Další úsek silnice R6 otevře v dubnu 2012. Řidiči za průjezd zaplatí | E15.cz

Další úsek silnice R6 otevře v dubnu 2012. Řidiči za průjezd zaplatí

Kateřina Wegnerová

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Za jízdu po úseku R6 z Chebu do Varů řidiči zaplatí. To se jim, ani vedení kraje nelíbí.

Omlouváme se za dočasné nepohodlí, brzy pojedete po novém. Podobné nápisy na cedulích mají zchladit rozčilené řidiče po celé délce rychlostní silnice R6, páteřní komunikace Karlovarského kraje. Na značkách zvlášš upoutá zářivě žlutý smajlík.

V dubnu příštího roku, kdy stavbaři úsek mezi Karlovými Vary a Chebem dokončí, poslední cedule zmizí. A znovu i úsměv na tváři řidičů.

Ministerstvo dopravy totiž chystá vyhlášku, podle které se po silnici mohou řidiči prohánět jen s dálniční známkou. „Po zprovoznění celého úseku rychlostní silnice je ke zpoplatnění navržený úsek Jenišov - Cheb,“ potvrdila tisková mluvčí ministerstva dopravy Květa Kočová.

Po novém se známkou

Pokud budou chtít ušetřit patnáct stovek a nepřilepí si vinětu na sklo, utratí dost možná peníze stejně. Pokud je chytí silniční kontrola, hrozí jim pokuta pět tisíc korun.

Podle zákona bude trasa Jenišov - Cheb uceleným úsekem rychlostní silnice. A je jedno, že měří necelých čtyřicet kilometrů. Podobně zpoplatněných úseků je po republice hned několik. Na ministerstvu by se možná dala vyjednat výjimka. Karlovarští politici ostatně takovou výjimku před lety slibovali vyjednat, dokud nebude R6 protažená do Prahy a napojená na dálniční síš, zněl tehdy hlavní argument, se kterým na ministerstvo chtěli vyrukovat.

Náměstek hejtmana pro dopravu Petr Navrátil dnes ale míní, že to není možné. „Neměli bychom se o co opřít. Už před dvěma lety nám ministerstvo poslalo jasné stanovisko, že dostavěné úseky zpoplatní,“ uvedl Navrátil.

Vedení Karlovarského kraje nakonec při projednávání vyhlášky překvapivě a zřejmě bez vědomí karlovarského hejtmana nic nenamítalo, což byl pro ministerstvo jeden z argumentů pro zpoplatnění.

Hejtmanovi se to nelíbí Hejtmana kraje Josefa Novotného liknavost úředníků pobouřila. „Náš úředník odeslal bez našeho vědomí stanovisko kraje, samozřejmě že o tom teď budeme dál jednat,“ vysvětlil paradoxní situaci Novotný, aniž by jmenoval. Sám by v úseku bez napojení na Prahu rád vyjednal alespoň snížení dálničního poplatku.

„Pokud by pokračovala výstavba R6 do Prahy, tak bych zpoplatnění bral. Ale pokud nepokračuje, tak se nedivím lidem, že budou říkat: Vždyť se nic dalšího s eršestkou neděje. Jsem zásadně proti zpoplatnění sedmatřicet kilometrů dlouhého úseku, který bude navíc zkolaudovaný až v dubnu příštího roku,“ říká Novotný. Chystané zpoplatnění „eršestky“ není jediná věc, která v současné době rozčiluje řidiče v kraji.

Pokud se v budoucnu rozhodnou za vinětu neplatit a pro několikakilometrový přesun využít některou z přilehlých silnic, musí počítat s tím, že s autem budou brzy muset do servisu.

Bez známky po rozbitém?

Silnice totiž pro přesuny materiálu nutných pro výstavbu rychlostní silnice používaly těžké náklaďáky, po kterých zůstaly okresky notně poničené.

„Přes Březovou a okolí jezdila těžká nákladní doprava z nedaleké stavby komunikace, to je jasný fakt,“ zlobí se kvůli poničeným silnicím třeba starosta Březové na Sokolovsku Miroslav Bouda.

