Auta ve třech pruzích tam, kde jsou jen dva? Ve špičce klidně

Týdeník Sedmička spolu s řidiči a policií našel místa, kde lidé za volantem chybují.

Kde se vyplatí dát si pozor? Všude, když skončí směna ve Škodě Auto. „Tak do čtyř hodin odpoledne jde situaci těžko ustát,“ říká Jiří Dušek, který po Boleslavi jezdí s městským autobusem. Ve střehu by však řidiči měli být stále. A kdekoli.

1. Jízda na červenou

Ve všední den sedm minut po druhé odpoledne začne ze Škodovky do křižovatky ulic Jana Palacha a Václava Klementa vjíždět auto za autem. Před semaforem je dlouhá fronta. Ve dvaceti minutách projede na červenou sedm řidičů.
To už stojí kolona i na třídě Klementa až ke Kosmonosům, lidé se přesto štosují do křižovatky a na několik okamžiků ji zastaví. Kdo může jet, udělá to, třeba za cenu, že se nacpe mezi auta do pomyslného třetího pruhu. Bezpečný rozestup tehdy ve městě neexistuje.
Jenže z původně nenápadného prohřešku se může stát rychle velký. Jako 4. října. „Od automobilky vyjíždělo auto pravděpodobně na červenou. Došlo ke dvěma těžkým zraněním. Ani světelná křižovatka není recept na všechno,“ říká mluvčí boleslavské policie Ladislav Mareš. Havárie jsou navzdory semaforům na křižovatce Laurinovy s Dukelskou či u nového Intersparu.
Pro vyšší bezpečnost je tak nahrazují kruhové objezdy. „K nehodám tam dochází možná stejně často, nejsou ale tak závažné,“ vysvětluje Mareš.

2. Kruhové objezdy

„Všechny jsou problematické, když na nich lidé neumí jezdit,“ míní Mareš. Nejfrekventovanější je ten na Jičínské ulici a tři v průmyslové zóně. Problémy dělá hlavně přednost ve vnitřním pruhu. „K nehodám tam vyjíždíme,“ potvrzuje operační důstojnice boleslavských hasičů Soňa Rajtová. „Uspěly“ i v žebříčku nejnebezpečnějších míst v Česku, který sestavilo Ředitelství silnic a dálnic.

3. Křížení

Další prohřešek by se mohl jmenovat slepota vůči značkám. Řidiči nevidí stopky, bez zastavení vyjíždí z podzemních garáží, aby se nemuseli rozjíždět v kopci. Jindy nevnímají jednosměrky, nerozlišují mezi hlavní a vedlejší. Svádí k tomu třeba Jaselského ulice ve směru od Ptácké. Byť široká třída, přednost mají nejen ti, kteří míří z Havlíčkovy k Českobratrskému náměstí, ale také od Karmele. „Lidé na silnici zapomínají, je to pro ně polní cesta,“ říká Jiří Filip, který v Boleslavi jezdí s městským autobusem. Pozorování Sedmičky to potvrdí. Po čtvrté odpoledne se tam auta potkají za půl hodiny šestkrát. Čtyřikrát si přednost prosadí řidič z mohutnější Jaselské.

4. Přechody

Chybují také chodci. Třeba v Jičínské ulici, když dají přednost auta jen v jednom pruhu. Těžké zranění si nedávno odnesl chodec, i když měl zelenou, z přechodu na křižovatce U Bičíků. Pozor se vyplatí dát na Ptácké ve směru od Debře.
„Je tam takový hup a až nahoře vidím přechod za přejezdem,“ míní řidička Lucie Dražilová. Ale kdo tam přibrzdí?

5. Rychlost

Nejméně na třicet je třeba zpomalit v Pražské ulici, přechod ke škole je v zatáčce. „Za špatného počasí jde o nebezpečné místo,“ říká mluvčí strážníků Ondřej Kubala. Proto tam měří rychlost. „Zastavili jsme i řidiče autobusu,“ tvrdí Kubala. Město tam do konce roku vybuduje semafor.
I jinde lidé šlápnou na plyn. „Podél Škodovky na třídě Václava Klementa jezdí běžně devadesát,“ všímá si Dražilová. Nižší rychlost se vyplatí na sjezdech z R10.

6. Pravidlo zipu

Nejen při opravách silnic či nehodách na dálnici je třeba ho dodržet. V Boleslavi ho řidiči potřebují na výpadovce na Řepov. „Z vlastní zkušenosti vím, že řidiči zipovat neumí. Pustit druhého je nepřekonatelný problém,“ říká Kubala.

7. Parkování

Auta si vadí vzájemně, brání sanitkám, hasičům i chodcům ve výhledu. Nebezpečné místo je Na Radouči. V ulici parkují lidé na obou stranách kolmo k silnici. „Nedokážu pochopit, že tam auto nacpou popředu. Když vyjíždí, musí ho vystrčit víc než polovinu do silnice, než něco uvidí,“ míní Dušek.
V půl osmé ráno tam stojí přes sto třicet aut. Jen dvanáct jich stojí čelem do vozovky, aby mohla bezpečně vyjet. Ostatní to prostě risknou. Přece nebudou parkovat pozadu.