Digitalizace položí čtyři firmy z deseti. Již nyní mění celá odvětví

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15

Většina manažerů předpovídá, že digitalizace zásadně změní celá odvětví. Ve vlastní firmě se však většinou nechystají na žádné výrazné zásahy, s jejichž pomocí by se na nástup nových technologií připravili.

Co si počít s CD diskem v době mp3 přehrávačů v chytrých mobilech? A kdo bude shánět číslo na taxík v době aplikace Uber? A bude někdo hledat ve zlatých stránkách hotel, když na internetu funguje služba Airbnb?

Tyto příklady ukazují, jak výrazně mění digitalizace celá odvětví. A to je teprve začátek, upozorňují odborníci. Podle nich má přicházející digitální revoluce potenciál zcela změnit dosavadní zažitá pravidla na trhu. A navíc rychleji, než tomu bylo kdykoli předtím.

Ukazuje to studie Centra DBT, které založila společnost Cisco, a Mezinárodního institutu pro manažerský rozvoj (IMD). Podle této studie v následujících pěti letech ztratí své pozice na trhu až 40 procent firem, které svým oborům dosud dominují. Přitom 45 procent dotazovaných manažerů je přesvědčeno, že jejich firmám žádné nebezpečí z této změny nehrozí.

Nástup digitální ekonomiky

„Moderní technologie proměňují náš každodenní život doslova na každém kroku. V digitálním světě se bez nich neobejdeme nejen my, ale nemůže bez nich fungovat žádný stát, žádné město ani podnik,“ říká Michal Stachník, generální ředitel Cisco ČR.

Výzkum Centra DBT analyzoval 12 průmyslových odvětví mezi 941 špičkovými manažery z Austrálie, Brazílie, Kanady, Číny, Francie, Německa, Indie, Itálie, Japonska, Mexika, Ruska, Velké Británie a Spojených států.

Většina manažerů vnímá přicházející digitální revoluci jako pokrok a šanci pro další rozvoj svých firem. Potvrdilo to 75 procent dotazovaných. Podle 72 procent přinese digitální revoluce vyšší hodnotu pro zákazníky a podle 66 procent je procesem, který zvýrazní pozici výrazných individualit.

„Dnes hovoříme o digitální ekonomice, a jsou to právě moderní technologie, které otevírají začínajícím start-upům cestu na trh a dávají jim možnost postavit se mnohem větším a zavedeným firmám. Firmy si musí uvědomit, že digitální revoluce může zrodit jejich konkurenci mnohem rychleji, než tomu bylo kdykoli v minulosti. A měly by se na to připravit,“ dodává Michal Stachník.

To, že velká část firem tato rizika podceňuje, potvrdili i odpovědi manažerů ve výzkumu. Téměř polovina z nich je přesvědčena, že právě jejich firmě nehrozí v důsledku digitální revoluce žádné nebezpečí a jen čtvrtina z nich se chystá aktivně připravovat na změny, které digitální revoluce přináší.

Největší potenciál pro změny? Technologie

„Hlavní riziko, kterého se obává každá firma, spočívá především ve ztrátě jejího postavení na trhu. Většina manažerů malých firem totiž vnímá dnešní proces digitalizace jako šanci na prosazení se na trhu. Moderní aplikace a technologie takovýchto firem pomalu vytláčejí zavedené mechanismy tradičních dodavatelů. Například aplikace WhatsApp má vliv na snížení počtu odeslaných SMS,“ vysvětluje Pavel Křižanovský, technický ředitel Cisco ČR.

„Druhé riziko také spočívá v tom, že není cesty zpět. Pokud si lidé zvyknou na lepší služby u jiné firmy, již se k té původní, která s digitalizací začala pozdě, s největší pravděpodobností nevrátí,“ dodává Pavel Křižanovský.

Třetím rizikem jsou zbytečné náklady firmy, jak finanční, tak časové, na udržení provozu starého systému, který stejně v budoucnu bude muset pod tlakem digitálních technologií nahradit.

Celý článek si můžete přečíst na serveru BusinessInfo.cz.