Berounské autobusové nádraží se po třiceti letech přestěhuje

Autobusové nádraží v Berouně se bude stěhovat ze Závodí pod Zavadilku. V historii města to bude už jeho čtvrtá štace.

Mezi hlavním železničním nádražím v Berouně a Litavkou bude brzy ještě více rušno, než je dnes. Vedení města se snaží získat peníze z Evropské unie na to, aby sem mohlo ze Závodí přestěhovat autobusové nádraží.

Vlaky se spojí s autobusy

Jak by nový takzvaný integrovaný dopravní terminál měl vypadat? Obyvatelé chtějí před nádražím hlavně prostor k parkování. „Je nereálné tam najít parkovací místo a spousta lidí kvůli tomu na nádraží ani nejede. Mělo by tu být parkoviště hlídané, aby tam člověk mohl nechat auto, když je celý den v práci. Zároveň by ale nemělo být moc drahé, aby se člověku odstavení auta a využití ekologicky šetrnějšího cestování vlakem nebo autobusem vůbec vyplatilo,“ řekl osmatřicetiletý administrátor Marek Mocek.
Dnes využívá železniční stanici v Berouně v průměru asi pět tisíc lidí denně. A budou přibývat. „Počet nových cestujících bude záležet na stupni integrace systémů železniční a autobusové dopravy. Proto v současné chvíli nelze odhadnout nárůst počtu osob v autobusové a v železniční dopravě,“ uvedl mluvčí Českých drah (ČD) Petr Štáhlavský.
Provoz by bezpochyby měla zvýšit připravovaná optimalizace železničního koridoru Praha, Beroun, Plzeň a tunelová vysokorychlostní trať Praha, Norimberk s odbočkou do Berouna. O osudu těchto plánovaných akcích se má rozhodnout do konce března. Vedení Berouna plánuje pod dálničním mostem u nádraží parkoviště pro bezmála dvě stě aut.

Parkování i pro cyklisty

Představy autorů jsou velkorysé. Sloučení železnice s hlavní berounskou stanicí autobusů přinese jednotné jízdenky, integrovaný jízdní řád, návaznost spojů a dělbu obsluhy území mezi jednotlivé dopravce. Tedy postup, který se podle vedení ČD úspěšně rozvíjí hlavně v zemích s kvalitní veřejnou dopravou jako je Švýcarsko, Německo nebo Nizozemí.
„Podle územního plánu se tady kromě autobusového nádraží připravují pohotovostní a záchytná parkoviště, nová příjezdová silnice včetně cyklostezky nebo infocentrum pro turisty a cykloturisty. Nádraží by mělo být výchozím bodem stávajících a plánovaných cyklostezek v berounském re- gionu. Počítáme také s prostorem pro bezpečné uložení kol. Izolační a doplňková zeleň je samozřejmostí,“ uvedla architektka města Beroun Dana Vilhelmová.

Stavět by se mohlo za rok

Z dnešního autobusového nádraží na levém břehu Berounky na Závodí by mělo vzniknout další parkoviště.
Část bude sloužit pro městskou a příměstskou hromadnou dopravu, kterou firma Probo Trans provozuje ve městech Beroun a Králův Dvůr a v obcích Hýskov a Nižbor. Beroun se zařadil mezi krajská a bývalá okresní města, která se zapojila do projektu s názvem Živá nádraží. „V současné době jsme zadali zpracování projektové dokumentace k územnímu řízení tak, aby bylo možné do polovinu roku 2010 požádat stavební úřad o vydání územního rozhodnutí. Pak můžeme poslat žádost o financování z fondů EU. Pokud Unie tento projekt podpoří, stavět by se mělo začít na jaře roku 2011,“ řekla dále Vilhelmová.