Daniel Večeřa: HP Tronic a Datart se budou prodávat jen spolu

Daniel Večeřa

Daniel Večeřa Zdroj: Anna Vackova, E15

V srdci někdejšího Baťova impéria ve Zlíně sídlí jeden z hlavních tuzemských hybatelů v prodeji elektroniky a dalšího zboží HP Tronic. Provozuje obchody Euronics nebo e-shop Kasa.cz. O stále působícím Baťově vlivu svědčí fakt, že šéf a spolumajitel skupiny Daniel Večeřa nemluví o „zaměstnancích“, nýbrž jako velkoobuvník o „spolupracovnících“. V prvním rozhovoru pro tisk po letech poodhaluje také důvody investice do konkurenční sítě Datart.

Internetový obchod Alza.cz nedávno ohlásil, že končí na cenovém srovnávači Heureka.cz kvůli jeho holdingovému propojení s e-shopem Mall.cz a údajným rizikům, která to nese. Vaše skupina sice nebyla tak radikální, ale také jste tyto obavy vyjádřili. Čeho se bojíte?

Důvody, které Alzu k odchodu z Heureky vedly, vnímáme jako velmi závažné a cítíme je úplně stejně. Všichni si musí uvědomit, že tu nastaly velké změny. Heureka a srovnávače vůbec jsou navíc novým fenoménem, který legislativa na ochranu hospodářské soutěže nemůže zahrnovat. Je to něco, co je výrazně rychlejší než legislativní proces. Podle mého názoru může akvizice Heureky a Mallu skupinou Rockaway výrazně změnit poměry na trhu a ovlivnit hospodářskou soutěž.

Koncernové propojení Heureky a Mallu ale přece není ničím novým, existovalo už pod jihoafrickou skupinou Naspers. Proč tolik povyku až teď?

Majetkové propojení Mallu a Heureky někde v Jižní Africe bylo zcela jinou situací než nyní. Tehdy jsme mezi nimi skutečně vnímali bariéru. Zatímco teď se Heureka dostala do skupiny Rockaway, pod niž spadá celá řada e-shopů. A investoři, kteří do toho dali peníze, očekávají, že se jim začnou vracet. Cítím tam proto potenciálně mnohem větší tlak na ziskovost celé skupiny a na využití všech dostupných prostředků, které k ní povedou.

Budete tak radikální jako Alza?

Pokud se nám s Heurekou podaří dohodnout na eliminaci rizik, což je otázka vnitřní kontroly a nakládání s daty, jsme připravení s ní dále spolupracovat. Heureka poskytuje velmi kvalitní službu zákazníkům, která na českém trhu momentálně nemá konkurenci. Jiná věc je, jak bude nyní poskytované cenové srovnávání relevantní bez Alzy, která představuje podstatnou část trhu, případně bez dalších subjektů, které se rozhodnou Alzu následovat. Tam bych se na místě Heureky obával hlavně ztráty důvěryhodnosti. Srovnávala by, co by srovnávat mohla, významnou část trhu by ale nepokrývala. Srovnání by tak přestalo být relevantní.

Budoucí obchod bude vyžadovat, a vyžaduje již dneska, obrovské investice do logistiky a informačních systémů. Tyto investice zvládnou v retailu jen velké celky.

Trh překvapilo, že jste při odchodu zahraničních majitelů Datartu získali v tomto řetězci menšinový podíl. Co za tím bylo?

Datart funguje jako zcela samostatná firma. Důvody pro vstup jsme si jasně pojmenovali a kvantifikovali. Jeden z důvodů byl strategický. Na trhu probíhá silná konsolidace a bude se podle mého názoru dále prohlubovat.

Dohodli jsme se tak, že kdyby měl někdo v budoucnu zájem o akvizici Datartu, součástí akvizice by byl zřejmě i HP Tronic a obráceně. Do takovéto konsolidace bychom šli v souladu. Čistě z finančního hlediska jsme si určili, co nám má investice přinášet, a naše očekávání se zatím naplňují.

