Co přivítá turisty? Brány do města
Osvětlená silueta pylonu, neboli brány do města, se symboly Brna už z dálky vítá turisty. Vyjímá se naproti nákupnímu parku Avion a návštěvníky města i řidiče láká k návštěvě a odpočinku parkovou úpravou s jezírkem, infocentrem, občerstvením či půjčovnou kol.
Sedmička zjistila, že už za dva roky by takto mohla vypadat symbolická jižní brána do Brna u dálnice D2. Další brány vzniknou za pár let na příjezdových cestách do města ze všech světových stran.
„Chceme turistům a všem lidem při prvním kontaktu s Brnem dát vědět, že přijíždějí do zajímavého města. Příjezdové cesty dnes totiž lemují odpadky a reklamy,“ objasnila šéfka odboru územního plánování a rozvoje Dana Wendscheová. Projekt řídí oddělení marketingu města Brna.
Město je pro
„Až vybereme vhodná místa, čeká nás hledání jednotného konceptu a vizuálního stylu těchto bran,“ uvedl Michal Jelínek z odboru marketingu. Přesný počet bran ani jejich cenu prozatím úředníci neznají. I když je ale projekt na počátku, už teď má podporu některých brněnských politiků. „Myslím, že je to skvělý nápad. Vjezd do města je jeho vizitkou. Nedávno jsem přijížděl od Vídně do Brna a nebyl to pěkný pohled,“ říká náměstek primátora Daniel Rychnovský.
Zvelebit příjezdové cesty do Brna chce navíc vedení města už dlouho. „Chceme nejen vyznačit hranice města, ale také vyčistit hlavní příjezdové cesty od reklamy,“ uvedla Wendscheová.
Výběrové řízení na vyhledání vhodných míst pro brány získal ateliér Hrůša & spol. „Brány by mohly být ve dvou vrstvách, jedna na okraji předměstí a druhá na pomyslné hranici města. Celkem jich tedy může být až osm,“ popsal svou vizi architekt Petr Hrůša.
„Brány by mohly být unikátem Brna“
Architekt Petr Hrůša hledá místa, na kterých by mohly vyrůst symbolické brány do města Brna.
Projekt vstupních bran, které mají u hlavních příjezdových cest upozornit na hranice Brna, je podle architekta Petra Hrůši nevídaným unikátem. „Nebudou to tradiční brány přes silnici, ale signální body s infocentrem,“ říká architekt. Na mapě už vytipoval místa, kde by brány mohly vzniknout.
Kolik bran bude turisty vítat? Uvažuji o dvou na každé světové straně. Vnější brány budou signalizovat předměstí. Vnitřní a reprezentativnější brány ohlásí širší centrum města a další vstupy do města, například letiště.
Kde přesně na ně lidé narazí? Jižní brána by mohla být naproti Avionu, východní mezi Slatinou a Líšní s odkazem na slavkovské bojiště. Na západě by mohla vyrůst buď v místě předpokládaného křížení silnice R43 a dálnice D1, nebo u přehrady. Na severu se nabízí okolí ulic Žilkovy a v Kolíbkách nedaleko Globusu. Další brány navrhuji v místech dopravních uzlů – letištní bránu v Tuřanech a poblíž výjezdu z Pisáreckého tunelu u výstaviště. Poloha vlakové a autobusové brány vyplyne podle přesunu vlakového uzlu.
K čemu budou brány sloužit? Dají se přirovnat k majákům, které budou signalizovat hranice města. Ty jsou dneska rozmazané. Zároveň budou i důstojnou reklamou města. V minulosti brány nebyly jen průchodem do města, měly i obrannou funkci. Ty brněnské budou mít naproti tomu funkci informační, relaxační i estetickou.
Dnes vybíráte místa pro brány, budete se účastnit i soutěže o podobu bran? Pokud dostaneme možnost, tak ano. O podobě bran, respektive pylonů či majáků, už teď přemýšlím. Nesmí totiž zapadnout v současném vizuálním šumu reklam, které jsou často nejvýraznějším prvkem při vstupu do měst. Podoba brány pak bude záležet na umístění. Naproti Avionu může být pylon poměrně vysoký, aby nezanikl. V Tuřanech u letiště naopak vysoké stavby být nesmí. Zde by brána mohla vypadat jako létající talíř, nebo se promítne do barevného řešení letištních prostor.
Z čeho by mohly být brány vyrobeny? S ohledem na nejnižší náklady přichází v úvahu kovová konstrukce potažená například plátnem, které by bylo prosvětlené zevnitř.
Mají podobné brány i další města? Nikde jsem je neviděl, mohl by to být brněnský unikát.