Chorvatsko 2012: zkusili jsme to přes Maďarsko

Subaru Forester je pro cestu do Chorvatska ideální

Subaru Forester je pro cestu do Chorvatska ideální Zdroj: Lukas Dittrich

Do Chorvatska jsem vyrážel zkraje prázdnin. Bál jsem se kolon na hlavních tazích, „prudy“ na slovinsko-chorvatských hranicích a oprav na dálnici Macelj–Záhřeb. Proto jsem zvolil netradiční cestu, přes Maďarsko...

Příjemné překvapení

První část trasy byla jasná, Praha–Brno–Bratislava a dále do Maďarska. Kudy přes Maďarsko, to už záleží na vás, variant je několik. Rychlá a pohodlná cesta vede po dálnici M1 až do Budapešti a pak po M7 kolem Balatonu směr Záhřeb. Je to sice komfortní, dálnice v Maďarsku jsou kvalitní, ale zajedete si více než 150 km, byť v porovnání s dalšími trasami je časový výsledek podobný.

Často používaná trasa (nejkratší) vede z Bratislavy přes město Csorna, Sárvár, Zalaegerszeg a dále na jih až na dálnici M7. Z Bratislavy to je do Záhřebu 370 km a pět hodin jízdy.

Já jsem se chtěl zastavit na jednu noc u Balatonu, takže jsem jel až do města Győr, dále směr Pápa, Celldömölk, Keszthely, no a později opět směr M7. V porovnání s předchozí variantou je trasa delší o asi 40 km, časové zdržení se ale díky většímu podílu jízdy po dálnici počítá na minuty.

Musím říci, že mě cesta přes Maďarsko příjemně překvapila. I první prázdninový víkend zde byl slabý provoz, jedinou nevýhodou byla poměrně velká část jízdy po okreskách, což může být pro někoho otravné.

Jede se po absolutní rovině a cesta není až na pár výjimek nijak zvlášť zajímavá. Jakmile se dostanete zpět na dálnici M7, vše opět rychle odsýpá a zanedlouho jste v Záhřebu.

S rozvahou

Hraniční přechod u města Letenye se de facto projíždí, žádné velké kontroly, zdržování. Na prvním místě, kde lze zaplatit maďarský poplatek za dálnice, nestavte. Jsou zde fronty. O pár metrů dále najdete další prodejní místa.

Také Maďarsko má své dálnice zpoplatněné, přičemž nepořídíte menší než desetidenní virtuální dálniční známku. Nikam se nic nelepí, pouze na příslušných místech zaplatíte poplatek, nahlásíte SPZ svého auta, dostanete doklad o zaplacení a dále už vás kontroluje kamerový systém. Deset dní vás bude stát pro běžný osobní automobil 12,90 eura.

Pozor na ceny!

V Maďarsku zaplatíte za litr nafty v přepočtu přes 40 korun. Proto jsem bral jen nutné minimum a plnou nádrž dostal forester až na čerpací stanici v Chorvatsku. Rozdíl činil téměř 10 korun na litr.

U Balatonu stál litr nafty 403 forintů, tedy přibližně 40 korun. Na dálnici M7 na poslední čerpací stanici před chorvatskými hranicemi (mimochodem u společnosti Ina) dokonce 430 forintů. První čerpací stanice v Chorvatsku provozuje taktéž Ina a zde zaplatíte za diesel 9,38 kuny, takže podstatně méně. Od hranic to je k první chorvatské benzince 44 kilometrů…

V číslech:

Praha–Bratislava–Győr–Pápa–Keszthely–Záhřeb = 720 kilometrů.
Jízda trvá 8,5 hodiny.
Poplatky: 10 eur (dálniční známka Slovensko) + 12,90 eura (dálniční virtuální známka Maďarsko) + 41 kun (Goričan–Záhřeb)