Dolní nádraží. Místo depa a kolejí obchody s promenádou

Okolí dolního nádraží v Karlových Varech se změní. Otázkou zatím zůstává, jak moc a kdy.

Dnes opuštěné drážní depo, osiřelé dílny, rezivějící kolejiště i zahrádkářská kolonie. Šedé místo na mapě města, sevřené Západní ulicí a řekou. Za pár let obchodní centrum s byty, přelidněná promenáda, butiky, kanceláře, služby, sportoviště. Možná i nové ulice s upravenou zelení. „Zatím je to samozřejmě jen vize. Ale podstatou celého záměru je změnit plochu po technickém zázemí Českých drah, aby v budoucnu navazovala na obchodně správní centrum,“ říká mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál.
Na zhruba patnácti hektarech mezi Plynárenskou lávkou a Chebským mostem tak jednou bude stát prakticky nová městská čtvrť. Největší karlovarský projekt příštího desetiletí spořádá stovky milionů korun.
„Částečně půjde o naše vlastní peníze, částečně o bankovní úvěry. Přizveme také nějakého partnera,“ plánuje Martin Pilka, generální ředitel developerské společnosti Lordship.

Centrum až do Tuhnic

Vize, kterou chce Lordship na pravém břehu Ohře uskutečnit po jednotlivých etapách, má za cíl zjednodušeně řečeno prodloužit stávající obchodně správní centrum až sem. Hluboko do Tuhnic. To vše v horizontu přibližně deseti let.
Jak ale bude území vypadat, až se do něj vsáknou miliony, je zatím ve hvězdách. Lordship už sice na svém webu poodhalil něco ze zamýšlené budoucí podoby, dosud jediný zveřejněný obrázek však nabízí pohled jen na část zmíněného území. Vizualizace ukazuje široký bulvár a po jeho stranách moderní budovy z betonu a skla. Ve srovnání s dneškem je to nepředstavitelný rozdíl.
Další obrázky pro představu lidí zatím chybějí. Lordship je zveřejní později. „Společně s městem, Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty stále hledáme nejlepší řešení, jak oživit celou tuto oblast,“ vysvětlil David Sušil ze společnosti Lordship. Dosud projednávané návrhy nicméně zmiňovaly třeba částečnou demolici současné budovy dolního nádraží, přičemž koleje měly zmizet v podzemí. A v návrzích se objevily i další zajímavosti.
„Například umělé rameno řeky Ohře, které by tudy protékalo,“ říká náměstek karlovarského primátora Tomáš Hybner. Vedení magistrátu bude v těchto dnech o revitalizaci území s představiteli Lordshipu znovu jednat. Společnost je personálně propojená s firmou Gamma Property, která nevyužívané pozemky u dolního nádraží před časem od Českých drah koupila a bude také investorem velkých změn na pravém břehu Ohře.

Zbourají dolní nádraží?

Nejasná zůstává budoucnost samotné budovy dopravního terminálu. Možná bude pevnou součástí avizovaných změn, které jsou velkolepé, možná jim její část ustoupí. V každém případě město Karlovy Vary chce od spoluvlastníků budovy odkoupit jejich podíly. Terminál pak za stejnou cenu prodá společnosti Lordship. Většinový podíl, nadpoloviční, přitom patří Českým drahám, sedm a půl procenta na budově vlastní ČSAD autobusy Plzeň. „Dráhy prodají svůj podíl za cenu podle znaleckého posudku. Přípravy obchodu již běží,“ uvedl Hybner. Úředníci magistrátu také jednali s ČSAD autobusy Plzeň a v příštích dnech budou s představiteli společnosti znovu hovořit o odkoupení jejich menšinového podílu. A protože pozemky autobusového nádraží už městu patří, investor bude mít cestu k naplnění svého rozsáhlého záměru prakticky volnou. Zůstává otázkou, co bude dál s drahou a autobusovým nádražím. „Jako jednu z možností developer představil svedení dopravy do podzemí. Nádraží by se tak ocitlo pod novými ulicemi, kam by svedl také automobilovou dopravu ze Západní ulice,“ ukázal na jednu z možností náměstek primátora. Podle Kopála se smysl Západní ulice v poslední době významně změnil. „Ještě před pár lety to byla hlavní výpadovka na Plzeň. Dnes je to ale vnitroměstská ulice. Stejně jako v případě Sokolovské a Chebské změnil její povahu zprovozněný průtah městem,“ připomněl.
Autobusové nádraží má tedy fungovat dál. „Dokonce se objevila i myšlenka přenést tam centrální zastávku městské hromadné dopravy z dnešního místa U Tržnice. Tím by se v jednom prostoru propojily všechny druhy veřejné hromadné dopravy a cestujícím by se usnadnilo přestupování,“ listuje ve variantách Hybner. Hned ale dodává, že celý záměr teprve budou muset prověřit studie.