Očekáváte další soustřeďování sil v elektro branži?

Konsolidace se děje globálně na úrovni výrobců. Budoucí obchod bude vyžadovat, a již vyžaduje dneska, obrovské investice do logistiky a informačních systémů. Tyto investice zvládnou v retailu jen velké celky. V hračkách se už konsolidace trhu uskutečnila.

Kdo sehraje v elektru roli konsolidátora?

Čekal bych to od někoho, kdo má hromadu peněz a vidí v tom příležitost. Tedy spíše finanční investor. Může se ale také stát, že někde v Evropě někdo nastartuje tak významný, silný a úspěšný obchodní model, že ho bude chtít rozšiřovat a aplikovat i v Česku a na Slovensku.

Nebyli to ale právě zahraniční prodejci, kteří odsud v poslední době odcházeli?

Silní zahraniční obchodníci sem vstupovali ještě v éře před internetem. Ten však s poměry sil na trhu výrazně zahýbal a oni na to nebyli se svými obchodními modely připravení. To neznamená, že se znovu neobjeví někdo s novým modelem, s nímž bude chtít Evropu pokrýt.

Soukromý kapitál se o tradiční prodejce znovu zajímá?

Finanční investoři zatím vnímají příležitosti především v on-line světě. Oddělují internet a kamenné prodejny. Jsem přesvědčen, že už dnes v podstatě neexistuje samostatný „on-line svět“, respektive „kamenný svět“. Věřím ve funkční propojení „tradičního, fyzického“ světa s on-line komunikací. Tento model však asi ještě není dost přitažlivý, aby mu někdo uvěřil a snažil se ho zrealizovat.

Máte už na stole nějakou akviziční nabídku?

Ne, takovou nabídku nemáme.

Daniel VečeřaDaniel Večeřa|Anna Vackova, E15

V posledních šesti letech jste koupili tradičního českého výrobce elektra značky Eta, ovládli jste celý e-shop Kasa.cz, dělali jste další investice. Už jste celek nějak propojili?

Naše skupina prošla obrovským vnitřním veletočem, i když to navenek možná nemusí být patrné. V současné době je restrukturalizace po dvou letech téměř u konce. Klíčové pro nás bylo nastavit firmu tak, aby pokrývala všechny fáze v životním cyklu zákazníka. V minulosti jsme je neměli úplně dobře pokryté. Myslím, že se nám rovněž podařilo eliminovat vnitřní konflikty mezi značkami Euronics a Kasa.

Kam HP Tronic směřuje? Jaká je vaše strategická vize?

Klíčovými značkami HP Tronicu je síť s elektrem Euronics, internetový obchod Kasa.cz, na Slovensku Hej.sk a výrobce a prodejce elektrospotřebičů Eta. Do společnosti Eta jsme navíc zahrnuli rovněž dovoz a distribuci všech značek, které skupina HP Tronic přináší do Česka, na Slovensko a do dalších evropských zemí. Naposled například JVC, která se vrací na evropský trh. Pro Česko, Slovensko a pro Maďarsko ji bude distribuovat společnost Eta.

Když jste do firmy v roce 1993 nastoupil, nebyl ještě ani internet. Kdy vám došlo, že obrátí byznys vzhůru nohama?

Někdy kolem roku 2001 nám internet přinesl radikální změnu do podnikání, kdy jsme internetové obchodování použili pro naši velkoobchodní část. Náš e-shop pro firemní klienty byl tehdy jeden z prvních. To nás určitě akcelerovalo. V následujících letech jsme díky tomu rostli meziročně o desítky procent. Byli jsme tehdy dodavatelem prvních internetových obchodů, a to nejen zboží, ale i dat. V současnosti obchod na internetový a kamenný nerozdělujeme. Dnes je to propojený svět a takto se k němu chováme.

