Červená na přejezdu? Žádný problém. Zlíňané často zbytečně riskují

Počty mrtvých na kolejích ve Zlíně a okolí rostou. O tom, jak lidé riskují, se přesvědčili i redaktoři Sedmičky.

Nejnovější statistiky smrtelných nehod ukazují, že chodci i řidiči jsou na kolejích stále neopatrnější. Zatímco vloni zahynul na Zlínsku pouze jediný člověk, letos je bilance mohem tragičtější: zemřeli už čtyři lidé.

„Lidé chodí do míst, kam mají zakázaný vstup. Nebo vědomě porušují předpisy, hlavně na železničních přejezdech. Nad chováním některých lidí skutečně zůstává rozum stát,“ říká mluvčí drážní inspekce Jan Kučera.

Nebezpečných míst je v Otrokovicích a Zlíně spousta, mezi nejrizikovější ale patří přecházení kolejí v místech, kde není přejezd nebo přechod, ale lidé je běžně používají. „Na trati u Barumu v Otrokovicích na to doplatil mladík, který přecházel koleje,“ říká mluvčí policie Jana Bártíková. Mladík měl navíc na uších sluchátka, takže vlak neslyšel.

Nehoda či sebevražda?

Podle odborníků je u smrtelných nehod někdy těžké rozpoznat, jestli šlo o nešťastnou náhodu, nebo o sebevraždu. Navíc se někteří lidé na kolejích jako sebevrazi vyloženě chovají. „Přes koleje u autobusového nádraží přechází denně desítky lidí. Zkracují si tam cestu z vlakového a autobusového nádraží do obchodního centra Čepkov. Já se divím, že se tam nějaká vážná nehoda nestala,“ říká Pavlína Veselá ze Zlína.

Redakční test Sedmičky její slova potvrdil, během třiceti minut nedbalo na tomto místě na zvonění alarmu a červené výstražné světlo šestnáct lidí.

Mezi nejvíce riziková místa patří železniční přejezdy. „Lidé na ně vjíždějí, aniž by se přesvědčili, jestli je mohou bezpečně přejet. Polovina všech loňských nehod připadá na přejezdy řízené světelnou a zvukovou výstražnou signalizací,“ vyjmenoval nejčastější příčiny Kučera.

Ve Zlíně je situace o to horší, že drtivá většina přejezdů má pouze světelnou a výstražnou signalizaci, a nikoliv závory. „To je pravda, ale město s tím nic dělat nemůže, nemáme právo do toho nijak vstupovat. Situace kolem železnice například s ohledem na automobilovou dopravu je ve Zlíně komplikovaná, jakékoliv zásahy téměř nepřichází v úvahu,“ říká radní Miroslav Šenkýř.

Závory nic neřeší

Ani závory by ale zřejmě nevyřešily všechno. „Ve Zlíně je na několika místech železnice hodně blízko u hlavní silnice. A auta stojící u závor by mohla provoz na rušných silnicích a křižovatkách hodně komplikovat,“ vysvětluje profesionální řidič Jaroslav Kopřiva.

K bezpečnějším přejezdům v Čechách i na Moravě tak Správa železniční dopravní cesty přispěla alespoň zavedením systému jednotného číslování železničních přejezdů.

„Pokud kdokoliv zavolá na tísňovou linku, že je nutné z vážných důvodů zastavit na železnici provoz, operátor záchranného systému od volajícího zjistí číslo přejezdu a zástupce integrovaného záchranného systému zavolá výpravčímu. Ten učiní nutná opatření,“ vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Znáte nějaká další nebezpečná místa, kde lidé riskují? Napište nám na emailovou adresu redakcezlin@mf.cz