Dělníci odcházejí, fabriky zůstávají. Teslu obsadí auta a důchodci | E15.cz

Dělníci odcházejí, fabriky zůstávají. Teslu obsadí auta a důchodci

Josef Kopecký

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Tesla Pardubice a Transporta Chrudim. Dva pilíře československého hospodářství, které se zhroutily. A dva šedivé areály s naprosto odlišnou budoucností.

Cestou po nadjezdu kolem pardubické nemocnice oči sklouznou na červený oprýskaný nápis Tesla. Prázdné haly jak vystřižené z filmu o atomové katastrofě. Místo, kde se zastavil život. Jenže to se má změnit. Budovy čeká demolice. Na jejich místě má stát kolonáda s obchody, domov pro důchodce i garáže.

Areál staré Tesly patří kraji. Ten už se ale dohodl s městem na převodu. Stojaté vody tak znovu začínají proudit. „Kraj tam má zájem vybudovat velký archiv. My zase máme jako prioritu, že bychom chtěli dům pro staré lidi. A mezitím tam samozřejmě může být i nějaké bydlení nebo obchody, spíš jsme mysleli takovou namíchaninu,“ říká starosta Pardubiček Petr Heřmanský.

A pardubickému magistrátu se studie docela zamlouvá. „Budou tam dělat parkovací dům pod silnicí a mimoúrovňový sjezd do areálu. Můžou tam být služby typu následné péče, to znamená různé rehabilitace, lékařské ordinace. Studii mám na stole a z toho bych rád vycházel. Budou to ale starosti,“ dodává náměstek pardubické primátorky Martin Bílek.

Bez dopravy ani ránu

Vzkříšení Tesly má jednu zásadní podmínku. Do areálu se totiž nový život nemá kudy dostat. Sjezd u nemocnice je mírně řečeno hodně nešťastný. „Bez dopravy to nemá smysl, někdo se chce dostat dolů, jiný nahoru a hned se to tam ucpe. Usilujeme hlavně o dopravní řešení a o křižovatku. Protože tam bychom potom posunuli i zastávky autobusů, kolem křižovatky by bylo náměstí, bylo by to moc hezké,“ tvrdí starosta Heřmanský.

Zároveň by si tak jeho obvod mohl škrtnout problémy s parkováním a neprůjezdnými ulicemi. „Pod nadjezdem, pod kruhovou křižovatkou, by ještě bylo ve dvou patrech garážování. Máme spočítáno, že co nás tady ta auta otravují parkováním v ulicích až do Pardubiček, tak by se do toho parkovacího domu vešla,“ odhaduje starosta čtvrtého pardubického obvodu.

A dopravní napojení Tesly a nemocnice je také jediná podmínka kraje. Posunul by se tak vstup do nemocnice a změnila i parkovací stání pro návštěvníky. Proměnu ale musí někdo zaplatit. A rozhodně to nebude nic levného. „Vyčíslit by se to asi dalo, ale čísla říkat nechci, protože moje představa je, že do toho pustíme soukromé peníze. Parkovací dům by postavil privátní investor a kruhový objezd, který je součástí toho dopravního napojení, by mohlo zaplatit město. To nejsou stovky milionů, to se bavíme o jednotkách milionů korun. To není věc, která by nebyla úplně neřešitelná,“ věří náměstek Bílek.

Haly musí pryč

Stejný model chtějí Pardubice vyzkoušet i v další fázi. Tedy při stavbě nových obchodů, domů a center. Nejde prý totiž o nic jiného než o byznys. „Dokud se nevyřeší doprava, tak zájem o ten areál není. Až vyřešená bude, tak si myslím, že se o to investoři poperou,“ tipuje starosta Heřmanský.

Na dvouapůlhektarový areál ale nejdříve nastoupí demoliční čety. Malá část skladů projde rekonstrukcí a zůstane. Většina objektů ovšem půjde k zemi.

Reinkarnace slavné továrny přitom může začít už příští rok. „Skoro si troufnu tvrdit, že když se nic nestane a když se napnou síly, tak do konce volebního období by tam mohly být vidět nějaké reálné kroky. Třeba to dopravní řešení už by mohlo být hotové,“ slibuje náměstek Bílek.

Průmysl a zase průmysl

Chrudimská Transporta šla do kolen ještě o pět let dříve než Tesla. Výroba tady ale přežila. Navazování na staré časy ovšem nebylo vždycky ideální. „Bylo to velmi dramatické, protože o kovárnu mělo zájem několik firem a hra správce konkurzní podstaty pro nás nebyla průhledná. Na začátku nebyli lidi, firma, která to před námi vlastnila, tam hospodařila velmi špatně. Takže jsme vlastně získali technologii, kterou bylo nutné zpočátku úplně opravit, abychom mohli začít vyrábět,“ popisuje svoje zážitky ředitel strojírenské firmy Miroslav Lelek.

