Do světa letí nový stroj z Kunovic

Experti využili pro vývoj letounu poprvé virtuální model.

Po šesti letech práce mají v Kunovicích hotovo. Firma Evektor dokončila prototyp nového letounu, který v České republice už čtyřicet let nikdo nevyrobil. Na světových trzích přitom takový typ letadla chybí a dosud používané stroje už dosluhují. To jsou ideální podmínky k tomu, aby výtvor odborníků z Kunovic prorazil ve světě.

„Udělali jsme si rozsáhlou studii, která ukázala ohromnou díru na trhu. Teď víme, že míříme na zcela neobsazené území,“ prohlásil zástupce ředitele Evektoru a šéfkonstruktér Petr Štěrba. Společnost teď hledá firmu, která bude stroj sériově vyrábět. Sama na to totiž nemá prostory ani peníze.

Na poušti i na vodě

Dopravní letoun s označením EV-55 Outback chce kunovická společnost dodávat hlavně do zahraničí. „Například ve Spojených státech je v provozu přes dva a půl tisíce typově podobných strojů, které jsou ale padesát let staré. Jejich údržba je drahá a obtížná. Právě jejich majitelům chceme náš letoun nabídnout,“ upřesnil manažer Evektoru Petr Grebeníček.

Kromě Ameriky chtějí zástupci firmy hledat kupce i dalších koutech světa – v Asii, Austrálii, Číně, Jižní Americe, na Aljašce i v Africe. Prostorné víceúčelové letadlo je totiž dostatečně odolné na neupravený nezpevněný terén, takže ho lze využít v nejrůznějších podmínkách.

Dokáže přistát na trávě, v poušti i na vodě. Pohodlně se do něj vejde až čtrnáct cestujících, protože kabina je větší než u konkurenčních typů. Během půl hodiny se navíc celý prostor dá změnit a využít pro náklad. Pak přepraví až 1400 kilogramů na vzdálenost přes sedm set kilometrů. Náklady na jeho provoz a údržbu jsou přitom nižší než u podobných strojů.

Odborníci z Evektoru mají v leteckém průmyslu dvacetileté zkušenosti. Kvůli dopravnímu letounu přijala firma několik expertů, koupila halu v nedalekém Aircraft Industries a vyčlenila až sedmdesát zaměstnanců. „Tým musí být sehraný, protože z hlediska komplexnosti je vývoj letadla tou nejnáročnější konstrukční disciplínou,“ podotkl Štěrba.

Na projektu se podíleli i lidé z Asociace leteckých výrobců ČR, kteří do Kunovic dodávali různé součásti. Náklady, které prozatím dosáhly jedné miliardy korun, pomohlo zčásti zaplatit ministerstvo průmyslu a obchodu.

Poprvé virtuálně

Letečtí konstruktéři z Kunovic použili poprvé v České republice virtuální model. „Vyplatilo se nám to nejen finančně. Při stavbě prototypu často dochází ke kolizím, součástky přesně nesedí a pak se musí všechno opravit a vyrobit znovu. Při virtuální realitě to odpadá. Máme skoro stoprocentní jistotu, že všechno padne přesně tak, jak má,“ vysvětlil Grebeníček.

Úspěšný prodej letounu teď závisí na výrobci, kterého Evektor zatím hledá. „Pro úspěšný rozjezd sériové výroby investora nutně potřebujeme, tím jsme se nikdy netajili,“ uvedl Štěrba. Nejraději by však majitelé zůstali v Kunovicích, kde má výroba letadel čtyřicetiletou tradici. Například s bývalým LETem ale firma zatím nejedná. „V této fázi by bylo neobvyklé, kdyby už nějaký investor řekl, že chce letoun vyrábět. Na to je ještě brzy,“ objasnil Kovář.

Před výrobou musí mít letoun hotovou povinnou certifikaci. Ta bude trvat asi tři roky. Za každý stroj pak bude kunovická firma žádat od zájemců kolem dvou milionů dolarů, tedy asi sedmatřicet milionů korun.

Pokud se firmě nepodaří najít investora, je pravděpodobné, že EV-55 skončí jako prototyp. „Bohužel, to není v historii letectví nijak výjimečné. I my máme momentálně utlumený vývoj jednoho letadla, u kterého jednání s několika investory zatím neskončilo pozitivně. Jednáme ale dál,“ dodal Štěrba.