Boj o štafl mezi zlínskými taxikáři: mizí klienti, aut je víc

Taxikáři jdou tvrdě do sporů o kšeft. Sedmička mezi nimi zjišťovala, kam až jsou ochotni zajít.

I když jsou to vlastně kolegové, ve své honbě za penězi a zákazníky neznají bratra. Taxikáři ve Zlíně mezi sebou „válčí“. Jak vnímají vyhrocenou situaci na zlínských ulicích?

Cenová válka

Problémy začaly v okamžiku, kdy jedna z firem představila svou akční nabídku. Její šoféři začali vozit zákazníky za devadesát devět korun. „Zkazili ceny,“ říká jeden z majitelů konkurenční společnosti.

Jednatel Taxi 99 Milan Novák však podobné výtky odmítá. „My si všímáme pouze sami sebe, snažíme se na trhu uspět. Máme nejvíce aut, proto jsme možná někomu trnem v oku. Dva měsíce jsem strávil tím, že jsem na základě nějakých anonymních udání chodil po všech možných kontrolách, všechny dopadly dobře. Naše cenová politika má logiku, pokud máme více aut než jiné taxislužby, máme větší přepravní kapacitu a díky tomu můžeme mít i nižší ceny,“ vysvětluje Novák.

Právě nová akční cena vyprovokovala ke změně cenové politiky i další taxislužby. Jednotlivé firmy tak lákají zákazníky na nová auta, jiné na slevy, další začali výrazně zvýhodňovat stálou klientelu oproti ostatním.

„Je pravda, že ve fungování taxislužeb je teď zmatek, možná by se to dalo označit i horším slovem. Někteří jezdí strašně pod cenou, jiní účtují pokaždé jinak. Záleží i na jednotlivých řidičích a jejich solidnosti,“ tvrdí Tomáš Janouš z Euro Taxi.

Naschvály na štaflu

Není výjimkou, že na místech, která jednotlivé firmy platí, se objevují auta konkurence. „To se pochopitelně stává, ale řidiči si dokážou udělat pořádek. Občas padne tvrdší slovo, to je běžné. My to v takových případech řešíme jednoduše, zavoláme městskou policii, ukážeme papír, že za stání platíme a konkurence musí odjet,“ dodává další taxikář Ivan Tesař.

Zástupci městské policie jeho slova potvrzují. „Občas řešíme stížnosti majitelů taxislužeb, že na jejich placených místech stojí konkurence. V takových případech to okamžitě řešíme,“ říká ředitel městské policie Milan Kladníček. Na lukrativních místech, kterými jsou především parkoviště hotelů a o víkendech místa v blízkosti diskoték a velkých nočních barů, občas dochází mezi taxikáři k ostrým střetům. A potvrzují to i oslovení řidiči. „Jasně, jde přece o peníze. Ve Zlíně je jen určitý počet zákazníků a ostré lokty jsou někdy potřeba,“ říká Václav Betáš, který jezdí pro společnost Taxi 21.

Boj mezi taxikáři s největší pravděpodobností stojí také za největším případem v oboru. Tím bylo zapálení čtyř aut soukromé taxislužby, která získala výhradní právo na odvoz návštěvníků rockového festivalu Masters od Rock ve Vizovicích. To se samozřejmě ostatním firmám ve Zlíně nelíbilo.

„Já mám poměrně jasno, že to souvisí s konkurenčním bojem, ale to je všechno, co k tomu mohu říci. Jen doufáme, že se nic podobného opakovat nebude. Auta jsme neměli pojištěná,“ řekl majitel Novák.

Provozovatelé všech oslovených taxislužeb však rezolutně odmítli jakoukoliv spojitost s tímto případem. „Mně se ani nechce věřit, že by to někdo udělal. Vždyť každému z nás je jasné, že se podobná věc může taky lehce vrátit jako bumerang. Přece nebudu někomu propíchávat gumy, když to může jiný udělat mně. Lepší je řešit spory zákonným způsobem nebo domluvou,“ nepochybuje Ivan Řehák.

Lidé boj neřeší

Zákazníci boj mezi taxikáři příliš nevnímají. „Myslím, že pokud lidé mají na taxík, tak moc neřeší, jestli je někdo doveze domů za sedmdesát korun, nebo devadesát. Pro mne je rozhodující, aby přijel co nejrychleji,“ tvrdí Karel Malina ze Zlína, který občas jezdí domů taxíkem z klubu Star.

Pokud někdo ceny rozlišuje, tak jsou to například důchodci, kteří využívají taxíků k cestě k lékaři. „V jejich případě hraje roli každá koruna. Většina takových lidí ale jezdí stále s jednou službou, která jim dá pochopitelně slevu, takže se dostanou na cenu, kterou by jinde jen těžko dostávali,“ myslí si taxikář Petr Křiva.

Do taxíků občas usedají i studenti, ti už ale podle provozovatelů firem dobře vědí, s kým se svezou nejlevněji. „Zjistí si podrobnosti dopředu doma nebo ve škole lehce na internetu, uloží si číslo do mobilu a v případě potřeby na něj zavolají,“ dodává Křiva.