Budějovice jsou město alejí. Značek a obrácených ukazatelů
Přeznačkováno. Tak hodnotí Budějovice někteří odborníci. Aleje dopravních značek, i těch komerčních na stožárech veřejného osvětlení, zaplňují stále víc ulice. Otázku, kdo na tom vydělává, nezodpověděli ani zástupci radnice. Ta je přitom majitelem většiny komunikací a sloupů. Proč je tedy značek stále víc?
„Úředníci mě nebudou mít za to rádi, ale podle mě by třeba v dopravním značení měl víc hrát roli selský rozum. Někde jsou zbytečné. Osobně značky ani nevnímám,“ myslí si šéf Nadace jihočeské cyklostezky Vladimír Votřel.
Petr Šimek se dvacet let živí taxislužbou. Tvrdí, že balastem jsou zatížené hlavně různé sloupy veřejného osvětlení a volná místa u silnic, kde rostou billboardy. Jako řidič jezdí po městě spíš po paměti. Stále víc je podle něho různých zbytečných nebo reklamních ukazatelů, které škodí důležitým dopravním značkám.
Před tímto nebezpečím varuje třeba jihočeský zástupce agentury BESIP Václav Kovář. Tým spolupracuje s ministerstvem dopravy.
„Majiteli značek jsou většinou obce. Navrhují si je odbory dopravy. Moc kompetencí k takovým problémům nemáme. Připomínky k značení se snažíme směřovat na krajský úřad,“ říká Kovář.
Přednášku o Budějovicích jako městu mnohdy nesmyslných značek, zorganizovala dvojice architektů ze studia Nolimat. Doplnila ji fotografiemi.
„Takovou džungli značek nenajdeme ani v Rakousku, ani v Americe. Tam jsou navíc mnohem méně mohutné. Nechápu, proč musí mít třeba ceduli pro chodce chodník v parku Na Sadech. A proč potom není taková značka na každém chodníku? Když se podíváte na kruhovou křižovatku v ulici U Trojice, kde je malý provoz, jsou jich tam desítky. Spíše úsměvná je značka zákaz cyklistům na konci krátké cyklostezky v pěší zóně v Lannovce,“ upozornil architekt Miroslav Vodák.
Zbytečné značky objevila Sedmička například před letní plovárnou. Jsou tam dvě s upozorněním na výjezd vozidel ze staveniště, přitom bazén je už rok dostavěný.
Před sousední krytou plovárnou jsou zase cedule označující cestu pro pěší a rozcestník, jehož směrovky míří na opačnou stranu, než mají být. Už tři měsíce. Ačkoliv denně pod ní prochází hlídky strážníků a stovky lidí, nechává tato zmatečná informace všechny v klidu.
Postavou jdoucího panáčka s dítětem je označený průchod od slepého ramene Malše do Radniční ulice. Nikdo neví proč. Před Biskupskou ulicí při chůzi nebo jízdě na kole po nábřeží od plovárny zase překvapí dvě značky vedle sebe. Jedna zakazuje jízdu na kole a druhá ji povoluje.
Specializací ve městě jsou značky pro státní aut. Nejvíc je těch pro invalidy s číslem vozu. Sedm značek týkajících se chodců a cyklistů je na jednom místě v parku Na Sadech před ulicí Kněžská.
Celkem šest plechových tabulí na dvou sloupech oznamuje před penzionem u Mlýnské stoky, že jsou mezi nimi dvě zadaná parkovací místa. V koruně stromu před Savoyem se ukrývá skoro neviditelný rozcestník značící směr na náměstí, k zimnímu stadionu a dalším cílům.
Před Jihočeskou vědeckou knihovnou Na Sadech zaujmou oranžové reklamy na sloupech osvětlení, hlásající jarní slevy nejmenované firmy.
Malá procházka končí v úterý 12. července na Senovážném náměstí. Je půl osmé ráno a před pěší hlídkou strážníků projíždějí kola po chodnících a přes přechody pro chodce. Nikdo je ani nepoučí o přestupku. Asi na to chybí správné značky. A tak nedaleká Klíčová socha Jiřího Davida nazvaná Revoluce stojí některým lidem v cestě. Obejdou ji bez zájmu.
Jako cyklista Vladimír Votřel tvrdí, že Budějovice by měly povolit vjezd kolařům do ulic v protisměru. Bez značek.
„Hodně českých měst to tak má. Řidiči i cyklisti se v uličkách shodnou. U nás je tato jízda vyznačená v Krajinské ulici, ale nemá význam, protože na cyklostezce parkují auta. Podle mě zmatek kolem dopravy dělá také náš životní styl. Příliš milujeme auta,“ poznamenal Votřel.
Dopravní a orientační značení v Budějovicích je byznys jako každý jiný. Letos ho zajišťuje pro město firma LION, vloni to byla společnost KASKA. Podle vyjádření posledně jmenované se v zakázce střídají. V loňském roce zaplatilo město firmě za údržbu a osazování svislého i vodorovného značení 2,1 milionu korun. Jedna značka přijde podle velikosti na jeden až osm tisíc korun.
„V minulých dnech pracovníci firmy očistili sloupky a značky od samolepek, které tam nalepili vandalové,“ zdůraznila mluvčí budějovické radnice Jitka Welzlová.
Při dopadení při poškození značky hrozí lidem až tři sta tisíc korun pokuty nebo i rok vězení.
Úředníci odboru dopravy magistrátu nesouhlasí s tvrzením, že značek je moc. Podle nich se na něm podílejí spolu s dopravní policií. Vše je v souladu se zákonem a normou ČSN. Komerční značky na sloupech veřejného osvětlení má zase na starost firma VIP reklama. Té je poskytla firma Eltodo-Citelum, která má smlouvu s městem na servis veřejného osvětlení.
Kolik z toho mají Budějovice? „Na to nedokážu hned odpovědět,“ uvedl náměstek primátora Kamil Calta.
Bývalá zastupitelka Marie Paukejová tvrdí, že obyvatelé města z takového obchodu nemají ani korunu. Před pěti lety byla jedním z prvních politiků, kteří smlouvu na veřejné osvětlení kritizovali jako nevýhodnou. „Komerční značky na sloupech veřejného osvětlení by správně vůbec neměly být. Jsou opravdu plevelem, který hyzdí město,“ myslí si Paukejová.
Václav Kovář z firmy BESIP je přesvědčený, že úředníci nemají odvahu řešit některé věci podle svého profesionálního citu. Raději hledají alibi a argumenty v normách a předpisech. Navíc podle něho přinesla revoluce na české ulice a silnice mnohdy až agresivní reklamu. Jsou jí i směrovky k firmám.