Nepřehlédnutelný design, unikátní komplikace, mediálně zdatný marketing, spousta kolaborací se známými osobnostmi, zajímavé limitované série, ikonický model Big Bang. Hodinky pro excentriky, kteří nechtějí usedlé pateky, ale přitom milují ozubená kolečka. Hodinky, které nemají vkus, pro lidi, kteří nemají vkus, navíc za nevkusnou cenu. Cirkus, divadlo, přehnanost. Nosí je jen blbí fotbalisté a ještě blbější američtí rappeři se zlatými zuby, kterým ladí k jejich Lamborghini Aventador SV. A pak mentální chudáci s trochou peněz, kteří musí všem dokazovat, jak maj’ velký a drahý hodinky – hlavně aby byly vidět a každej si jich všim’. Značka bez historie, bez úrovně, která navíc vykradla design modelu Royal Oak od Audemars Piguet.
Tak vidíte. Tak moc Hublot polarizuje, tak hodně je kontroverzní. Málokterá hodinková značka má tolik nadšených fanoušků a zároveň tolik nesmlouvavých hejtrů. Který tábor má pravdu? O to přece vůbec nejde, nepohybujeme se v exaktní vědě, která stojí na důkazech, ale na vlnách pocitů, emocí a subjektivních názorů. Jedno se ale Hublotu upřít nedá – mluví se o něm, navíc čím dál víc. Protože Hublot teď frčí. A registrovat jej najednou musí i tradiční hodinkoví hráči, pro které navíc paradoxně vůbec není soupeřem, protože loví v jiných vodách. Skutečně? Hublot je mladá značka. V roce 1980 ji založil rozmáchlý a odvážný Ital Carlo Croco, který udělal něco do té doby nemyslitelného: spojil hodinky z drahého kovu s obyčejným gumovým páskem. Kontrast dvou materiálů, zlata a gumy, se stal hitem. Aby ne, guma je praktická, jen tak se nezničí, po vynoření z mořských vln rychle schne, dá se snadno (a relativně levně) nahradit, je pohodlná.
Megaúspěch ale zažil Hublot až ve chvíli, kdy jeho otěže převzal Jean-Claude Biver. Už to nebyla jen guma a už to zdaleka nebylo jen zlato. Začaly materiálové a metalurgické orgie, titan, karbon, kevlar, keramika, míchání vlastního zlata i oceli. Vznikl vlastní in-house strojek, složité a 21. století akcentující komplikace, brutální designy, sci-fi kombinace barev – to vše ale v dokonalém provedení a se základem v poctivém hodinářském řemesle. Hublot se zkrátka trefil do dnešní doby. Jeho produkty jsou jako dělané pro úspěch na sociálních sítích – protože jej nosí lidé, kteří na sociálních sítích žijí. Mladí, bohatí, výstřední, odvážní. Opak klidné aristokracie, opak konzervativní klasiky, už žádné kožené pásky z krokodýla k tvídovému saku, už žádný nadčasový design, který známe sto let. Všechno jinak, všechno nově, pravidla stranou, jediná úcta k tradici zůstala v tom základním, a tím je klasický mechanický/automatický pohon.
Hublot dnes patří mezi globální hodinkové hráče a stejně jako mnozí jiní, i on se pojí s řadou sportovních odvětví a eventů, pro něž je mediálním partnerem. Fotbal a nesmrtelný Diego Maradona, který nosil dvoje hubloty – každé na jedné ruce. Stáje formule 1, Lewis Hamilton a jeho hubloty poseté diamanty. Olympijské hry, basketbal, lyžování… Hublot je zkrátka na očích – o to víc, že jeho modely opravdu nepřehlédnete. Je jen na vás, jestli vás chytnou za srdce, nebo jestli na vás budou už „moc“. Moc výrazné, moc drahé nebo moc velké. V dnešní době je ale VÍC vždycky lepší než míň. Pokud tahle mantra konvenuje s vaším nastavením, najdete v hodinkách Hublot zalíbení.
Článek byl poprvé uveřejněn v březnu 2022 v tištěném Formen.