Automobilky experimentují s neobvyklými kampaněmi. Renault píše romány, Hyundai přejel Antarktidu

Renault Zoe

Renault Zoe Zdroj: hli

Rekordní jízda Renaultu Zoe
Renault Zoe
Renault Zoe
Hyundai Santa Fe na expedici přes Antarktidu
Hyundai Santa Fe na expedici přes Antarktidu
7
Fotogalerie

Švédská pobočka francouzské automobilky Renault přišla s unikátní reklamní kampaní. Elektromobil Zoe naučila psát romány, přesně ve stylu spisovatele Jack Kerouaca. Také konkurence však ukazuje, že je schopná vytvořit zajímavou reklamu. 

Jedním z nejznámějších děl představitele takzvané beatové generace je román Na cestě. Právě ten inspiroval zástupce Renaultu k vytvoření celého systému, jež má propagovat elektromobil Zoe s dojezdem až 400 kilometrů. Právě během cesty, kterou řidič s vozem urazí, automobil své vlastní a originální dílo píše.

Aby Renault literární počin dokázal vytvořit, musí být vybavený GPS a 4G moduly, senzory snímající okolí vozu, teplotu a další vlivy a především počítač. Ten disponuje softwarem Watson od IBM, tedy programem pracujícím na bázi umělé inteligence. Právě ten se stará o analýzu textu Kerouacova díla Na cestě, které je v počítači nahráno.

Podle způsobu jízdy, množství zastávek nebo dokonce počasí pak počítač aplikuje Kerouacův specifický styl a vytváří originální dílo. „Všichni sedíme uvnitř vozu a motor běží. Není to poprvé, co se vydáváme na výlet, jako právě toto úterý,“ zní úvodní pasáž příběhu napsaného autem. Kampaň si klade za cíl více přiblížit možnosti elektromobilů zákazníkům, poukazuje především na delší dojezd modelu Zoe. Právě akční rádius elektromobilů je totiž jeden z hlavních důvodů, proč jsou k nim motoristé stále skeptičtí.

Sněhem a horami

Zájem médií v posledních dnech strhla také akce korejského Hyundaie. Automobilka vyslala na Antarktidu svůj upravený model Santa Fe, aby jako první automobil projel celý kontinent. To se vozu povedlo také díky řidiči – za volantem seděl Patrick Bergel, pravnuk legendárního polárníka Ernesta Shackletona, jehož expedice před 100 lety na Antarktidě skončila.

Celkem automobil urazil 5800 kilometrů v mrazech dosahujících až minus 28 stupňů, celá expedice trvala 30 dní. V náročném terénu se vůz pohyboval průměrnou rychlostí 27 kilometrů za hodinu.

Nejviditelnější úpravou na automobilu je použití velkých nízkotlakých pneumatik, čemuž předcházela úprava podvozku. Hyundai disponoval také přídavnými nádržemi, upravena musela být rovněž pohonná jednotka, která spalovala palivo Jet A-1, jež běžně spalují letadla. Důvodem byl fakt, že se jedná o nejběžnější pohonnou látku na celém kontinentu. Z celé expedice vznikl film, který měl premiéru právě tento týden.