Banální příběh z praxe

Náš dlouholetý klient se rozhodl prodat byt. Řekl si, že nechce platit provizi žádné realitní kanceláři a zvládne to sám – na internetu je přece víc než dost portálů, kam může svůj inzerát umístit. Po delší době však zjistil, že se mu namísto skutečných zájemců ozývají spíše realitní kanceláře, které mají zájem jeho nemovitost zařadit do svého portfolia nabídek...

*(případová studie 1)*

Zároveň prezentace na portálech nenesla takové ovoce, jak si představoval. Po několika měsících, kdy tvrdošíjně odmítal nejrůznější realitky, se přece jen rozhodl spolehnout se na něčí pomoc, a protože mu naše společnost dlouhodobě spravuje daně, usoudil, že nám může důvěřovat.

První schůzka s klientem byla čistě informativního charakteru. Základním krokem pro realizaci obchodu je poznat klienta, nemovitost a lokalitu, v níž se nachází. Nelze opomenout ani lidský faktor, který hraje překvapivě velkou roli. Stává se dokonce, že dva lidé mají s toutéž realitní kanceláří diametrálně odlišnou zkušenost, a to právě kvůli podceňovanému vlivu lidského faktoru. Realitní kancelář, to jsou i desítky realitních makléřů různých kvalifikací, znalostí i povah. Zdá se to nepravděpodobné, ale i v obchodě hraje chemie osobní přitažlivosti nemalou roli.

Realitní manažer s přehledem o realitních kancelářích na trhu vybral tu nejvhodnější, která působí v dané oblasti a disponuje dlouholetou historií a solidními výsledky. Druhá schůzka s klientem se konala již přímo v nabízené nemovitosti a za účasti makléře vybrané realitní kanceláře. Ten učinil kroky potřebné k vytvoření nabídky nemovitosti, pro zajištění co nejlepší úrovně jsme pozvali vlastního profesionálního fotografa, který zhotovil fotodokumentaci.

#####Základní fakta

Jelikož šlo o nemovitost tzv. běžnou (u nemovitostí pro účely pronájmu firmám, u vil, historických a administrativních budov, bytů na exkluzivních místech, domů v exkluzivních lokalitách apod. je postup odlišný), prezentovali jsme ji na stránkách partnerské realitní kanceláře, na webu naší společnosti, portálu S-reality a dalších realitních serverech, kde se setkává nabídka s poptávkou. Vždy také nabízíme nemovitost vytipovaným zákazníkům z naší databáze a kontaktujeme různé zdroje, které mají vazby na další možné kupující.

#####Vhodný zájemce

Po třech týdnech intenzivního nabízení nemovitosti jsme prodávajícímu představili prvního žhavého zájemce. Během jedné schůzky bylo jasné, že jednání proběhnou rychle a domluva je na spadnutí.

Jediná komplikace spočívala v tom, že kupující měl k dispozici hotovost maximálně 600 000 Kč a neměl představu, jestli mu budou příjmy stačit na úvěr. Proto se sešel s naším finančním poradcem, který s patřičnými podklady začal zjišťovat tzv. bonitu. Na první schůzce se s kupujícím zaměřil na celkové finanční toky tak, aby nejen posoudil, zda budou jeho příjmy dostačovat, ale také aby vyloučil možnost, že by případný úvěr ohrozil chod jeho rodiny. Po důkladné analýze si náš poradce vzal lhůtu na vypracování konkrétní nabídky financování.

Po 14 dnech předložil poradce nejlepší alternativu, kterou našel: hypotéku ve výši 80 % ceny nemovitosti, s úrokovou sazbou 3,39 procenta a využitím vlastní hotovosti. Vzhledem k nízkým úrokovým sazbám v daném období jsme doporučili fixaci na pět let (tříletá fixace se pohybuje v průměru kolem 3,19 %, ale vzhledem k očekávanému růstu mezibankovních sazeb jsme klientovi doporučili sazbu vyšší), přičemž po skončení fixačního období bude moci klient uložit mimořádnou splátku a ponížit si tak budoucí úroky, ale také v případě výhodnějších sazeb přejít ke konkurenci.

Následně již šlo vše jako na drátkách: Úvěr byl zajištěn, s kupní smlouvou souhlasily obě strany (respektive právníci, kteří je zastupují) a nic nebránilo úspěšné realizaci obchodu.