Pokud silnice neponičily přímo stavební stroje, zanechaly na nich výrazné stopy kolony vozidel, které se kvůli dopravním výlukám po přilehlých komunikacích dlouhou dobu přesouvaly.

Za příklad dává Bouda obslužné cesty nebo zničené krajnice a vzniklé prohlubně na silnicích v Rudolci a Kostelní Bříze. Právě přes tyto vesničky byla totiž svedena objízdná trasa kamionové dopravy. Někde už silničáři stačili silnice opravit, jinde je však havarijní stav silnic napravený jen z části nebo vůbec.

„Jsem odhodlaný vypravit se i do Prahy za pomazanými hlavami, aby se věc pohnula. Ve svém úsilí nepřestanu,“ slibuje Bouda. Vedení Ředitelství silnic a dálnic Karlovy Vary tvrdí, že o problémech ví a na kontrolních dnech o nich jednají.

Co zatím neví, je to, kolik budou opravy stát. V každém případě už letos s rekonstrukcí kvůli horšícímu se počasí nezačnou. S obnovou se však prý začne na jaře, tedy v době, kdy se má začít zpoplatňovat jízda po „eršestce“. Řidiči tak mnohdy nebudou mít na výběr a budou muset zaplatit za jízdu po nové silnici.

Petice tří krajů

Napojit „eršestku“ na dálniční síť navíc nebude snadné. Úsporná opatření vlády odsunula dostavbu silnice z Karlových Varů do Prahy až na rok 2025.

Tedy za dlouhých třináct let. Dobře si to uvědomují také místní politici, kteří usilují o přezkoumání rozhodnutí tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty.

A nezlobí se kvůli tomu jen v Karlovarském kraji, ve společné petici se spojilo úsilí senátorů a starostů z Karlovarska, Ústecka i středních Čech. Petici lidé podepisovali na obecních úřadech, při kulturních akcích nebo v samoobsluhách. Starostové a senátoři se shodli, že dostavěnou „eršestku“ kraje potřebují co nejdřív také kvůli vyvedení dopravy z obcí.

„Při jízdě do Prahy je nejhorší úsek od Lubence do Nového Strašecí, kde eršestka v této chvíli končí,“ říká senátor z Karlovarska Jan Horník.

Obchvaty jsou v plánu

V plánu jsou sice obchvaty Lubence, Řevničova a Hořoviček, ale nejspíš jen v podobě klasické silnice se dvěma pruhy, o čtyřech pruzích si mohou řidiči nechat zdát. To, kdy budou obchvaty, které jsou v takzvané superkoncepci ministerstva dopravy, stát, navíc není úplně jisté.

Na obchvatu kolem Lubence se podle superkoncepce nepojede dřív než v roce 2014, kolem Řevničova možná až v roce 2017. Hořovičkám a Hořesedlům se má ulevit někdy v roce 2020.

Přes Brusel

Když to nejde odspodu, zkusíme to přes Brusel, řekli si začátkem jara politici v Karlovarském kraji.

Jednání o dostavbě rychlostní silnice R6 mezi Karlovými Vary a Prahou chtěli dostat na půdu Evropské unie s pomocí českého eurokomisaře Štefana Füleho. „Jen obchvaty měst na trase nic neřeší. S plánem, který má ministerstvo dopravy nejsme spokojení,“ vysvětlil karlovarský primátor Petr Kulhánek.

Proč zrovna Brusel? Podle Kulhánka není dostavba rychlostní silnice z hranic s Německem přes Karlovy Vary do Prahy jen ryze českou záležitostí.

„Týká se to celé evropské dopravní infrastruktury,“ uvedl karlovarský primátor.

Problémy i pro Němce

Problém podle Kulhánka nastane ve chvíli, až se na německé straně dokončí zbývající úseky dálnice. Na tu sice naváže už dokončená „eršestka“ mezi Chebem a Karlovými Vary, ale dál ve směru na Prahu bude „čtyřproudovka“ chybět. „To hodně zkomplikuje spojení Německa s hlavním městem,“ uzavřel primátor Kulhánek.

Autor: Kateřina Wegnerová

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video