„Chcete správnou míru? Tak běžte jinam“

Orosená sklenice piva může zahnat žízeň a osvěžit. Nebo také naštvat. To když hospoda šidí správnou míru.

Ve středověku máčeli pražské hostinské, kteří netočili správnou míru, ve studených vodách řeky Vltavy. Také v jiných částech Českého království si dokázali s nepoctivými hostinskými svérázně poradit. Dnes se žádný majitel či provozovatel restaurace nemusí podobných exekucí bát.

Možná proto si číšníci v některých z nich dovolí zákazníky ošidit. Test Sedmičky ve zlínských restauracích to prokázal zcela jasně.

Správně jedině po rysku

Všichni hosté, kteří si vyjdou „na jedno“ do zlínských ulic, by měli podle odborníků zapomenout na otřepanou frázi českých číšníků, že pivo dojde na správnou míru, až spadne pěna. „Nápoj má být natočený po rysku. Průpovídky o tom, že pivo dojde, jsou jen hospodské řeči,“ říká nekompromisně zástupce ředitele inspektorátu České obchodní inspekce Jihomoravského a Zlínského kraje Zdeněk Šíbl.

V řadě hospod je však situace zcela opačná. Přestože se stav za poslední léta změnil k lepšímu, správnou míru chmeloviny natočí do půllitru málokdo. „Oproti socialistickému pohostinství jsme přece jen o dost dál. Už to není tak masový problém. Velká část majitelů restaurací si uvědomuje, že si k zákazníkovi nemůže dovolit všechno. Konkurence je znát. Přesto se občas setkáváme s podněty ke kontrole nepoctivých výčepních,“ řekl Šíbl.

I když okatě už šidí jen málokdo, stále se najdou restaurace, kde si servítky neberou. Takovou zkušenost měl nedávno třeba Vladan Vavruša z Otrokovic. Kde? Ve zlínské restauraci U Kovárny, která je typickým příkladem podniku, v němž se často točí pivo v rozporu s normami.

„Servírka mi donesla pivo, které bylo hrubě pod míru. Poprosil jsem ji, aby ho dočepovala, ale neuspěl jsem,“ vrací se muž k nepříjemnému zážitku.

Náš zákazník, náš pán?

Nápravy se nedočkal ani poté, když zašel s půllitrem k výčepu sám. „Bylo mi řečeno, že takhle se má pivo točit, a že kromě mne si nikdo nestěžuje. Nakonec mi obsluha sdělila, že pokud chci pivo po čárku, tak už u nich žádné nedostanu,“ vzpomíná nechápavě teď už bývalý host. Servírku k uctivějšímu chování k zákazníkovi nepřinutilo ani to, že si Vavruša krátce předtím objednal večeři za 140 korun.

Podobnou zkušenost má z toho samého podniku i Milan Koplík. „Také jsem se marně dohadoval se servírkou o správně natočeném pivu. Bylo to ale marné. Jen jsem se přitom zbytečně naštval,“ říká Koplík a krčí při tom rameny.

Majitelka hospody Zuzana Baťová kritiku odmítá. „Není to pravda. Točíme správnou míru. Pivo vždycky dojde po rysku,“ ohrazovala se. Že právě takhle to ale podle odborníků být určitě nemá, slyšet nechtěla. „O tom se bavit nebudu. Pokud má výhrady Česká obchodní inspekce, může si to zkontrolovat. Nikdo ze zákazníků si na to nestěžuje,“ uzavřela diskusi.

Zcela jinak to vidí její bratr a syn zakladatele restaurace Tomáš Valášek. „Jsem v šoku. Je mi to opravdu líto. Jednoznačně jde o pochybení obsluhy, za které se omlouváme. Situaci vyšetříme a vyvodíme z ní důsledky. Nic takového se u nás už nesmí opakovat. S personálem jsou dlouhodobé problémy. Ujišťuji vás, že nám velmi záleží na dobrém jméně našeho podniku,“ prohlásil Valášek.

Hospoda U Kovárny není jediná, v níž má obsluha potíže se správnou mírou piva. Při testu Sedmičky natočili pivo výrazně pod míru ze sedmi zlínských restaurací a barů také ve Star klubu, v restauraci Aisa a v Pivnici Saloon.
Málokde si však dovolí ošidit hosty tak, aby to bilo do očí. A zákazníci to většinou velkoryse akceptují. „Nad pivem několik milimetrů pod mírou umím přivřít oči,“ říká třeba Zdeněk Novotný.

Sankcí se nikdo nebojí

Někteří hostinští se nebojí ani možných sankcí. Ty přitom nejsou malé. „Nepoctivému provozovateli nebo majiteli podniku můžeme vyměřit až několikamilionovou pokutu,“ upozorňuje Šíbl z inspekce.

Jenže v hospodách dobře vědí, že na takové sumy nikdy nedojde. A tak hřeší dál. „Je pravda, že když se nám podaří někoho přistihnout při podvodu, dostane zpravidla několikatisícovou pokutu,“ uznává Šíbl. A připouští, že speciální akce zaměřené na správnou míru piv kontroloři nedělají.

Hostům tak často nezbývá nic jiného, než vyřešit problém po svém. Jak je to pro podnik, který šidí, nejcitelnější? Když tam lidé prostě přestanou chodit.

„Poté, co jsem zažil U Kovárny, jsem poslal podnět inspektorům. Snad se mou stížností budou zabývat. Každopádně tam už ale nikdy nepůjdu,“ ujišťuje Vavruša.

Více čtěte v aktuálním čísle Sedmičky, které vychází 30. července.