Čeští Targetty chtějí využít všemocnosti Excelu

Microsoft Ventures, Berlín

Microsoft Ventures, Berlín Zdroj: Jan Sedlak

Tahle parta byla začátkem roku součástí výpravy tuzemského Microsoftu a Czech ICT Alliance do technologického akcelerátoru Microsoft Ventures v Berlíně. Pražsko-ostravský tým by rád brzy expandoval do zahraničí a chce to vzít skrze Německo. Účast v programu Microsoftu by se mu tak hodila. Mladí čeští technici a podnikatelé zaujali a dostali se mezi nejužší výběr. Nakonec to nevyšlo, což nevadí, protože loď jede dál.

„Myslíme si, že na tento typ akcelerátoru a případně investorů máme poměrně složitý produkt. Nebyla to úplně jejich parketa, stačilo se podívat na složení poroty,“ přemýšlí nahlas ve své kanceláři poblíž Petrského náměstí v Praze Jan Zajíc. „S něčím podobným už jsme se setkali v Silicon Valley, když jsme se bavili s několika investory. Ne každý investuje do projektů, jaký teď děláme my.“

Jan Zajíc mluví o mladém nástroji nazvaném Targetty. Na něm začaly asi před rokem pracovat dvě zavedené společnosti – pražská Clever Decision a ostravská Uniwise. Ani jejich oblasti podnikání nepatří k těm, do kterých by vkládal peníze každý, kdo investuje do věcí typu mobilní hry nebo nové sociální sítě.

Síla všudypřítomného Excelu

Clever Decision pomáhá zákazníkům pracovat s daty – integrovat je, analyzovat, skladovat a podobně – a Uniwise zase spojuje software, IT s firemním plánováním či měřením. Díky spolupráci těchto dvou podniků a vzájemné potřebě doplnit funkce do svých nástrojů nakonec vzniklo Targetty. Potenciál tohoto produktu může být velký.

Targetty na první pohled míří na velice obsazený trh, na kterém figurují známá jména jako SAP, Oracle, SAS a některá další. Targetty se umí napojit prakticky na jakékoliv standardizované zdroje informací (databáze a další množství dat) a na základě nich tak zákazníkům pomoci s plánováním jejich podnikání a rozvoje byznysu do budoucna.

Fígl je ovšem v tom, že kromě čerpání dat třeba z databází umí Targetty do tohoto procesu zapojit také samotné uživatele a jejich Excel (od verze 2010 výše). Český nástroj tak v podstatě umí nasávat informace jako houba, pak je vyhodnotit a předložit potřebné a dostatečně dynamické výsledky.

Ono zapojení Excelu je přitom stěžejní funkce. Mnoho firem by si už sice dávno mohlo koupit sofistikované plánovací softwary od velkých hráčů, stejně tak ale mnoho firem prostě a jednoduše své plánování dlouhodobě vede v různých excelovských tabulkách a takový přechod by pro ně nebyl úplně jednoduchý.

„Navíc jsme i výrazně levnější. Při zachování asi 80 procent funkcí oproti velkým nástrojům od velkých firem máme výrazně nižší cenu. Právě ta, společně s oním Excelem, hraje u mnohých zákazníků velkou roli,“ říká Jan Zajíc.

Excel na steroidech

„My povyšujeme Excel u zákazníků na novou úroveň,“ pokračuje mladý podnikatel. Do tabulkového nástroje od Microsoftu stačí nainstalovat zásuvný modul a ten už pak komunikuje se samotným systémem, který automaticky data spojuje. Tato „back-end“ část přitom může běžet jak v cloudu (Targetty má vlastní virtuální servery, chystá ale také přesun do Azure), tak přímo na serverech zákazníků.

Popisovaný „syndrom Excelu“ má být podle tvůrci Targetty tak veliký, že jen v Evropě je vyměřený potenciál až 300 tisíc zákazníků. Samozřejmě teoretických. Slibný projekt cílí především na menší a střední firmy.

Targetty má vedle toho také webové rozhraní s různými dashboardy a přehledy, chystá se napojení na cloudový Office 365 a ve fázi zvažování je také propojení s Google Apps a jeho tabulkovým procesorem. Ve hře jsou také aplikace pro tablety.

A už se to uživí

„Aktuálně pracujeme na partnerském programu. Rádi bychom, aby Targetty nabízeli tradiční partneři Microsoftu nasazující nástroje Dynamics, je to v mnoha případech ideální doplnění,“ popisuje Zajíc. Nová vznikající firma už v Česku velké partnery přes Dynamics oslovuje a na podobné kroky se chystá také v zahraničí.

Autoři projektu sami přiznávají, že i když zkušeností z lokálního trhu mají dost, zkušenosti s expanzí produktu na zahraniční trhy ještě nemají. Partneři tak mohou být dobrá cesta, zároveň to ale v případě většího rozjezdu bude chtít peníze. Ve hře jsou tedy jednání s potenciálními investory.

Naše sázka na Excel je určitě dobrá. Je v podstatě všude a zákazníci jsou rádi, tvrdí v Targetty.

Targetty už nicméně je ve fázi, kdy dokáže svůj chod zaplatit. Projekt má přes 200 uživatelů a několik poměrně velkých zákazníků – třeba česko-slovenskou pobočku Manpower a Vetrotech.

„Naše sázka na Excel je určitě dobrá. Je v podstatě všude a zákazníci jsou rádi,“ věří zakladatelé Targetty v potenciál svého výtvoru. Na produktu aktuálně pracuje pět lidí z obou výše zmiňovaných společností, během léta ale vznikne samostatná firma, která další činnost bude rozvíjet.

Targetty vstupuje do doby, kdy je o podobné nástroje, jež umí „předvídat budoucnost“ a na základě dat ukazovat, co dělat a podobně, veliký zájem. A co když s něčím takovým přijde jednoho dne sám Microsoft? „To by nás třeba musel koupit,“ směje se Jan Zajíc.