Do Prahy do školy a za prací: nejrychlejší i nejlevnější je vlak

Redaktoři Sedmičky vyzkoušeli, jak se z Polabí nejlépe dojíždí do hlavního města.

V průběhu šesti pracovních dnů nasedáme v sedm hodin ráno do auta, vlaku a autobusu, abychom stejně jako stovky lidí z Kolína a Poděbrad dojeli do Prahy. Chceme zjistit, který z dopravních prostředků je v centru nejrychleji, který je nejpohodlnější a nejlevnější.

Podle posledního sčítání jezdilo za prací z Kolína do Prahy asi čtrnáct set lidí. Z Nymburka i Poděbrad asi o třetinu méně. Za posledních osm let dojíždějících ještě přibylo.

Vlak: stále nejoblíbenější

Autobusy jezdí ve špičce mezi půl sedmou a půl osmou z Kolína i z Poděbrad tři. Vlak z Poděbrad jede jen jeden, z Kolína tři. Osobní vlaky většinou Kolínští ani Poděbradští k cestě do Prahy nevyužívají, protože cesta trvá dlouho.

Z Poděbrad i Kolína cestuje nejvíce lidí do práce a do škol v hlavním městě vlakem. „Dávám přednost vlaku, protože si aspoň trochu odpočinu. Nedovedu si představit dojíždět autem,“ říká Helena Zajíčková, která míří za prací z Kolína do Holešovic.

Z Kolína si cestující často ani nenajdou místo k sezení. Není se čemu divit, podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly loni cestovalo z Kolína do Prahy 446 tisíc lidí, tedy zhruba dvanáct set denně.

„Od začátku roku do konce října se pro trať Kolín – Praha prodalo 7959 traťových jízdenek,“ vysvětlil Kubala. S takovou jízdenkou vyjde jedna cesta do Prahy z Kolína na třicet osm a z Poděbrad dokonce na třicet pět korun.

Zpoždění vlaků i busů

„Na dopravě vlakem mi vadí ta věčná zpoždění,“ vyslovuje Zajíčková nahlas nejčastější připomínku všech lidí, kteří pravidelně jezdí vlakem.

Například expres číslo 520, který z Kolína vyráží v 7.02, za poslední týden přijel do Prahy zpožděný pětkrát, maximálně ale o deset minut. Ještě o něco lépe je na tom rychlík 952, který jede z Poděbrad v 6.54.

V autobuse nikdo zpoždění nehlásí. Raději. Pondělní cesta do centra Prahy v 7.04 z Kolína přes Český Brod se protáhla téměř o třetinu.

Místo v plánovaných 8.15 zastavuje řidič na Florenci až o půl hodiny později, než stojí v jízdním řádu.

Busem i dvě hodiny

Naopak čtvrteční autobus v 7.10 z Poděbrad k metru na Černý Most dojede po dálnici za půl hodiny. Třináctiminutové zpoždění nabere, když se ucpanou ranní Prahou snaží probojovat do centra.

„Jednou jsme jeli do centra dvě hodiny, hodina a půl je docela běžná,“ komentuje jedna z poděbradských cestujících. Nespolehlivost autobusů má ale aspoň jednu výhodu – o místa k sezení nouze není.

Při dojíždění autem sice odpadá cesta na nádraží nebo zastávku. Cesta je ale delší, a pokud nejede s řidičem alespoň jeden spolujezdec, také výrazně dražší.

Naprosto nelze k cestě do hlavního města doporučit silnici z Kolína přes Český Brod. Za Újezdem nad Lesy – tedy deset kilometrů před Černým Mostem – se auta seřadí do kolony a až k nájezdu na pražský okruh popojíždí po metrech.

Praha za dvacet minut

Proto lidé z Kolína, stejně jako obyvatelé Poděbrad a Nymburka, do Prahy v ranní špičce častěji jezdí po dálnici D11. Z nájezdu od Poděbrad trvá cesta na Černý Most asi dvacet minut.

Dalších dvacet minut zabere cesta metrem do centra. K ceně jízdy přidá dvacet šest korun.