Do města se vrátily sochy. Jsou v kleci

Mladí sochaři, kteří potřetí ozdobili centrum města netradičními objekty, ukryli tentokrát své umění radši do klecí. Jen jedna je otevřená.

Vandalové, kteří loni a předloni poničili a ukradli některé sochy, mladé umělce neodradili. Dali jim naopak inspiraci, takže letos umístili své plastiky do klecí. Mají i jiný význam než ochranný, je v nich symbol tvaru i rastru náměstí Přemysla Otakara II. a zároveň se po nich budou pnout rostliny, například chmel. S takovým plánem se do Budějovic vrátila skupina 4SOCHAŘI, kterou nově posílili i zahraniční tvůrci.

Zadání pro každého z osmi autorů bylo stejné: sochařské klece. Tvoří spojnici mezi Lannovou třídou, hlavním a Piaristickým náměstím. Do jedné z nich lze vstoupit, posadit se na sklocementové židle ve tvaru postav a na zavěšeném stolku si třeba rozbalit svačinu, zahrát karty nebo šachy.

„Líbí se mi, že to zaujme všechny – menší dceři se líbila houpačka, té starší zase figury. Každý si najde to své,“ řekla Hana Matznerová z Nemanic.

Autor tohoto díla nazvaného Dialogy prostorů Michal Trpák, který předloni projekt odstartoval sousoším Humanoidi na Lannově třídě, svoji klec otevřel na znamení důvěry. „Zajímá mě hra, zda tam budou lidé vstupovat a posedí si. Je to intimnější prostor na velkém náměstí, které je galerií pod širým nebem,“ vysvětlil.

Výstava potrvá do konce srpna a díky osvětlení a zeleni, kterou tam výtvarníci zasadili, se budou klece proměňovat. Trpákův Dialog má sazenici chmele, jiné rostliny jsou v klecích s dřevěnými poleny a klestím, podkladem dalších instalací je travnatý kopeček či trávník. Spojením práce sochařů, krajinářů a architektů je letošní výstava unikátní.

Mezinárodní rozměr jí dodávají dva autoři, kteří tuto budějovickou akci loni viděli na vlastní oči a nápad umístit sochy na veřejné prostranství je lákal. Ruská autorka Taiana Akimenko vystavuje na Lannově třídě, její finský manžel Alex Suomi na náměstí Přemysla Otakara II.

Mezi dalšími autory je opět Světlana Jelenová, jejíž žáby loni z Piaristického náměstí zmizely beze stopy. Do klece dala bílé miminko. „Jsem rád, že se výtvarníci po těch nepěkných zkušenostech nenechali odradit a svá díla tady opět vystavují,“ poznamenal primátor Juraj Thoma. Klece s uměním jsou v místech, která monitorují bezpečnostní kamery.

Humanoidi, jimiž celý seriál výstav odstartoval, stojí nyní v Praze rozděleni na dvě části. Pokud vše dobře dopadne, možná by se v září mohli v Budějovicích zase spojit.