Centrum rozkopou bagry. Na sedm let

Sedmička zjistila, že kvůli výměně parovodu dělníci znovu rozkopou ulice. Některé přitom už jednou opravili.

Denně musejí Brňané procházet rozkopaným centrem Brna, čekat na náhradní dopravu a obcházet výkopy a bagry na Moravském náměstí. Stejnou situaci zažijí opět do několika let, kdy o pár metrů dál stavbaři rozkopou Rašínovu ulici.

A nejen tu. Kvůli výměně parovodu postupně rozbagrují i další ulice v centru. „Rozsah prací, které budou trvat nejméně sedm let, upřesníme vždy rok dopředu v návaznosti na to, kolik budeme mít peněz a jaké budou požadavky magistrátu,“ uvedl šéf tepláren Alexej Nováček.

Důvodem, proč se už jednou opravená místa budou znovu rekonstruovat, je výměna parovodů. Ty se obvykle ukládají do kolektoru, tedy tunelu v podzemí. Síť kolektorů v centru města ale není všude. Proto v některých případech nezbude nic jiného, než ulice, jejichž přesný seznam zatím není známý, rozkopat znovu.

Opakované opravy

Rašínova ulice patří mezi ty největší, pod nimiž kolektor nevede, a v následujících letech ji proto znovu obsadí stroje. Stačilo by přitom jen lépe zorganizovat plány oprav města a tepláren. „V době, kdy vedení města naplánovalo opravu Rašínovy, jsme ještě nevěděli, že budeme rekonstruovat i parní sítě,“ vysvětlil Nováček. O výměně parních rozvodů za horkovodní v centru města totiž teplárny rozhodly až v roce 2009, kdy už byla Rašínova opravená. Rekonstrukce přitom trvala rok a vzala z městské kasy nemalou část peněz.

„Oprava sítí, kabelů, povrchové úpravy i sadba zeleně v Rašínově ulici v letech 2007 a 2008 stála šedesát šest milionů korun,“ uvedl mluvčí magistrátu Pavel Žára. Kopat se bude i nedaleko náměstí Svobody. „Se stavbou kolektoru počítáme časem také v České a Středově ulici,“ uvedla Zuzana Gregorová z tiskového střediska magistrátu.

Některé Brňany už ta zpráva ani nepřekvapuje. „Ulice jsou rozkopané snad každoročně,“ říká například Brňan Petr Karlíček.

Brňané, kteří pravidelně procházejí centrem města, mají v živé paměti předposlední rekonstrukci dopravního uzlu Joštova – Česká. Jeho povrch, který položili před třemi lety, dělníci letos rozebrali během velké rekonstrukce Moravského náměstí a Joštovy ulice.

„Českou jsme v létě roku 2007 opravovali za devětatřicet milionů korun, abychom zajistili bezpečnost tramvajové dopravy,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.

Také Moravské náměstí zůstalo v klidu sotva pět let. „V létě 2005 jsme tu opravovali tramvajovou křižovatku. Oprava stála osmatřicet milionů korun,“ připomněla Pohanová. Opravit kanály, vyměnit rozvody tepla nebo koleje a výhybky lze podle ní stěží současně.

Snaží se práce sladit

„Snažíme se o co největší koordinaci, ale ne vždy je to technicky a provozně možné. Pro dopravní podnik je nejdůležitější, aby byly tratě bezpečné,“ vysvětlila Pohanová.

Zatímco některé opakované výkopy jsou způsobeny poruchami, jiné nedostatkem peněz. „Výměna parovodu, který má velké tepelné ztráty a není tolik bezpečný jako horkovod, je velmi nákladná. Dvě stě padesát milionů korun za ni zaplatí teplárny a druhou polovinu přímo odběratelé.

Měnit se totiž budou i výměníkové stanice. Na to, abychom rozvody vyměnili naráz, nemáme peníze,“ uvedl ředitel tepláren Nováček. Teplárny podle něj od loňského roku daleko intenzivněji spolupracují s dalšími městskými i soukromými firmami.

„Od rozhodnutí o výměně parovodů úzce spolupracujeme s koordinátory oprav a rekonstrukcí ulic, tedy odborem technických sítí magistrátu a společností Brněnské komunikace, aby ulice nebyly naším přičiněním znovu rozkopány,“ uvedl Nováček.

V poslední době teplárny využily současných oprav Moravského náměstí, kde vyměnily parovody před Nejvyšším soudem. „To je příklad čtyřmilionové investice, díky které není třeba před soudem kopat ještě někdy v budoucnu,“ uvedl šéf tepláren.

Co si myslíte o tom, že bude centrum opět rozkopané?