotném stylu. Jejími hlavními postavami jsou kandidáti na hejtmany a senátory, jejichž velké portréty budou dominovat billboardům. „Priorit bude několik. Budeme komunikovat otázku bezpečnosti, zdravotnictví a sociálních služeb, popřípadě další regionální témata,“ poznamenal. Sdělení u fotografií „budou srozumitelná a jasná“, například že ČSSD odmítá další snižování počtu policistů a hasičů v krajích, vysvětlil.