Rady pro firmy, jak správně reagovat v současné složité situaci. Šetřit, ale nepropouštět

Druhá vlna pandemie opět tvrdě dopadla na společnosti a na pracovníky.

Druhá vlna pandemie opět tvrdě dopadla na společnosti a na pracovníky. Zdroj: Metrostav

Druhá vlna pandemie opět tvrdě dopadla na společnosti a na pracovníky.
Druhá vlna pandemie opět tvrdě dopadla na společnosti a na pracovníky
Druhá vlna pandemie opět tvrdě dopadla na společnosti a na pracovníky.
4
Fotogalerie

Na jaře zažily firmy bezprecedentní šok. Ti největší průmysloví výrobci museli dokonce zastavit provoz, kvůli zavřeným obchodům neměli ani odbyt. Vláda velmi dobře ví, že opakování této situace se musí vyhnout, protože návrat jarního režimu by ekonomika už nejspíš neunesla. I když jsou podmínky aktuálně vyhlášeného lockdownu o něco mírnější a hned od počátku je doprovází kompenzační opatření, bude to opět pro firmy velká výzva. A budou se s ní muset opět vypořádat hlavně samy.

Restrukturalizacím a firmám v krizi se věnuji přes dvacet let. Pod rukama mi prošla Sazka, Tatra, Nová huť, VPE, Kordárna nebo Zoot. Zároveň působím jako provozní ředitel PwC Česká republika. První jarní pandemickou krizi jsem tak zažil jak z pohledu provozního řízení naší firmy, tak u klientů, které situace postihla.

Co bych tedy na základě těchto zkušeností poradil? Nejdůležitější je teď z mého pohledu dodržovat těchto šest bodů:

1)     Cashflow

Stejně jako na jaře je na prvním místě cashflow. Řízením hotovosti se nyní musí zabývat každý. Je potřeba ho mít opravdu pod kontrolou a rychle zjišťovat, proč přestává proudit. Možností může být více: od těch technických, kdy je třeba účetní obchodního partnera v karanténě, až po ty, kdy má samotný klient či odběratel problémy s nedostatkem peněz.

2)     Ušetřit na výdajích

Kromě osekání nadbytečných nákladů je klíčové mít pod kontrolou i ty dlouhodobé a potřebné. Správně nastavená výběrová řízení dovedou rychle ušetřit velké peníze. A nejen jednorázově, ale právě dlouhodobě. Máme s tím velmi konkrétní zkušenosti, průměr úspor u našich klientů je mezi 10 a 20 procenty v závislosti na typu nákupu. To je hodnota, která se určitě hodí v jakýchkoli časech, v těch krizových potom ještě několikanásobně víc.

3)     Scénáře vývoje

Je určitě dobré zjistit si a vědět, jaká státní pomoc se vás týká a jak ji využít. Spolehnout se na to ale nedá. Rozhodně je třeba myslet na to, že různé odklady splátek či daňové povinnosti situaci neřeší, ale pouze poskytují čas na nalezení řešení.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!