Čeští Strv chtějí být v Americe mobilní vývojářskou jedničkou
Změna názvu zároveň pěkně reprezentuje to, do čeho se celá společnost v průběhu posledních měsíců transformovala. Strv vyrostla na tradičním zakázkovém vývoji a trefila se do doby, kdy mnoho českých firem začalo cítit potřebu vydávat vlastní mobilní aplikace. Následující vývoj Strv ukázal, jak určitá část mladé generace Čechů v rozmezí 20 až 30 let přemýšlí a jak se nebojí myslet za hranice.
Poklidné lokální působení uLikeIT bylo narušeno zhruba před dvěma lety, když se mladý podnik v rámci programu CzechAccelerator dostal na půl roku do Silicon Valley. „O aktivitách na severoamerickém trhu jsme přemýšleli už předtím, ale CzechAccelerator pro nás znamenal velké zjednodušení a popostrčení kupředu. Vyloženě nám to pomohlo,“ vzpomíná druhý ze zakladatelů Strv David Semerád. „A pomohlo do i Česku, nyní domů lidem posíláme ze zahraničí výplaty a investice.“
Ambice být jedničkou na trhu
Strv se tak začali v prostředí San Franciska a okolí rozkoukávat a hledat cesty pro nový byznys. I když to zpočátku bylo v mnoha ohledech živoření, dnes už společnost myslí mnohem dále. Semerád se Šmídem do Kalifornie přesídlili na stálo a řídí obchody, které se pak kompletně realizují v Praze, kde má Strv vývojářskou a podpůrnou centrálu.
„Zakázky v Česku už neděláme, utnuli jsme to před rokem. Jsou to samé nabídky, průtahy a slepá výběrová řízení,“ popisuje Semerád. Firma si tak před časem našla nový a evidentně slušně výnosný obchodní model: vyvíjí různým začínajícím společnostem ze Silicon Valley aplikace na míru. Nejenom ty mobilní, ale také webové, včetně potřebného back-endu na pozadí.
Někteří ze zaměstnanců Strv na návštěvě šéfů v Silicon Valley. |
Mnohé slibné startupy v Kalifornii mají za sebou značné investice a pořád je vyjde mnohem levněji svěřit vývoj externí a schopné firmě, než ve drahém prostředí křemíkového údolí hledat a přeplácet kvalitní lidi. „Zajímají nás především týmy, které mají investici 10 milionů dolarů a výše,“ přibližuje Semerád. „Měsíční tržby z každého takového klienta jsou řádově desítky tisíc dolarů.“
Strv aktuálně pracuje na zhruba dvaceti takových projektech. Některé jsou finančně i o něco menší, než výše zmiňovaný vzorec. Jde například o chytrý zámek na kolo Skylock, o kterém jsme nedávno psali.
Spojené státy jsou tak pro Strv jasným hlavním cílem a šéfové společnosti dokonce tvrdí, že chtějí být číslo jedna v americkém vývoji mobilních projektů. „Jsme na absolutním začátku. Máme tak jednu promile z trhu jenom v San Francisku a okolí, celý trh je obrovský,“ popisuje Lubo Šmíd.
Z Kalifornie také do New Yorku
Klíčem k dalšímu růstu mají být vedle rozjetých startupů také zaběhnuté velké firmy. „Startupy už nás často automaticky berou jako výbornou volbu. Znají nás a díky naší prezenci v San Francisku jsme s nimi hned v kontaktu, což neuvěřitelně pomáhá,“ navazuje Semerád. „Jednu důležitou oblast už jsme tedy zvládli, ale startupy jsou pořád poměrně omezený trh.“ Zaměření na velké podniky tak má být po odchodu z Česka další fází rozvoje Strv.
Oblast, kterou lze pojmenovat i jako „enterprise“, je v případě Strv stále spíše na začátku. Společnosti se podařilo prodat interní projekt The Game velkému hráči Spark Networks, pro kterého nyní Strv zajišťují vývoj mobilních aplikací. Dalším velkým klientem je evropská DHL, pro kterou firma dělá pár systémů pro řízení provozu.
S expanzí směrem k velkým zákazníkům se mladí čeští podnikatelé chtějí začít více orientovat také na východní pobřeží Spojených států, zejména na New York, kde tato sorta klientů sídlí především. Tam teď Strv rovněž najali prvního člověka, který se bude starat právě o tento typ zákazníků. Češi už údajně mají několik významných velkých projektů rozjednaných, prozatím o nich ale mluví pouze mimo záznam. Naznačit snad lze pouze to, že minimálně v jednom případě jde o jméno, o kterém se teď všude hodně mluví i píše.
Bez lidí nejsme nic
A co je vlastně klíčem k úspěchu Strv? Podle zakladatelů a šéfů firmy to není v tom, že by každý den chodili na různé „networkingové“ večírky, i když i získávání kontaktů je důležitou součástí práce. „Je to hodně o lidech. Chceme v Čechách najít jenom ty nejlepší lidi. V Americe něco znamenáme jenom díky lidem,“ říká David Semerád.
Ve Strv aktuálně pracuje kolem padesáti lidí a kromě dvou zakladatelů sedí všichni v Praze. Firma aktuálně otevřela nové kanceláře ve Slovanském domě, kde má ještě dostatečnou kapacitu, už teď se ale začíná řešit, kam v budoucnu růst dál. Nových pozic má stále otevřeno dost, od iOS a Android vývojářů, přes back-end lidi na .NET a Node.js až po designéry uživatelského rozhraní.
Strv na návštěvě diskuse s exšéfem Googlu Ericem Schmidtem. |
To, že veskrze hodně mladý tým Strv oddělený časovým posunem a několika tisíci kilometry od svých šéfů, údajně není žádný problém. „Opět je to těmi lidmi. Když hledáme nové zaměstnance, vždycky musí zapadnout do naší kultury a musíme na nich vidět, že chtějí něco dělat a posouvat to dál. Pak nepotřebují žádný dohled,“ pokyvuje hlavou Šmíd.
Do lidí proudí také hodně peněz, které Strv vydělá. „Teoreticky bychom mohli mít o něco méně lidí a více je vytěžovat. Americký trh nás ale naučil, že ze všeho nejdůležitější je být okamžitě připraven začít na projektu dělat. Jeden den to tady na schůzce domluvit a druhý den začít v Praze pracovat,“ zdůrazňuje Semerád. „Americkým firmám je jedno, co jsme zač, zajímá je výsledek práce.“
Centrum evropského talentu
Investice do lidí se projevuje i v tom, že deset zaměstnanců Strv aktuálně na firemní náklady pobývá 15 dní v Silicon Valley, kde spolu s majiteli chodí nejenom na pivo, ale také objíždí sídla Googlu či Facebooku, potkávají se s klienty a partnery a podobně.
Strv i nadále počítají s tím, že drtivá většina firmy bude sídlit v Praze a že se ve Státech rozšíří především obchod. Firma už v českém hlavním městě vedle Čechů zaměstnává také další národnosti a dokonce mluví o ambicích vytvoření jakéhosi „hubu evropského talentu“.
Ordr.cz. Ta v některých částech Prahy slibuje doručení objednaného jídla do 10 minut a expanze do dalších čtvrtí má pokračovat.
„Aktuálně to držíme do šesti minut. Naše interní projekty vnímáme jako investici, zatím nám prodělávají,“ popisuje Lubo Šmíd. „Dostali jsme se do fáze, kdy máme vydělány volné peníze, které můžeme investovat jak do lidí, tak do nových produktů,“ zakončuje dvojice a míří do co-workingového centra NextSpace poblíž Union Square, odkud aktuálně úřaduje.