AeroMobil 3.0: Takto vypadá slovenské létající auto

AeroMobil. Zleva: Juraj Vaculík a Štefan Klein

AeroMobil. Zleva: Juraj Vaculík a Štefan Klein Zdroj: Jan Sedlak

AeroMobil 3.0
AeroMobil 3.0
AeroMobil 3.0
AeroMobil 3.0
AeroMobil 3.0
5
Fotogalerie
E15.cz z Vídně: O budoucnosti automobilů a osobní přepravy se v poslední době mluví hodně. Elektrická auta a vše okolo. Slovenská společnost AeroMobil na to ale jde od podlahy a přináší představu budoucnosti poněkud divočejší. Firma ukázala finální verzi AeroMobilu 3.0. Je to létající auto a za pár měsíců by mělo přijít na trh.

„Věříme, že se osobní doprava navždy změní,“ říká na konferenci Pioneers Festival spoluzakladatel AeroMobilu Juraj Vaculík. AeroMobil 3.0 je výsledkem asi 25 let práce, za jejíž technickou částí stojí především druhý ze spoluzakladatelů a technický ředitel podniku Štefan Klein. Ten si létající osobní prostředek vysnil už před mnoha lety, když se stal pilotem, ovšem za komunismu mohl létat do vzdálenosti maximálně sta kilometrů od letiště.

Teď chce dostat do celého světa jeho šest metrů dlouhý výtvor z oceli a karbonu. Létajícímu automobilu stačí ke vzlétnutí zhruba 200 metrů jízdy a na přistání si pak vystačí s padesáti metry. Stroj se hýbe maximální rychlostí 200 kilometrů za hodinu a na jeden zátah urazí až 875 kilometrů. „Létání teď může být skutečně svobodným,“ říká Klein. Jeho vizí je i odstranit otravná čekání na letištích.

Na silnici i do vzduchu

Ambiciózní Slováci udělali během let vývoje několik prototypů a vše odstartovalo – jak jinak – v garáži. Dnes už projektu věří i slovenská vláda a úřady. AeroMobil má povolení na Slovensku experimentovat s létáním.

Délka šest metrů není úplně nejkratší, na druhou stranu je celé auto sestrojeno tak, aby se staženými křídly mohlo normálně jezdit na silnici a běžné infrastruktuře. Ke vzletu a přistání nepotřebuje žádné runwaye a obojí zvládne i na trávě.

Slovenský tým prozatím neoznámil finální cenu (měla by se nicméně pohybovat na úrovni luxusního sportovního auta), stejně tak není pevně dáno, kdy aktuálně představený model půjde na trh – mluví se o roce 2016 nebo 2017. Ani není jasné, jak se k této novince budou stavět zákony jednotlivých zemí. Celá oblast se teprve bude muset definovat.

Celý „autoletecký“ projekt platí výkonný ředitel Juraj Vaculík, který tyto aktivity dotuje ze svých výdělků v reklamní branži. Investice jdou do milionů a společnost neustále přijímá nové zaměstnance. „Prvními zákazníky budou takzvaní early adopteři, kteří na to mají peníze,“ říká Vaculík.

„Náš největší trh budou ty země, kde nemají dostatečně vyvinutou dopravní infrastrukturu. To znamená rychle rostoucí země jako Čína, Afrika či Blízký východ,“ plánuje Vaculík. Možná by to tak trochu šlo přirovnat k mnoha zemím v Africe, kde sice nemají optická vlákna, ale zase rychlý mobilní internet nové generace.

Do AeroMobilu 3.0 se vejdou dva dospělí lidé. Stroj váží asi 450 kilogramů, i s cestujícími a menším nákladem se tak vejde do limitu 650 kilogramů pro malá sportovní letadla (LSA). Rozpětí vysunutých křídel je pak 8,2 metru.

Slovenské létající auto při vzletové jízdě dosahuje rychlosti 130 kilometrů za hodinu a pohání ho motor Rotax 912. S AeroMobilem je možné natankovat na běžné pumpě.

Takže, Teslo, tady máš zajímavého vyzyvatele z východní Evropy.

Poznámka: Technické specifikace AeroMobilu se neustále vyvíjejí, údaje na webech a podobně se tedy mohou různě lišit.