Denně musejí Brňané procházet rozkopaným centrem Brna, čekat na náhradní dopravu a obcházet výkopy a bagry na Moravském náměstí. Stejnou situaci zažijí opět do několika let, kdy o pár metrů dál stavbaři rozkopou Rašínovu ulici.
A nejen tu. Kvůli výměně parovodu postupně rozbagrují i další ulice v centru. „Rozsah prací, které budou trvat nejméně sedm let, upřesníme vždy rok dopředu v návaznosti na to, kolik budeme mít peněz a jaké budou požadavky magistrátu,“ uvedl šéf tepláren Alexej Nováček.
Důvodem, proč se už jednou opravená místa budou znovu rekonstruovat, je výměna parovodů. Ty se obvykle ukládají do kolektoru, tedy tunelu v podzemí. Síť kolektorů v centru města ale není všude. Proto v některých případech nezbude nic jiného, než ulice, jejichž přesný seznam zatím není známý, rozkopat znovu.
Opakované opravy
Rašínova ulice patří mezi ty největší, pod nimiž kolektor nevede, a v následujících letech ji proto znovu obsadí stroje. Stačilo by přitom jen lépe zorganizovat plány oprav města a tepláren. „V době, kdy vedení města naplánovalo opravu Rašínovy, jsme ještě nevěděli, že budeme rekonstruovat i parní sítě,“ vysvětlil Nováček. O výměně parních rozvodů za horkovodní v centru města totiž teplárny rozhodly až v roce 2009, kdy už byla Rašínova opravená. Rekonstrukce přitom trvala rok a vzala z městské kasy nemalou část peněz.
„Oprava sítí, kabelů, povrchové úpravy i sadba zeleně v Rašínově ulici v letech 2007 a 2008 stála šedesát šest milionů korun,“ uvedl mluvčí magistrátu Pavel Žára. Kopat se bude i nedaleko náměstí Svobody. „Se stavbou kolektoru počítáme časem také v České a Středově ulici,“ uvedla Zuzana Gregorová z tiskového střediska magistrátu.
Některé Brňany už ta zpráva ani nepřekvapuje. „Ulice jsou rozkopané snad každoročně,“ říká například Brňan Petr Karlíček.
Brňané, kteří pravidelně procházejí centrem města, mají v živé paměti předposlední rekonstrukci dopravního uzlu Joštova – Česká. Jeho povrch, který položili před třemi lety, dělníci letos rozebrali během velké rekonstrukce Moravského náměstí a Joštovy ulice.
„Českou jsme v létě roku 2007 opravovali za devětatřicet milionů korun, abychom zajistili bezpečnost tramvajové dopravy,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.
Také Moravské náměstí zůstalo v klidu sotva pět let. „V létě 2005 jsme tu opravovali tramvajovou křižovatku. Oprava stála osmatřicet milionů korun,“ připomněla Pohanová. Opravit kanály, vyměnit rozvody tepla nebo koleje a výhybky lze podle ní stěží současně.
Snaží se práce sladit
„Snažíme se o co největší koordinaci, ale ne vždy je to technicky a provozně možné. Pro dopravní podnik je nejdůležitější, aby byly tratě bezpečné,“ vysvětlila Pohanová.
Zatímco některé opakované výkopy jsou způsobeny poruchami, jiné nedostatkem peněz. „Výměna parovodu, který má velké tepelné ztráty a není tolik bezpečný jako horkovod, je velmi nákladná. Dvě stě padesát milionů korun za ni zaplatí teplárny a druhou polovinu přímo odběratelé.
Měnit se totiž budou i výměníkové stanice. Na to, abychom rozvody vyměnili naráz, nemáme peníze,“ uvedl ředitel tepláren Nováček. Teplárny podle něj od loňského roku daleko intenzivněji spolupracují s dalšími městskými i soukromými firmami.
„Od rozhodnutí o výměně parovodů úzce spolupracujeme s koordinátory oprav a rekonstrukcí ulic, tedy odborem technických sítí magistrátu a společností Brněnské komunikace, aby ulice nebyly naším přičiněním znovu rozkopány,“ uvedl Nováček.
V poslední době teplárny využily současných oprav Moravského náměstí, kde vyměnily parovody před Nejvyšším soudem. „To je příklad čtyřmilionové investice, díky které není třeba před soudem kopat ještě někdy v budoucnu,“ uvedl šéf tepláren.
Co si myslíte o tom, že bude centrum opět rozkopané?