Čekejme dotykové ovládání na každém povrchu

dotykové ovládání

dotykové ovládání Zdroj: VTM.cz

Dotykové ovládání je stále populárnější a objevuje se už ve většině elektronických zařízení. Ovládne i předměty kolem nás?

S vývojem počítačů se mění i způsoby jeho ovládání. Tomuto tématu jsme se věnovali v článku „Ovládání počítače: bez periférií, to je umění“, kde jsme prošli od tlačítek a přepínačů, klávesnic a myší, přes dotykové a hlasové ovládání až k budoucímu ovládání pomocí pouhých myšlenek.

Univerzita Purdue představila zajímavé řešení z oblasti dotykového ovládání. Vzhledem k relativní jednoduchosti této technologie lze o případném nasazení na trh uvažovat v blízkém horizontu.

Dotykové ovládání jen na speciálním povrchu

Dotykové ovládání zažilo rozmach především díky mobilním zařízením. Dotyková vrstva dříve reagovala velmi pomalu a nepřesně, umožňovala dotyk pouze na jednom místě a ještě s nutností přitlačení.

Nejnovější povrchy jsou již přímo součástí displeje a zvládnou i několik desítek dotyků současně. To lze využít pro přirozenější ovládání nebo i pro interakci více osob. Stále je ale potřeba aktivní speciální vrstva, která musí být napájená a propojená s displejem. Tomuto omezení se výzkumníci z univerzity Purdue snažili vyhnout.

Pokusili se tak vytvořit systém, který by se skládal ze standardních součástí dostupných na trhu za nízkou cenu. Který by umožnil jednoduchou tvorbu dotykového povrchu s podporou multidotyků takřka na kterémkoli povrchu.

Výsledek se skládá z klasického projektoru, levného snímacího zařízení Kinect od Microsoftu (určeného původně k hraní na počítači) a naprogramovaný software.

Ukázka snímacích možností vyvinutého prototypu; rozlišit lze ruce i jednotlivé prsty. Zdroj: Purdue UniversityUkázka snímacích možností vyvinutého prototypu; rozlišit lze ruce i jednotlivé prsty. Zdroj: Purdue University|Purdue UniversityUkázka snímacích možností vyvinutého prototypu; rozlišit lze ruce i jednotlivé prsty. Zdroj: Purdue University

Stačí projektor a Kinect

Systém dokáže zobrazit různé obrazy a plochy dle spuštěného softwaru. Ke správnému rozpoznání slouží kamery v Kinectu, které ve spolupráci se softwarem rozpoznají ruce, zda se jedná o levou či pravou ruku i jednotlivé prsty. Díky infračervené kameře je možné snímat i vzdálenost od virtuální dotykové plochy. Tou může být obyčejná zeď nebo stůl a další objekty, systém je schopen rozpoznat, jestli se už této plochy dotýkáte nebo ještě ne.

Možnosti použití jsou obrovské; na ukázkovém videu můžete vidět rozlišení jednotlivých prstů a rukou, stejně tak detekci vzdálenosti.

Tento nápad bude možné využít na různé úlohy, ať už je to manipulace s virtuálními objekty, nebo zábava či tvorba rychlých nákresů ve stylu nástěnky. S pokročilými programy si lze představit i tvorbu profesionálních návrhů, které může upravovat i několik lidí společně.

Levné řešení s velkými možnostmi

Stejně jako jiné technologické oblasti, i projektory a snímací zařízení, jako je Kinect, se stále zlepšují. Projektory jsou stále menší a dokážou více zářit. Podobně jako existuje Moorův zákon v oblasti tranzistorů, je i Haitzův zákon, který popisuje exponenciální růst efektivity u LED (spotřeba/výkon).

Dá se předpokládat, že v budoucnu budeme mít k dispozici nejen miniaturní projektory s vysokým výkonem, ale také snímací kamery s extrémně vysokým rozlišením. Dokážou rozpoznat i ty nejmenší pohyby s vynikající přesností a rychlostí.

Jednoduchým škálováním si lze představit například projektor, který dokáže vykreslovat virtuální obraz takřka na jakémkoli objektu v místnosti. Dala by se využít také rozšířená realita brýlí ve stylu Google Glass. Uživatelé se mohou v jedné místnosti synchronizovat nad konkrétní aplikací a vidět společně virtuální plochu a předměty, se kterými lze pracovat.

Bude to jednou vypadat takhle?

Ať už bude řešení jakékoli, lze určitě předpokládat větší propojení reality a jejího virtuálního ztvárnění pomocí počítače. Rozšířená realita totiž poskytuje nové možnosti interakce, které v rámci běžné reality a její hmoty nelze jednoduše uskutečnit.