Brněnský Drak míří i na Silverstone

Studenti Vysokého učení technického v Brně navrhli a postavili formuli, která bude závodit na nejslavnějších okruzích světa.

Už tak náročné studium si dokázali udělat ještě okořenit. K výuce, zkouškám a psaní seminárek ve volném čase přidali stovky hodin strávených u počítačů a v dílně.

Asi čtyřicítka studentů Ústavu automobilního a dopravního inženýrství Vysokého učení technického v Brně navrhlo a vyrobilo studentskou formuli s brněnským jménem Dragon.

Když všechno „klapne“, bude se jejich Drak letos prohánět po slavných okruzích Silverstone ve Velké Británii, Hockenheimringu v Německu, ale i dalších zemích - Itálii, Španělsku, Maďarsku, Rakousku nebo třeba Japonsku i USA.

Práce jako na kostele

„Čeká nás ještě spousta práce. Jde o stovky hodiny, které bychom mohli věnovat něčemu jinému. Někdy nadáváme a říkáme si, jestli to stojí za to. Věříme ale, že nám výsledek vše vynahradí. Vždyť okusíme atmosféru velkých závodů a porovnáme se se studenty z celého světa,“ říká za tým TU Brno Racing Michal Melounek, který se na projektu podílí.

Soutěže Formula Student, jejíž vznik sahá až do roku 1981, se účastní na tři stovky univerzitních týmů z celého světa. Jejím cílem je podpořit technicky zaměřené a nadané vysokoškoláky a přispět k výchově další generace špičkových automobilových inženýrů. Vývoj závodního vozu studentům rozšiřuje vědomosti nabyté při studiu o praktické zkušenosti a týmovou spolupráci. „Můžeme navíc získat zajímavé kontakty, které nám v budoucnu pomůžou ve vlastní kariéře,“ věří Melounek.

Studenti musí při vývoji a výrobě ukázat celou řadu schopností. Hodnocení na závodech je neúprosné. „Posuzuje se v podstatě vše, co je možné. Auto musí být skvěle ovladatelné, výkonné, mít účinné brzdy, být spolehlivé a snadné na údržbu. Zároveň by mělo mít pěkně provedený design a co nejnižší cenu,“ vysvětlil Melounek.

Na kolik by Dragon z výrobny brněnských studentů vyšel případného zájemce? „Z kapesného se koupit nedá. Pořizovací cena se dá odhadnout na jeden milion korun. Do toho samozřejmě nepočítám naši práci. Jako studenti vše děláme ve volném čase a zadarmo. Bez sponzorů se proto neobejdeme,“ tvrdí Melounek o TU Brno Racing, který podpořil jihlavský Bosch Diesel.

Brněnský tým tvoří čtyřicet studentů rozdělených do čtyř skupin, kterým šéfuje vedoucí Jan Ševčík. První se stará o motor a elektroniku, další o zavěšení, třetí navrhuje a vyrábí rám vozu a pod poslední spadá marketing a propagace.

„Každý z nás tráví na projektu čas podle svých možností. V pěti lidech by to dělat nešlo. Loni jsme se do Formule Student poprvé zařadili, letos bychom chtěli na naše kolegy navázat,“ líčí Melounek.

Zkušenosti studentů, kteří pracovali na formuli Dragon One v minulém školním roce, to dokazují. „S dokončováním formule jsme paralelně pracovali na svých diplomových pracích a chystali se na závěrečné zkoušky. Náhradní díly jsme balili a cestu do Anglie připravovali skoro ještě v talárech, protože promoci jsme měli den před odjezdem,“ uvedl dříve šéf loňského týmu Milan Poláček.

Výsledek stál ale za to. I přesto, že premiérová účast skončila na Silverstone po slibném začátku poruchou převodovky. Provedení Dragon One si totiž kromě odborníků pochvaloval také patron soutěže a šéf týmu Formule 1 Ross Brawn. „Důmyslné, jednoduché a dobře konstrukčně navržené,“ shrnul své dojmy po závodech bývalý šéfinženýr stáje McLaren.

Součastní členové týmu doufají, že podobný úspěch sklidí i letos v červenci. První verzi brněnské formule brzy vystřídá její novější sestřička. „Dragon Two bude hotová do konce dubna. Hned potom přijdou na řadu testy, aby byla připravená pro všechny závody. Oproti jedničce bude mít pevnější rám i menší váhu. Zásadní je pro nás především snadná ovladatelnost,“ vysvětlil Melounek.

FORMULE DRAGON 1

* Maximální rychlost: 120 kilometrů za hodinu
* Váha: 212 kilogramů
* Motor: vodou chlazený jednoválcový motor Husaberg FE 570
* Maximální výkon: 42kW
* Maximální otáčky: 10 000 otáček za minutu
* Hmotnost motoru: 30kg
* Palivo: E85
* Převodovka: šestistupňová s elektromagnetickým řazením Proshift PS3, řazení tlačítky na volantu
* Rám: prostorový trubkový rám z ocelových trubek

SOUTĚŽNÍ DISCIPLÍNY FORMULE STUDENT

* Disciplíny v paddocku: design, cena, prezentace
* Bezpečnostní testy: technika a bezpečnost, náklonová zkouška, zkouška brzd a hluku
* Jízdní soutěže: osmička (boční přetížení), sprint (na 1 kilometr), akcelerace (zrychlení na 75 metrů), výdrž a spotřeba (na 22 kilometrů)