Cesta na Náchod? Noční můra

Hlavní silnice na Náchod je neprůjezdná. Mezi Dolany a Svinišťany je uzavírka. Kamiony musejí přes Trutnov, osobní auta okolními vesnicemi.

Jako by nestačilo, že hlavní silniční tah z Hradce Králové přes Jaroměř na Náchod je skoro celý den ucpaný. V ranní a odpolední dopravní špičce se mezi krajským městem a státní hranicí u Náchoda tvoří téměř jednolitá kolona aut. Teď navíc přibyl další problém. Silničáři opravují vozovku v úseku mezi Dolany a Svinišťany. Co to znamená pro řidiče? Obrnit se pevnými nervy. Uzavírka tam potrvá do konce měsíce. Řidiči kamionů a nelinkových autobusů si tak zajedou okolo padesáti kilometrů, osobní auta o něco méně.
„Kamiony a autobusy, které jedou od Hradce, musí odbočit už v Jaroměři na Trutnov. Z Trutnova pak pojedou přes Úpici a Červený Kostelec do Náchoda. Objížďka v opačném směru je totožná,“ uvedla mluvčí náchodské policie Eva Prachařová.
Podle policie by se měli mít na pozoru hlavně lidé, kteří bydlí v obcích na objízdné trase Jaroměř-Trutnov-Náchod. „Kvůli zvýšenému provozu tam mohou být problémy. Cesta mezi Náchodem a Jaroměří se prodlouží z třiadvaceti na sedmdesát kilometrů. Na objízdné trase policie zvýšila kontroly, jak řidiči dodržují především předepsanou rychlost,“ upozornila Prachařová.

Kratší objížďka

Řidiči osobních aut si ale tolik jako nákladní auta nezajedou. Objížďka pro osobní dopravu mezi Jaroměří a Českou Skalicí vede ve směru od Hradce přes Rychnovek a Nahořany. V opačném směru musejí řidiči přes Velký Třebešov, Chvalkovice, Vlčkovice, Kuks a Hořenice. Linkové autobusy jezdí podél opravované silnice po provizorních komunikacích. Silnice číslo I/33 patří k nejzatíženějším a nejnebezpečnějším silnicím v Královéhradeckém kraji. Ročně se tam stanou desítky vážných dopravních nehod. Důvodem je kromě nadměrného provozu i zdánlivě přehledná silnice, která svádí k riskantnímu předjíždění. Cesta ale vede zvlněnou krajinou a při předjíždění může překvapit auto, které se náhle a nečekaně vynoří za blízkým horizontem.
Silnici využívají hlavně řidiči dálkových kamionů, kteří jedou z Prahy do polské Wroclawi nebo dál na Ukrajinu. Takzvaná třiatřicítka je přirozeným pokračováním dálnice D11, která v současné době končí čtyři kilometry před Hradcem Králové. V budoucnu by měla nová autostráda silnici číslo 33 v úseku mezi Hradcem a Jaroměří nahradit.
Vedení Královéhradeckého kraje i města Hradec Králové a dalších měst a obcí na trase považují dostavbu dálnice D11 alespoň do Jaroměře za zásadní. Kromě vyřešení katastrofální dopravní situace na sever od krajského města si od toho regionální politici slibují i zvýšení atraktivity severní části kraje pro investory. Z Jaroměře by měla D11 pokračovat jako rychlostní silnice R11 až k českopolské hranici u Královce na Trutnovsku.
Pozitivním signálem v době přiškrceného návrhu státního rozpočtu je zatím poslední slib ministra dopravy Pavla Dobeše o dovedení dálnice D11 do Hradce. Podle něho má už v roce 2012 dálnice D11 končit v Hradci Králové. Nový plán je možný jen proto, že se mu podařilo pro fond dopravy získat navíc čtyři miliardy korun.

Zásadní stavba

Právě dotažení dálnice do krajského města je podmínkou pro její další pokračování na sever. „Pro celý Královéhradecký kraj je zahájení dostavby dálnice D11 do Hradce Králové velmi dobrá zpráva. Dotažení této komunikace do krajského města pro nás bylo prioritou. Kraj se k problému dostavby dálnice D11 stavěl aktivně a jsem rád, že naše jednání s ministerstvem dopravy byla úspěšná. Nadále budeme usilovat o to, aby výstavba dálnice D11 pokračovala i na Jaroměř a k polským hranicím,“ uvedl hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc.