Dobyvatelé internetu začínali s jedním počítačem | E15.cz

Dobyvatelé internetu začínali s jedním počítačem

Měli nápad a odvahu a nakonec ve světě jedniček a nul dosáhli svého. Mladí Zlíňané vytvořili internetové portály, které dnes znají statisíce lidí.

Před desítkami let dobýval Tomáš Baťa ze Zlína svět svými botami, dnes jdou v jeho stopách další podnikatelé. Na rozdíl od Baťova průmyslového impéria jim k tomu stačí jen několik kanceláří a kvalitní počítačové vybavení. Zlínské firmy teď dobývají internetový svět nakupování a informací.

Nejznámější internetovou firmou ze Zlína je „on-line tržiště“ Aukro. Každý, kdo na webu cokoli nakupuje nebo prodává, už na stránkách firmy s přezdívkou Česká eBay aspoň jednou byl. Za sedm let existence se portál dostal z nuly na čísla, která mu mohou závidět provozovatelé mnoha zavedených webů. Aukro má skoro dva miliony registrovaných uživatelů, kteří loni jeho prostřednictvím prodali jedenáct milionů předmětů.

U zrodu společnosti stál v roce 2003 student Univerzity Tomáše Bati Václav Liška. „Odjel jsem na studijní stáž do největší polské firmy, která se zabývala on-line obchodováním. Dostal jsem za úkol dostat službu do Česka a po několika měsících úsilí se nám povedlo spustit Aukro. Nejdříve jsem celý systém obsluhoval a odbavoval sám. Po roce jsem oslovil kamaráda, který se mnou dodnes pracuje,“ vypráví Liška.

Dnes už kromě českého Aukra šéfuje podobným firmám v celé východní Evropě.
Aukro se rozvíjelo raketovou rychlostí. „Po roce jsme měli sedm tisíc registrovaných uživatelů. Od března roku 2007 do listopadu 2009 jsme sídlili v prostředí podnikatelského inkubátoru. Za tu dobu se počet zaměstnanců firmy více než zdvojnásobil,“ říká Liška.

Madonna za stovky tisíc

Na serveru se kromě věcí každodenní potřeby nebo sběratelských předmětů prodávají čím dál častěji i produkty, jejichž cena šplhá do milionů. „Především jsou to nemovitosti. Za zmínku ale stojí i aukce, ve které se dražil pronájem VIP skyboxu v pražské Sazka aréně na koncert Madonny. Vítěz aukce si tento koncert vychutnal za více než osm set tisíc korun,“ vzpomíná Liška.

Celou dobu své existence je Aukro spjaté se Zlínem. „Sídlo ve Zlíně jsme zvolili proto, že jsem odsud a mám k městu osobní vztah. Důležitou roli hraje i fakt, že díky univerzitě tu není těžké získat kvalifikované pracovníky,“ tvrdí Liška.

Dalším mimořádně úspěšným serverem, který dominuje „své“ oblasti internetu a zároveň má centrálu ve Zlíně, je portál Auto.cz. Jde o největší a nejnavštěvovanější český automobilový web, který vznikl už před třinácti lety.

„Auto.cz jsem založil se dvěma spolužáky. Začínali jsme s domácím počítačem a myšlenkou, že chceme dělat internetový časopis. Velkou výhodou bylo, že jsme tehdy pro rozjezd nepotřebovali žádný velký kapitál jako třeba tištěné časopisy,“ vzpomíná Ondřej Bobál.

Auto.cz si rychle našlo své čtenáře. Dnes jich má měsíčně přes čtyři sta tisíc, což je téměř desetinásobek prodaného nákladu nejčtenějšího tištěného automagazínu. „Zpočátku bylo nejsložitější přesvědčování inzerentů, že reklama na internetu má smysl. Například z automobilek nám říkali, že na webovou propagaci dají jen to, co jim zbude. Postupně ale začali všichni chápat, že internet je obrovský fenomén. Za celou dobu existence jsme nebyli nikdy ve ztrátě,“ říká Bobál.

Stejně jako Aukro těží i Auto.cz ze zlínského prostředí. „Díky Fakultě multimediálních komunikací a Fakultě aplikované informatiky je tu hodně vzdělaných a kreativních lidí. Protože drtivá většina našich klientů sídlí v Praze, zřídili jsme tam zastoupení, ale sídlo ve Zlíně nám vyhovuje. V internetové branži na místech obecně příliš nezáleží,“ míní zakladatel společnosti.

Z nesmírné popularity rallysportu na Zlínsku vyrostl také specializovaný server Autosport.cz. „Asi před čtrnácti lety jsem začal dělat fanouškovské stránky pro příznivce soutěžního sportu. Byly to ještě dřevní doby internetu, kdy se teprve rozvíjely grafické prohlížeče v podobě, jak je známe dnes. Zpočátku na naše stránky chodilo je pár set lidí měsíčně,“ vzpomíná zakladatel portálu Jan Vaškovič.

Webové stránky se mu postupně podařilo zprofesionalizovat. Do firmy vstoupil investor a zaměstnávala redaktory na plný úvazek. „Když přišla krize, investor se stáhl, takže teď běžíme na poloprofesionální bázi. Máme pět redaktorů a externí spolupracovníky z celé Evropy. I když jsme úzce specializovaný server, měsíčně máme sedmdesát až devadesát tisíc návštěvníků,“ vypočítává Vaškovič.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!