BMW Alpina: úspěšný příběh pokračuje

BMW Alpina B7

BMW Alpina B7 Zdroj: wikimedia.org

Loni se ve světě prodalo 1200 vozů značky BMW Alpina, z toho 12 v Česku. Taková chabá čísla by položila leckterého producenta automobilů. Nikoli Alpinu. Ta si přímo zakládá na tom, že prodává tak málo.

Exkluzivní vozy pro vyhraněnou klientelu - tak jsou stručně charakterizovány automobily, které již od roku 1965 ohromují svět.

Rodinnou firmu Alpina založil Burkhard Bovensiepen v roce 1961. Stalo se to v městečku Buchloe ležícím 120 kilometrů západně od Mnichova. Zpočátku se společnost zabývala výrobou doplňků pro vozy BMW, stejně tak jako jejich úpravami.

Postupně se ale z úpravce vozů BMW stala značka Alpina malovýrobcem vozů, které se vyznačovaly spojením vrcholného luxusu, individuálního přístupu a hlavně vysokými výkony, sportovností. Jsou to vlastně důkladně přepracované vozy BMW s vlastními motory, specificky naladěným podvozkem a bohatou výbavou.

Dvě VIN čísla

Vozy BMW Alpina jsou vyráběny na linkách továren značky BMW, procházejí stejnými testy spolehlivosti a dokáže se o ně postarat každý oficiální prodejce BMW. Jedná se však o svébytná vozidla s vlastní identitou. První takový kompletní vůz od výrobce Alpina byl model BMW Alpina B6 2,8 z roku 1978. Do tehdejšího BMW řady 3 přinesl šestiválcový motor.

V roce 1964 bylo přijato důležité rozhodnutí - ne každý dealer BMW může prodávat vozy Alpina, ale každý autorizovaný dealer je musí být schopen nejen opravovat, ale i poskytovat garanční opravy. Od roku 1974 má Alpina vlastní VIN číslo. Má však i VIN číslo BMW, obě dvě jsou však platná.

Alpina CS z roku 1974Alpina CS z roku 1974 | wikimedia.org

V roce 1995 začala Alpina dodávat své motory a další komponenty přímo na linku do BMW. Do té doby to fungovalo jinak. V továrně BMW se vyrobilo auto, pak se odvezlo do Buchloe a tam se komplet předělalo.

Na lince BMW se ale nedělají interiéry. To zůstalo na rukodělné dílně přímo v Buchloe - lišty, kožené polstrování, volanty a mnohé další…

Japonec v šoku

Každé auto má svoji jedinečnou identifikaci, na štítku je uvedeno i sériové číslo. Protože je v Alpině malovýroba, tak jsou dodnes schopni dodat na jakýkoli model jakýkoli díl, třeba z roku 1969. Všechny formy totiž mají stále u sebe. Pokud se tedy stane na autě nehoda, jsou schopni díl vždy dodat.

Pavel Baštář, výkonný ředitel Invelt Praha vzpomínal na setkání s novináři na svoji poslední návštěvu Alpiny: „Když jsme tam byli loni, tak nám řekli, že tam nedávno přijel jeden zákazník z Japonska. Ten si koupil v roce 1970 vůz Alpina a byl s ním spokojený. Jezdí s ním dodnes. Když to řekl, vzápětí mu představili mechanika, který kdysi montoval motor do jeho auta. Ten Japonec to nebyl vůbec schopen pochopit.“

Alpina není emko

Podle Pavla Baštýře vám v Alpině všichni řeknou, že s jejich vozem se ročně najezdí v průměru 40 až 45 tisíc kilometrů. Tohle by těžké někdo zvládl s M5 nebo M3. Leda tak s korzetem. Alpina je sice supersportovní, ale nastavená jinak.
V Alpině jsou prý takés hodně hákliví, když se řekne, že “je to tuning“. Není. Alpina je samostatný produkt, samostatný výrobek. A jsou také hrozně pyšní na to, že mohou používat spojení BMW Alpina.
V Česku úspěšně

V Česku prodává vozy značky Alpina Invelt Praha. Ten se stal partnerem Alpiny v roce 2010. Loni prodal čtyři kusy B3, dva kusy D3, tři kusy B5 a tři kusy B7.

„Byl to úplně neuvěřitelný výsledek,“ řekl Jiří Jírovec, generální ředitel a spolumajitel společnosti Invelt. „Na autosalonu ve Frankfurtu nás majitel pochválil. Pro srovnání – ve Francii jich prodali loni 20.“

A kde Alpina prodává nejvíce? Má tři hlavní trhy – Evropu (tady si nejvíce vozy BMW Alpina kupují Němci a Britové), Japonsko (200 vozů) a USA. Ve Spojených státech prodali loni 460 vozů, byly to pouze B7. Když se Pavel Baštýř v Buchlau pídil po tom, proč tam neprodávají i jiné modely, třeba B5, dostal odpověď – „Protože bychom museli rozšiřovat výrobu.“