Vláda schválila název Czechia, proti byla jen Šlechtová

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová Zdroj: ctk

Vláda podpořila záměr používat v zahraničí pro označení České republiky překlady názvu Česko, v angličtině Czechia. Po jednání kabinetu to řekla novinářům ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO), která je už od zveřejnění záměru jeho hlavní oponentkou. Z ministrů Šlechtová jediná hlasovala proti, ministerstvo zahraničí podle ní nevypořádalo připomínky jejího resortu.

Záměr zapsat do příslušných databází OSN překlady jednoslovného názvu zveřejnil v polovině dubna ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD) po schůzce vrcholných představitelů země na Pražském hradě. Šlechtové se úmysl nelíbil mimo jiné kvůli zavedené značce Czech Republic - Land of Stories, užívané v propagaci země v cizině.

Ministerstvo zahraničí dnes informovalo vládu o plánu připojit do databází OSN zkrácenou geografickou verzi názvu spolu s překlady do angličtiny, francouzštiny, arabštiny, čínštiny, ruštiny a španělštiny. „Tento materiál vláda vzala na vědomí, já jsem jediná byla proti, protože nesouhlasím ani s postupem, ani s vypořádáním, protože žádná z našich asi dvaceti připomínek nebyla vypořádána,“ uvedla Šlechtová.

Jednou ze zásadních připomínek podle Šlechtové je, že zavedení překladu není potřeba a neproběhla o něm veřejná debata. „Občané se o tom dozvěděli stejně jako já z médií,“ uvedla. Ministerstvo pro místní rozvoj jako „gestor cestovního ruchu“ o záměru mělo být informováno, dodala Šlechtová. „Takto se domnívám, že by vláda neměla fungovat,“ řekla.

Zůstane i delší verze

Oficiální jednoslovný název Česko (Czechia) nemá nahradit název Česká republika, bude jen jeho kratší alternativou. „Záleží vždy na daném subjektu, zda se rozhodne užívat delší verzi, nebo kratší verzi,“ uvedlo v prohlášení ministerstvo zahraničí. Krátký název se hodí podle ministerstva hlavně tam, kde není třeba používat formální označení, například při sportovních událostech nebo pro marketingové účely.

Šlechtová dříve namítala, že na vytvoření aktuální komunikační značky bylo v letech 2013-2015 vynaloženo zhruba 1,1 miliardy korun a navrhla o názvu země hlasovat v referendu.