Zatímco v areálu u pardubické nemocnice se mají lidé časem procházet po nové promenádě, mezi desítkami chrudimských dílen a hal budou dál pendlovat dělníci v montérkách.

Území bývalé Transporty totiž navazuje na novou průmyslovou zónu a žádná velká změna se čekat nedá. „Firmy, které tam působí, rozhodně objekty nějakým způsobem opravují a předpoklad ze strany města i těch firem je, že průmyslová výroba v této lokalitě zůstane. Takto je koncipovaný i nový územní plán. Takže v nejbližších letech, možná desítkách let tato lokalita nebude rozhodně pro bydlení,“ odhaduje Petr Kopecký z Městského úřadu v Chrudimi.

V areálu pracuje sedmnáct set lidí. Vyrábí tubusy pro větrné elektrárny, ocelové konstrukce, sídlí tady celníci i call centrum mobilního operátora.

Ale i do bývalé Transporty se zakousnou lžíce bagrů a vzduchem budou létat desítky milionů korun. A bude to dokonce ještě dříve než v Pardubicích.

Chrudimská továrna patří mezi největší ekologické strašáky v kraji. Hektolitry odmašťovadel a dalších nebezpečných látek desítky let končily přímo v zemi. Ve svých studnách je pak našli lidé z vesnic i několik kilometrů od Chrudimi. V roce 2003 proto začal platit havarijní stav.

„Kontaminace chlorovanými uhlovodíky ve studnách v obcích Medlešice a Dřenice byly vysoce nad limity pro pitnou vodu. Některé z těchto látek jsou prokázané karcinogeny, a to samé bylo i v povrchových vodách. V současné době se už v těch obcích koncentrace pohybují v úrovni limitů,“ popisuje situaci Jiří Unčovský ze společnosti Vodní zdroje Ekomonitor, která havárii řešila.

Rizikové látky drží na uzdě speciální clona několika vrtů. Její provoz ale stojí Pardubický kraj dvacet tisíc korun denně. Tedy víc než sedm milionů za rok.

Staré ekologické účty má vyrovnat až definitivní sanace zamořeného území. Půjde přitom o největší takovou zakázku v historii Chrudimi. „Předpoklad je nějakých pětadvacet tisíc tun kontaminované zeminy. To rozhodně není malé číslo,“ říká Unčovský. A malý nebude ani balíček faktur. 176 milionů korun představuje státní dotace, patnáct milionů přidá kraj.

Čekání na konec uzávěry

Na radikální řez do země už netrpělivě čekají „obyvatelé“ Transporty. Na zakázané zemi se totiž nedá stavět. „Samozřejmě čekáme na to, až se ta zátěž zlikviduje, a ten pozemek se uvolní. Potom tam máme v úmyslu postavit novou halu. Díky tomu vznikne dalších sedmdesát pracovních míst,“ vysvětluje Miroslav Lelek.

Vítěze tendru vybere chrudimská radnice do konce června. Sanační práce by v bývalé Transportě měly začít na podzim.

HISTORIE TESLY

18. října 1919 - Založena firma Telegrafia Praha.
1922 - Přesun společnosti do Pardubic, vyrábí telefony.
1924 - Zahájení výroby rádiových přijímačů.
1946 - Firma je znárodněna. Vzniká Ústav pro výzkum radiotechniky.
1956 - Velkosériová výroba televizorů.
1967 - Výroba počítače třetí generace Tesla 200.
1971 - První cívkové magnetofony.
1987 - Radiolokátor Tamara.
1993 - Privatizace podniku.
1998 - Vyhlášení konkurzu na HTT-Tesla Pardubice.
2003 - Tesla Pardubice je v likvidaci.

HISTORIE TRANSPORTY

1856 - František Wiesner otevírá v Chrudimi zámečnickou dílnu.
1860 - Začíná výroba zařízení pro cukrovary.
1919 - V Chrudimi firma postavila první lanovku. Dopravovala kaly z chrudimského cukrovaru na skládku.
1928 - Stavba lanové dráhy Jánské Lázně -Černá hora. S délkou 3 174 metrů patřila k nejdelším ve střední Evropě.
1932 - Wiesnerova strojírna buduje lanovku na Ještěd.
1946 - Znárodnění továrny a nový název Transporta.
1953 - Nový závod na výrobu výtahů.
1980 - Transporta vyrábí eskalátory.
1999 - Konkurz.

Autor: Josef Kopecký

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video