Aplikace, co pozná písničku, vydělává miliony. Do Shazam investoval i Helú

Slyšíte hudbu a rádi byste zjistili, o jakou skladbu se jedná? Váš telefon si ji "poslechne" a řekne vám název písně i interpreta, který ji vytvořil. Umí to díky aplikaci Shazam. Geniálně jednoduchý nápad už jeho autorům vynesl desítky milionů dolarů. Velké peníze ale londýnský startup začne vydělávat až nyní. Za desetinu akcií Shazam v pondělí zaplatil druhý nejbohatší muž planety Mexičan Carlos Slim Helú 40 milionů dolarů.

Do londýnské firmy Shazam Entertainment mexický miliardář Helú investoval prostřednictvím své telekomunikační firmy America Movil. Helú se přitom investicím v Evropě zatím spíše vyhýbá. Výjimkou byl nákup akcií holandského operátora KPN a rakouské firmy telekom Austria za 4,8 miliard eur v loňském roce. Obchod mu zatím vynesl jen velké ztráty.

Od písniček k reklamám

Technologie Shazam používá algoritmus k rozpoznání téměř jakékoli skladby. Identifikace hudby v reálném světě už dnes ale zdaleka není jediným polem, na kterém Shazam působí. Firma se stále více však přesouvá do výnosné oblasti reklamy a televize. Při sledování reklamy spotřebiteli například umožní zjistit si ihned detaily o zobrazovaném produktu. „Je to o tom, že abyste navštívili webovou stránku, už nemusíte vyťukat www. Shazam se dá používat v každodenním životě ke spoustě věcí, nejen pro hudbu,“ řekl agentuře Bloomberg předseda londýnské firmy Andrew Fisher.

Helú získá v Shazam Entertainment podíl 10,8 procenta. Pro startup je Helúova investice zatím největším přísunem peněz - dosavadní investoři do firmy přinesli 32 milionů dolarů.

Mezi další investory ve firmě patří Kleiner Perkins Caufield & Byers, Institutional Venture Partners a DN Capital Ltd. Firma se časem chystá obchodovat své akcie veřejně, burzovní úpis ale přijde nejdříve v příštím roce.

Shazam není jedinou aplikací, která umí rozpoznat písničku. Konkurenční aplikace SoundHound, dříve známá jako Midomi, umožňuje identifikovat píseň zazpíváním její melodie do mikrofonu.