Anketa
1. Stejně jako řada dalších developerů jste přistoupili k tomu, že k prodané nemovitosti nabízíte nový automobil. Proč?
2. Kdy očekáváte zlom ve vývoji realitního trhu a růst poptávky?
*Adam Zítek, předseda představenstva YOUNG INVEST a. s.*
[file:3724:small:left]
1. Musím se přiznat, že když se tato marketingová podpora objevila u některých developerů poprvé, měl jsem k ní určitou skepsi. Pozitivní zkušenosti naší konkurence nás však přivedly ke změně názoru a dnes nový vůz nabízíme rovněž k našemu projektu Royal Views I. Větší část našich klientů tuto akci přivítala, svoji roli určitě hraje i to, že projekt je umístěn těsně za hranicí Prahy, a tak se druhé či třetí auto do rodiny určitě hodí.
2. Poptávka ustrnula podle mého názoru ze dvou důvodů. Jednak podle určitých ukazatelů byly již v polovině roku 2008 u velké části nových projektů prodejní ceny nadhodnoceny, a to jak vzhledem k lokalitě, tak i k nabízené kvalitě provedení. K tomuto faktoru pak v závěru loňského roku přistoupila nejprve finanční a poté i celková ekonomická krize. Souběh těchto skutečností vedl k zamrznutí poptávky. Mezitím však došlo k částečné korekci cen, odhadovat ji můžeme kolem 10 až 15 procent. Přetrvává však negativní nálada, pokud jde o chuť do nákupu dražších nemovitostí. Přitom reálný důvod pro to není, finance nikomu nezmizely, potřeba lépe bydlet je také přirozená a trvalá, a tak vysvětlení zřejmě najdeme ve spekulativním chování budoucích kupujících, kdy stále čekají na masivnější snížení cen nabízených nemovitostí. Prostor však není velký a navíc banky jsou si vědomy situace a nemají na nějakém razantním snížení cen zájem. Proto si myslím, že doba pro nákup nové nemovitosti je již zde a že velkou výhodou je značné množství již dokončených projektů, kde zájemci nemusí mít strach o finanční sílu developera a jeho schopnost dovést projekt do konce. Navíc je zřejmé, že nové projekty jsou odkládány, což v blízké době povede ke snížení nabídky, a to vše tedy by mělo vést k onomu bodu zlomu, na který se ptáte.