Denně přijdou na návštěvu tisíce lidí. Ale zouvat se nemusí | E15.cz

Denně přijdou na návštěvu tisíce lidí. Ale zouvat se nemusí

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Kdyby k autorům nejnavštěvovanějších webů v Klatovech přišli lidé osobně, padali by z oken.

Vytvořit internetové stránky už dnes zvládne i vaše babička. Alespoň to tvrdí jeden z poskytovatelů hostingu, který nabízí i šablony stránek. Autor se proto nemusí učit psát kód nebo tvořit stránky v některém z grafických programů. Ovšem vyrobit natolik poutavý web, který bude mít i několik tisíc návštěv denně - to už chce něco jiného než jen programátorské znalosti. I v Klatovech takové portály fungují. Ale ani jejich začátky nebyly jednoduché a zdaleka neměly takovou návštěvnost jako dnes.

Stále je co programovat

Když se řekne klatovský internet, každému se vybaví portál Šumavanet. Za jeho virtuálním životem stojí Pavel Hladký, který portál vytvořil v devadesátých letech jako úplně obyčejné stránky. „Na konci devadesátých let nefungovaly vyhledávače tak dobře jako dnes. Takže jsme se rozhodli vytvořit stránky, které by sdružovaly odkazy na jiné weby z Klatovska. Bohužel jich tehdy moc nebylo a jako klatovské patrioty nás to trochu mrzelo. Takže jsme začali s tvorbou vlastního obsahu,“ vzpomíná Hladký. Kromě toho dal tým Pavla Hladkého portál k dispozici pořadatelům kulturních akcí a web se začal pomalu rozrůstat. Během let si získal spoustu příznivců a na svém kontě má Šumavanet i několik krajských i celorepublikových cen.

A jakou má vlastně Šumavanet návštěvnost? Podle Pavla Hladkého se na stránky www. sumavanet.cz podívá denně deset tisíc lidí. „To je dost velký rozdíl oproti začátkům, kdy jsme se pohybovali řádově v desítkách návštěvníků denně,“ dodává. I přes veškerá pozitiva se ale řada návštěvníků ozývá kvůli několik let starému designu stránek.

„V budoucnu s tím počítáme. Ale dáváme přednost především funkčnosti a přehlednosti. Nyní jsme třeba zprovoznili mapový systém, který návštěvníkům portálu naplánuje cyklistickou nebo pěší trasu a dokáže uložit data i do GPS navigace,“ prozradil Hladký. „A vlastní programování portálu stále trvá. Pořád je co vylepšovat, měnit nebo doplňovat. Objevují se nové odkazy na internetové stránky, které jsou s Šumavanetem spárovány, přibývá spousta kulturních akcí a v neposlední řadě i inzerce,“ uzavírá šéf Šumavanetu.

Jídlo z internetu

Nejen Šumavanetem je ale klatovský internet živ. Své návštěvníky má i řada dalších webů a mezi nejnavštěvovanější stránky kulturních zařízení a restaurací patří prezentace Music clubu Střelnice. Tu vytvořil Jakub Marek z Projectu 23. „Dříve jsem pracoval v reklamní agentuře a asi před rokem jsem se osamostatnil a začal dělat webové stránky. Konkrétně web Střelnice je poměrně jednoduchý, ale díky rozsáhlé fotogalerii a rozdělení stránek na část pro restauraci, klub a bowling je jedním z nejnavštěvovanějších portálů, které jsem vytvořil,“ říká Marek.

O jeho služby projevily zájem také velké firmy, fotografové nebo cestovatel Václav Faust, o kterém psala Sedmička v souvislosti s výpravou do Černobylu. „Úplně první web, který jsem zprovoznil, byla prezentace KT Crew, ale ten už delší dobu nefunguje. Dnes má u mě největší návštěvnost Střelnice a pak stránky jedné realitní společnosti,“ dodává webmaster. Podle autorů webů mají relativně jednoduché stránky největší návštěvnost. Čím to je?

„Záleží, co stránky nabízí. Mohu přijít na přímo vyšperkovaný web, ale když na něm nenajdu nějaké potřebné informace, obvykle se na něj už nevrátím. Design dělá hodně, ale obsah taky,“ tvrdí Martin Stejskal. To je také případ webových stránek Hladového okna. Rychlé občerstvení si mezi lidmi získalo takovou oblibu, že má dnes vlastní stránky s jídelním lístkem. V případě restaurace by na tom nebylo nic divného, ale když jde o běžné stravování na ulici, je to podle mnohých lidí unikátní záležitost. Současné stránky Hladového okna jsou v provozu od května 2008 a jejich autorem je Jaroslav Stýblo.

„Stránky slouží hlavně jako nabídkový list pro lidi, kteří si jídlo objednávají třeba z domova. Ze začátku měl tento fast food provizorní stránky. Nabídl jsem tehdy majiteli, že mu udělám nowý web. Ten je v provozu dodnes, občas pouze vyměníme obsah,“ říká Stýblo. U rozsáhlejších portálů obvykle dostane majitel přístup do administrace, kde si může měnit obsah stránek.

„Tohle jsme v případě Hladového okna nedělali. Je to poměrně jednoduchý web, takže na aktualizacích se obvykle domluvím s majitelem. Ten také používá profil na Facebooku, kde má Hladové okno zhruba třináct set přátel,“ dodává. Případ, kdy firma vytvoří design stránek a majitel už si pak obsah zajišťuje sám, používá HC Klatovy. Stránky hokejistů mají své redaktory, kteří zajišťují psaní článků a na webu nabízí i online přenosy z jednotlivých zápasů.

„Hokej jsem v životě hrál jen s kamarády na sídlišti, kde jsme se na betonu honili s hokejkami za tenisovým míčkem. Ale k webu HC Klatovy jsem se dostal už v jeho počátcích,“ vzpomíná redaktor stránek Dominik Podaný. „Musel jsem projít pouze nenáročným školením. Něco se učím ještě dnes, ale není to tak složité,“ říká Podaný. Tento způsob je založen na redakčním systému a kromě HC Klatovy ho používají i obce.

„Pro některé majitele stránek je to nevyhnutelné. Když mají obsahově rozsáhlý web a firma takových vyrobí třeba dvacet, tak by autor stránek za chvíli nedělal nic jiného. Takhle si může sám majitel doplňovat obsah, aniž by se musel cokoliv učit o tvorbě stránek,“ vysvětluje Karel Novotný. A současný fenomén zvaný Facebook? Z něj autoři webů strach nemají, i když móda profilů na Facebooku stále roste.

„Ten profil není všemocný a spoustu věcí, které mohou mít lidé na svých stránkách, není možné na Facebook umístit. Kromě toho každý nemá na Facebooku profil a bez přihlášení je obtížné prohlížet obsah. Navíc u internetových stránek si může zákazník vybrat unikátní design, což u Facebooku nejde,“ tvrdí Pavel Kohout, která má na svém kontě zhruba desítku webových prezentací.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video