Brnu hrozí dražší jízdné

Pokud brněnští radní nenajdou v rozpočtu navíc stamiliony pro dopravní podnik, jízdné bude dražší.

Brněnské tramvaje jsou jedinečné nejen přezdívkou šalina, ale i cenou za svezení. V přepočtu na minuty patří k vůbec nejdražším v Česku a po Novém roce může být pro cestující ještě hůř.

Sedmička získala citace z dokumentu, které si nechalo vypracovat vedení města. Odborníci v něm upozorňují, že jestli radní nenajdou v rozpočtu na příští rok až dvě stě milionů korun navíc pro dopravní podnik, bude jezdit méně vozů, nebo si lidé za jízdné připlatí. „Pokud se podstatně zvýší jízdné a sníží dopravní výkony, bude potřeba jen třiadevadesát milionů korun,“ stojí v dokumentu. Jeho autoři upozorňují i na možné důsledky takového kroku. „Zdražení by vyvolalo výrazně negativní reakci cestujících,“ stojí v odborném odhadu.

Město musí zvýšit dotaci na dopravu o přibližně deset procent z dosavadních 1,4 miliardy korun kvůli zdražování energií. „Skoro 135 milionů odhadovaného nárůstu tvoří vyšší příspěvek na obnovitelné zdroje, vyšší cena energií i paliv a náklady na nové tramvaje a lodě,“ uvedl předseda Komise dopravy Rady města Brna Josef Veselý. Dalších až šedesát milionů spolkne růst platů.

Podle dosavadního primátora Romana Onderky by se zdražení nemuselo týkat předplatních jízdenek, takzvaných šalinkaret. „Zdražilo by především jednorázové jízdné, které si kupují hlavně turisté a návštěvníci města,“ poznamenal Onderka.

Brněnský dopravní podnik naposledy zdražoval jízdné v dubnu 2009. „S Jihomoravským krajem jsme se dohodli, že k nové úpravě cen jízdného přistoupíme nejdříve za dva roky,“ poznamenal tehdy Onderka. Letos ceny zůstaly stejné a jejich zvýšení tak příští rok nic nebrání.

„Tarif je velmi flexibilní, takže záleží hlavně na dohodě mezi Brnem a krajem. Cenu jízdného v zónách 100 a 101 navíc můžou radní schválit nezávisle na kraji,“ vysvětlil Květoslav Havlík z firmy Kordis, která má integrovanou dopravu na starost.

Vliv na to, kolik milionů bude muset dát město dopravnímu podniku navíc, mají i odboráři. Ti chtějí do kolektivní smlouvy pro příští rok prosadit růst platů zaměstnanců dopravního podniku. „Vnímáme ale růst cen energií. Elektřiny spotřebují tramvaje a trolejbusy obrovské množství. Proto se pravděpodobně spokojíme s pouze jednoprocentním navýšením platů, což pokryje inflaci,“ sdělil místopředseda odborářů Libor Weinstein.

Ať už po volbách usedne do primátorského křesla kdokoli, bude muset chybějící peníze na dopravu řešit. Oslovení politici však věří, že se je v rozpočtu najít podaří. „Kvalitní a dostupná veřejná doprava je nezbytná pro život města, proto k ní tak musíme přistupovat při tvorbě rozpočtu, kde by měla mít prioritu,“ uvedl Onderka.

Dosavadní primátorův náměstek Daniel Rychnovský naznačil, odkud peníze získat. „Méně peněz by mohlo jít na kulturu nebo třeba opravy městského majetku,“ řekl Rychnovský.

Zdražení jízdného je však také reálná varianta. Dopravní podnik totiž už teď ukrajuje z rozpočtu Brna zhruba deset procent a hledání dalších až dvou set milionů korun nemusí vyjít. „Příprava městského rozpočtu na rok 2011 je na začátku a doba není ekonomicky příznivá,“ podotkl Onderka.

Někteří z oslovených cestujících by si při zdražení jízdného cestu tramvají nejspíš rozmysleli. „Jízdné v Brně je už teď stejně drahé jako v Praze, kde je navíc metro a lepší služby. Když zdraží, budu chodit pěšky,“ prohlásila Eva Bobková z Prahy, která v Brně studuje.