Říkáte, že velké investice si ve vaší branži vyžádá logistika. Proč?

Zákazník si čím dál víc uvědomuje hodnotu svého času a hledá cestu k co nejpohodlnějšímu nákupu. Tradiční logistický model spočíval v přepravě zboží z centrálního skladu do sítě prodejen. Dnes jsme schopní dovézt zboží z centrálního skladu nejen do prodejen, ale i do jakékoli domácnosti.

Naše skupina prošla obrovským vnitřním veletočem, i když to navenek možná nemusí být patrné. Klíčové bylo nastavit firmu tak, aby pokrývala všechny fáze v životním cyklu zákazníka.

Vedle elektra a e-shopů provozujete také hotely v Beskydech a golfový areál. Jak to jde dohromady?

Synergie jdou najít téměř kdekoli. Nemovitosti, které tvoří dnešní hotelové areály, skoupil shodou náhod ještě zakladatel HP Tronicu pan Milan Hradil. V určitém okamžiku jsme stáli před rozhodnutím, jestli se těchto aktiv s obrovskými ztrátami zbavit, anebo do nich začít investovat a rozvíjet je. Rozhodli jsme se pro rozvoj. Prodej této ani žádné další části firmy není na pořadu dne. Jak to máme seskládané, tak nám to dává smysl.

Které z firem v holdingu jsou nejziskovější?

Ziskové jsou všechny části. Loni byla nejziskovější retailová a velkoobchodní část. U značky Eta a hotelů byla ziskovost o něco menší. V případě Ety, která je importní organizací, za to může hlavně vývoj kurzu koruny. Silná koruna firmě příliš nepřeje. Ale to se může za rok dramaticky změnit.

Od kterých společností si slibujete největší růst?

Největší potenciál mají internetové obchody Kasa.cz a Hej.sk, protože postupně mohou rozšiřovat sortimentní nabídku.

S Kofolou jste spolupracovali na prodeji bombiček s CO2 do sifonů, před časem jste se ale rozešli. Co se stalo?

Neřekl bych, že to byl rozchod. Na začátku jsme si řekli, že v tomto projektu vidíme společnou příležitost. Po určité době se však ukázalo, že projekt nenaplňuje naše vzájemná očekávání. Tak jsme se velmi přátelsky dohodli na jeho ukončení. Například v hotelnictví ale s Kofolou velmi dobře spolupracujeme dál. Například Ugova šťáva je v našich termálních bazénech v hotelu Horal ve Velkých Karlovicích velmi vyhledávaná.

Před čtyřmi lety jste koupili českého výrobce malých domácích spotřebičů Eta. Má v tuzemsku takto zaměřený podnik v současnosti vůbec šanci přežít?

Jsme zase u toho, že velikost hraje podstatnou roli. Jsou tu náklady na vývoj a produkci, které je nutné rozpouštět do velkého množství vyrobených kusů. V tom spočívá obrovská výhoda Číny. Cesta z toho však existuje. Spočívá v koncentraci na určité výrobkové skupiny a v jejich rámci neustále hledat unikátnost.

Jak si z hlediska výsledků stojí celá skupina?

Za loňský rok jsme v konsolidovaných tržbách vyrostli o deset procent na 7,8 miliardy korun. Letos obrat poroste o jednotky procent. Co se týče ukazatele EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů – pozn. aut.), byl loni na úrovni celé skupiny přibližně 150 milionů korun.

Prozradíte skladbu podílů ve skupině? Má někdo z akcionářů majoritu?

To je interní záležitost.

Daniel Večeřa (46)
Vystudoval Fakultu managementu a informatiky VUT ve Zlíně. Hned po studiu začal pracovat jako poradce na daně a účetnictví, vzápětí jako finanční ředitel skupiny HP Tronic. Po smrti zakladatele a majitele skupiny Milana Hradila se v roce 1999 stal jejím generálním ředitelem. Získal ocenění osobnost Českého obchodu 2015.