Češi se stále nenaučili rozumět šampaňskému, tvrdí znalci

Šampaňské

Šampaňské

Obecné povědomí o správném pití šampaňského v České republice je podle znalců stále na nízké úrovni. Jedním ze zásadních problémů je zejména velmi malý počet sommeliérů, kterých je pro celou republiku jen asi čtyřicet, a nemají tak moc velké šance oslovit více lidí.

„Mezi hlavní prohřešky při servírování šampaňského u nás patří jeho velmi nízká teplota při podávání, která někdy činí pouhé čtyři stupně, zatímco správná teplota by měla být mezi osmi až dvanácti stupni,“ řekl člen Asociace sommeliérů České republiky Aleš Pokorný a dodal, že když je něco vyloženě podchlazené, nechutná to dobře, nevoní to a připomíná to spíše jen vodu s alkoholem.

Prohřešků spojených se servírováním šampaňského bývá v restauracích celá řada. Podle Pokorného mezi ně patří třeba i příliš velká rychlost nalévání šampaňského do sklenice, při níž kvalitní víno ztratí svoje perlení. Často se také nalévá do špatných sklenic, takzvaných fléten, zatímco správně se pro něj hodí širší sklenice, která by měla být naplněna pouze z poloviny.

„Bohužel, většina číšníků v restauracích nemá k šampaňskému vztah, neumí ho třeba doporučit k určitým typům jídla. Znají ho jen jako welcome drink nebo aperitiv,“ konstatoval Pokorný.

„Za posledních deset let se znalosti veřejnosti o víně jako takovém zlepšily a v rámci Evropy si Česká republika zase tak špatně nestojí. Dokonce i lidé často vědí co profese sommeliéra představuje. Bohužel se ale pořád stává, že si lidé pod pojmem šampaňské představují sekt,“ podotkl Pokorný.

Češi pořád považují šampaňské za luxusní a nedostatkové zboží

Téměř polovina roční produkce šampaňského se vypije ve Francii. Cena šampaňského v ČR je u importérů srovnatelná s jeho cenou kdekoli ve světě. „Při dalším prodeji do maloobchodů a restaurací dochází ale k tomu, že se ze šampaňského uměle stává luxusní, téměř nedostupné zboží. Tak by ale vnímáno být nemělo,“ upozornil Pokorný. Ve francouzských restaurací bývá totiž běžné, že cena šampaňského je na stejné úrovni jako cena kteréhokoli jiného vína.

„Nejprodávanější značkou šampaňského je v ČR určitě Moët Chandon, patří totiž mezi celosvětově nejvýznamnější champagne domy,“ řekl Pokorný.

K různým druhům šampaňského se také hodí různé typy pokrmů. „Pokud převažuje odrůda Chardonnay, je vhodná kombinace s mořskými plody nebo jemnou drůbeží. Když je champagne takzvaně těžší, to znamená, že je buď starší nebo s větším podílem modrých odrůd, tak se výborně zkombinuje s výraznějšími pokrmy. Dokonce se některé z nich hodí i k české klasice, kterou je kachna s knedlíkem a zelím,“ dodal znalec.