Brněnský robot mluví, ale nikdy sprostě

Desítky Brňanů chtějí propůjčit svůj hlas robotovi Advee, který má teď namířeno z  Jihomoravského inovačního centra do světa.

Je elegantní, vtipný, pozorný a neúnavný. Každý týden se objeví na jiné party a se všemi si tyká. Když dorazí On, je kolem něj rázem plno, každý se ho chce alespoň jednou dotknout. Robot Advee, který se „narodil“ v Jihomoravském inovačním centru v Brně, má sotva rok a ještě ani neletěl v letadle. Zato už má za sebou celou řadu akcí.

„Advee vznikl proto, aby propagoval, dělal reklamu, a to velmi elegantním a sofistikovaným způsobem,“ říká marketingový ředitel Šimon Chudoba. Robot bavil hosty prestižního veletrhu v Cannes, tančil na Českém plese v Bruselu, je tváří Silicon Valley, která je baštou nových technologií, a má svůj profil na Facebooku. Jen jedno mu chybí, rozsáhlejší hlasový rejstřík.

Kdo si chce přivydělat, může robota namluvit

Robot sice mluví a zpívá školeným mužským hlasem, to ale projektovému týmu nestačí. „Chceme, aby mluvil anglicky, německy, samozřejmě česky i jako rodilý Slovák. Hledáme hlasovou polohu, která by byla někde mezi emotivním projevem, ale zároveň by nerušila přepjatostí a rozjuchaností například na konferencích,“ vysvětluje Chudoba.

Inzerát lákající Brňany se zajímavým hlasem k mikrofonu vyvěsili na webové stránce a za pár dní se přihlásila téměř stovka lidí. „Hledáme hlas mladý, dynamický, mužský i ženský,“ přibližuje projektový manažer Jan Dočkal. Zájemci nejdříve projdou rozřazovacím kolem, vybrané uchazeče pak čeká martyrium v nahrávacím studiu.
„Vybraní kandidáti namluví asi pět set hlášek, kterými robot komunikuje s okolím,“ říká Chudoba. Od krátkých vět typu ‚Ou kej‘ nebo ‚Jdeme na to‘ přes lichotky ‚Ó, to jsou krásné rysy v obličeji‘, až po nazpívání šlágru ‚Jen pro ten dnešní den, stojí za to žít‘. Projektanti mají s robotem velké plány. Technologická celebrita, která je zábavná, bez zábran mluví, chválí, chrlí letáky, nikdy nikoho neurazí ani mu nešlápne na nohu, je v jednom kole. Proto mu po letních prázdninách přibude dvojče. A mají přibývat další.

„Máme několik rozjednaných obchodů. Sériová výroba je silné slovo, ale jsme schopni jich vyrobit desítky,“ tvrdí Chudoba. Advee a jeho „sourozenci“ by měli propagovat výrobky či firmy na konferencích a veletrzích, moderovat plesy nebo firemní večírky. Na cestu k novým majitelům je vybaví i zbrusu nový hlas některého z Brňanů.

Na rockový koncert raději nechodit

„Advee nikdy nemluví sprostě, nenadává lidem, ale umí se ohradit. Když do něj například trochu šťouchnete, řekne ‚Au, pozor na mé nárazníky‘,“ popisuje projektový manažer Dočkal. Tuhle ochranitelskou formuli musel robot užít už několikrát. Například když do něj v supermarketu narazila paní jezdícím košem, nebo když jeho laminátové tělo sevřely dveře výtahu. „Všechno zatím dobře dopadlo, ale například na rockový koncert mezi lidi bych ho nepustil,“ říká Chudoba.

Dětský hlas? Zatím ne, říkají projektanti

Advee vypadá samostatně, ale má přesně vyhrazenou dráhu pohybu. Může „řádit“ jen po mantinely, které mu senzory dovolí. „Sám si ale v ohraničeném poli určí cíl a tam směřuje. Když rozpozná člověka, tak jej osloví,“ říká Dočkal.

Návštěvník si poté dotekem na obrazovku navolí, jak se chce bavit. Může vybírat mezi hádankami, kvízy, hrami i krátkými přednáškami. Kdo v kvízu uhodne více než polovinu otázek, může se těšit na lichotku: Ty snad nosíš v hlavě celou encyklopedii!

„Robot je navržen tak, aby byl dobře přístupným malým i dospělým. I děti dosáhnou na jeho ovládání, je ale určený především pro dospělé. Například děti nedokáže vyfotit, protože nejsou v zorném poli kamery,“ vysvětluje Chudoba.

Projektanti zatím ani nepočítají s dětským hlasem pro robota. Každý, kdo propůjčí robotovi hlas, do něj dá kus svého charakteru. A jaký je podle tvůrčího týmu Advee? Mají pro něj jen slova chvály. „Je to veselý chlapík, který si rád povídá s lidmi,“ říká Chudoba.