Básně dokreslí hudba a pantomima

Po Amsterdamu pozná avantgardní představení T.R.A. i domovská Jihlava.

Básník a malíř Libor Habermann představí společně s tvůrcem elektronické hudby Lukášem Francem projekt s názvem T.R.A. Jihlavané se s ním mohou seznámit v pátek 30. října v devět hodin večer v klubu Za Oponou v suterénu Horáckého divadla.

Multimediální celek se skládá z poezie dokreslené hudbou a z pohybu. Libor Habermann své verše nečte, jsou nahrané dopředu. Místo toho básník předvádí v různě barevných kašírovaných maskách od Kateřiny Čechové „pantomimu bez mimiky“, čili jakýsi výrazový pohyb.

„Při živém přednášení básní posluchač často vnímá pouze jednotlivé obrazy, ale ne celkové poselství. Proto chceme srozumitelnost podpořit hudbou a pohybem,“ přiblížil záměr příležitostný diskžokej a produkční klubu Za Oponou Lukáš Franc.

Projekt T.R.A. se představil dříve než v domovském městě obou protagonistů v nizozemském Amsterdamu. Tam Habermann v létě vystavoval obrazy společně s další malířkou z Jihlavy Dagmar Holanovou-Čechovou, vystoupení bylo součástí vernisáže.

„T, R a A jsou písmena odpovídající hebrejským písmenům, která stvořila tento svět. Je to také zkratka českých slov „trojice, realizace, adaptace“. Tra je řecky tři a čteno pozpátku vyjde slovo art, tedy umění. Proč tři – je to podpis nás dvou lidských autorů a božského Mistra, bez kterého nemůže vzniknout nic,“ vysvětluje Habermann.

Na páteční akci bude k dostání disk se zvukovou složkou vystoupení. Je to už třetí cédéčko Habermanna a France, ale teprve první, na němž nepoužili kompozice jiných autorů.

Habermannovy básně sahají od velmi niterných po naléhavé, které mají obecenstvo vyburcovat. Ty v současnosti převažují, umělec totiž věří, že jedenadvacáté století přinese myšlenkovou renesanci a skutečnou svobodu jednotlivce.