Budoucnost reklamy je v symbióze tisku a moderních platforem

Když přišel magazín Real-City před deseti lety na český trh, přinesl nový svěží vítr na tehdejší reklamní trh, který byl až na výjimky velmi konzervativní. Dnes se vydavatel tohoto titulu, společnost Concept 2M, úspěšně snaží investicemi do nových platforem držet krok s překotným vývojem moderních technologií. Ředitelka této společnosti pro střední Evropu Roya Ravanbakhsh však věří i nadále ve velmi silné postavení tisku.

Jak se podle vás za deset let změnilo postavení tisku jako jednoho ze základních pilířů marketingové podpory?

Když Real-City přišel na český trh, bylo to v době, kdy tady žádný podobný časopis neexistoval. Existovaly zde buď luxusní tiskoviny, nebo čistě inzertní noviny zaměřené na koncového zákazníka, případně letáky či billboardy. Real-City vznikl jako kvalitní tiskové médium určené v první řadě pro profesionály, postupně se rozšířil mezi jasně definovanou cílovou skupinu lidí, co chtějí koupit nějakou nemovitost. Naše politika tehdy byla jasná, chtěli jsme dělat kvalitní časopis s jasným zaměřením. Někdy od roku 2004 se však chování našich zákazníků začalo měnit směrem ke stále častějšímu využívání internetu jako zdroje informací. Lidé sice stále chtěli mít papírové noviny, ale naučili se velice rychle využívat všech výhod internetu.

Postupně jsme zjistili, že naši zákazníci potřebují propojit tisk a internet, rozhodli jsme se investovat i tímto směrem. Vytvořili jsme produkt, který se stal společnou platformou pro tisk a web. Následně přišel dramatický nástup mobilních technologií a s tím i inteligentní mobilní telefony, tablety a podobná zařízení. I na tento vývoj jsme museli reagovat vývojem našeho třetího pilíře - aplikací pro mobilní telefony. Podle mého názoru nástup moderních telefonů změní tvář tisku a způsob soužití mezi normálním člověkem a zdrojem informací.

Máte tedy tři pilíře - tisk, internet a aplikace pro mobilní telefony. Co bude dál, jaký bude další vývoj?

Naším předpokladem je, že během příštích několika let se tisková média stanou vitrínou a budou odkazovat na internetové prezentace, samozřejmostí se stanou tablety. Nyní vytváříme další aplikace pro mobilní telefony a čekáme, co bude dál. Vývoj si vyžaduje stále větší finanční náklady a naše prostředky bohužel nejsou neomezené. Souvisí to tak trochu s tím, že lidé nejsou zvyklí za informace platit, jsou zvyklí se ke všemu dostat bezplatně. To ale asi nebude do budoucna udržitelné. Do toho bohužel přišla krize, která se projevila i na realitním trhu, klienti nemají takové příjmy, hůře se třeba dostávají k hypotékám a více zvažují investici do nového bydlení. Přesto rozhodně nečekáme nečinně, co bude dále, ale pokračujeme v investicích do dalších novinek.

Jaké médium je vaší prioritou, preferujete třeba tisk před internetem?

Jakou roli tedy dáváte do budoucna tisku?

Myslím si, že podíl tisku mírně klesne, ale i nadále bude mít nezastupitelnou úlohu. Sice ne jako jediný zdroj informací, ale bude jakousi vitrínou. Internet je hrozně přehlcený, člověk potřebuje mít možnost najít to, co očekává. Tisk bude přitahovat pozornost a vyvolávat důvěru, ale další informace budou na internetu. Tisk bude sloužit jako cesta k internetu. Zůstane jako lákadlo, zajistí pocit důvěry v informaci. Tisk nikdy nezanikne, protože lidé se budou stále potřebovat dostat spolehlivě a jednoduše k informacím.