Tuzemský trh už řadě firem v IT branži nestačí. Pronikají i do exotických regionů typu Blízkého východu, kde vlády o překot investují do digitalizace a korporace lijí kapitál do rozvoje technologické infrastruktury a IT řešení.
„Proti Evropě jsou firmy i instituce na Blízkém východě ochotnější zavádět novinky. České firmy například ve vývoji aplikací či v oblasti hardwarových řešení mají nápady a evropskou kvalitu, které jsou v tamním regionu žádány,“ uvedl Jan Rezek, marketingový šéf dodavatele datových center Altron.
Firma je už kolem Perského zálivu jako doma. V poslední době tam například dodala systém monitorování datového centra společnosti International Petroleum Investment Company ze Spojených arabských emirátů, jež má podíl v OMV. Do oblasti dodává i speciální mobilní datová centra.
Novou firmu pro expanzi na Blízký východ i do dalších regionů založila skupina Mibcon, jeden z největších tuzemských partnerů softwarového gigantu SAP. „V Saúdské Arábii jednáme o zakázkách pro banky. Tamní zakázky jsou obrovské. Neexistují tam malé tendry,“ uvedl šéf Mibconu pro strategii Jan Holík.
Dodavatel tiskových řešení Y Soft z Brna obchoduje v zemích Perského zálivu téměř deset let. V roce 2012 otevřel v Dubaji pobočku, jež obsluhuje i severní Afriku a Indii. „Na našich tržbách se Blízký východ podílí dvanácti procenty,“ sdělil mluvčí Y Softu Jan Hrabovský.
Ročně to představuje zhruba osmdesát milionů korun. Podle poradenské společnosti International Data Corporation se blízkovýchodní investice do softwaru a technologií loni blížily sedmi miliardám dolarů.