Advokáti se přesouvají na internet, jejich komora varuje před riziky

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

V tuzemsku se začíná rodit trh s poskytováním právních služeb online. Česká advokátní komora však internetové advokacii příliš nepřeje. „Potenciál online advokacie je velký. Bavíme se zde hlavně o právních pracích menšího rozsahu. Dorůstá generace, která již v mládí se v onlinu pohybovala hodně a tedy i advokátní služby hledá na internetu,“ soudí specialista na internetové projekty Ivo Prax z agentury 5DM. V zahraničí je už podle něj tato forma právních služeb rozvinutější.

„Potenciál trhu je minimálně ve stovkách milionů korun,“ odhaduje právník Ondřej Preuss z internetového projektu Dostupný Advokát. Kvalifikovaný odhad se mimo jiné opírá o množství prodaných bytů nebo ukončení pracovního poměru.

Dalším hráčem sázejícím na využití nových technologií v advokacii je projekt Právní Esa. Přesto se jeho zakladatel Filip Sýkora paradoxně termínu „online advokacie“ brání.

„Advokacii jako takovou můžete zpravidla jen těžko provozovat na dálku. Je jasné, že vybrané úkony jako jsou revize smluv či posouzení vymahatelnosti pohledávky apod. udělat na dálku lze, ostatní úkony však už jen těžko,“ soudí. Internet považuje hlavně za nevyužívaný kanál pro získání klientů.

Advokátní komora zůstává rezervovaná

Stavovská organizace advokátů hájí ve vztahu k internetovým projektům konzervativní postoj. „Česká advokátní komora nahlíží na placené právní služby poskytované po internetu, řekněme, velmi rezervovaně. Takové poskytování právních služeb může být totiž rizikové, a to jak pro advokáta, tak pro klienta,“ sdělila mluvčí komory Iva Chaloupková.

Klienti podle ní z jedné strany nemají přes internet možnost si ověřit, že komunikují se skutečným advokátem. Z druhé strany například při sjednání úschovy peněz přes internet se prý advokát vystavuje riziku, že může jít o zdroje z trestné činnosti.

Advokátní „startupisté“ si prý s tímto rizikem umějí poradit. „U složitějších majetkových operací, pak samozřejmě provádíme ověření identity klienta v souladu s příslušnou legislativou proti praní špinavých peněz,“ uvedl Preuss z Dostupného Advokáta.

Typicky jde například o advokátní úschovu u převodů nemovitostí. Ani v dalších případech nezůstává klient anonymní. Musí se registrovat a vyplnit své osobní údaje, aby nemohlo dojít ke střetu zájmů.

Ondřej Preuss: Trh advokacie neexistuje

Ondřej PreussOndřej Preuss | Dostupny advokat

„Všude kolem nás probíhá přesun z off–line světa na internet,“říká zakladatel projektu Dostupný advokát Ondřej Preuss.

E15: Na internetu funguje spousta bezplatných právních poraden, proč by za tyto služby měl někdo platit?

Často od klientů víme, že jim v takovýchto poradnách třeba nebyli schopni poradit nebo pro ně rada nebyla uchopitelná. Takový člověk ale současně nechce za takovou radu platit několik tisíc korun. A na tyto klienty nákladná mašinérie běžných advokátních kanceláří není nastavená, nemůžou na nich vydělat.

E15: Čím to, že byznys s online advokáty je teprve na začátku?

Trh advokacie prakticky neexistuje. U řady dalších služeb poradenského charakteru existují pro klienta na trhu jasná vodítka. Klient zná dopředu cenu, poskytovatelé jsou flexibilní a nejsou mezi nimi propastné rozdíly. V advokacii nic takového nenajdete.

Přitom advokacie je byznys jako jakýkoli jiný, ačkoli má samozřejmě spoustu specifik, nikdy nebude jako prodávání zmrzliny. Avšak když se dnes podíváte na to, jak obor funguje, je to cech. To ale neodpovídá 21. století. Všude kolem nás probíhá přesun z offline světa na internet. Obor, který se tomu bude bránit, bude o to zranitelnější.

E15: Proč tedy advokáti často žehrají na velkou konkurenci?

Advokáti, kteří uvažují obchodně a mají byznys v krvi, většinou cílí na velké korporace a velké transakce. Tam samozřejmě tržní mechanismus vládne. Ale tyto advokáty nezajímá běžný retailový klient. Ten je pro ně nákladný a nepříjemný. Aby se to vyplatilo, musíte jich mít velký objem.

E15: Jak to, že se to vyplatí vám?

Všechny procesy máme nastavené automaticky. Nabízíme standardizované produkty, které máme rozdělené do balíčků, a odpovídají poptávce. Například, když kupuji nemovitost, potřebuji sepsat smlouvu, potřebuji advokátní úschovu, konzultaci s advokátem a potřebuji vklad na katastr.

Na internetu si tento balíček služeb vyberu a rovnou online zaplatím. Tedy žádné diskuse ohledně ceny a času, jak je běžné v kamenných kancelářích. Online prostřednictvím dotazníku zadáte také všechny vstupní informace.