Drony expandují na moře. Rolls-Royce vyvíjí dálkově řízené lodě

Dálkově řízené lodě podle představ Rolls-Royce

Dálkově řízené lodě podle představ Rolls-Royce Zdroj: Rolls-Royce

Britský Rolls-Royce chce rázně proměnit lodní nákladní dopravu. Do deseti let chce představit bezpilotní nákladní lodi, které mají být bezpečnější a úspornější než lidmi řízená plavidla. Po vodě se přitom přepravuje 90 procent světového nákladu.

Vývojáři Rolls-Royce vytvořili ve svém centru v norském Alesundu virtuální kancelář budoucích námořních kapitánů, kteří budou z podobných kontrolních center najednou řídit pohyb až stovek lodí bez posádky.

V některých oblastech, jako je Baltské moře, by se první plovoucí drony mohly objevit do deseti let, Předpokládá Rolls-Royce. Podobně rychlému celosvětovému rozšíření zřejmě zabrání zákonná omezení a obavy některých provozovatelů z vysokých počátečních nákladů a bezpečnosti plavidel.

„Technologie už je na takové úrovni, že to můžeme zrealizovat, a společnost se posouvá stejným směrem,“ řekl agentuře Bloomberg Oskar Levander, viceprezident Rolls-Royce pro námořní inovace.

Posádka uvolní místo pro další náklad

Tím, že Rolls-Royce z lodí odstraní posádky, může zrušit i ubytovací část pro námořníky a řídící můstek lodi. Ve výsledku tak plavidla převezou více nákladu, což vylepší zisky. Samotné lodě budou o pět procent lehčí a spálí o 12 až 15 procent méně paliva, odhaduje Levander.

Přepravní společnosti se také zbaví nákladů na posádku. Ty podle poradenské společnosti Moore Stephens LLP u velké kontejnerové lodi dosahují asi 3300 dolarů za den a tvoří přibližně 44 procent nákladů na provoz plavidla.

Dálkově řízené lodě podle představ Rolls-RoyceDálkově řízené lodě podle představ Rolls-Royce | Rolls-Royce

Dálkově ovládané lodě vyvíjí i Evropská unie, která do projektu nazvaného Maritime Unmanned Navigation vložila 3,5 milionu eur. Příští rok chtějí vývojáři na moře spustit testovací plavidlo, které by mělo pomoci vyčíslit náklady na stavbu dálkově řízených lodí a výši úspor.

Normy s drony nepočítají

Dálkově řízené lodě jsou ovšem zatím nelegální. Mezinárodní konvence totiž stanovuje minimální počet členů posádky pro různá plavidla a s lodí zcela bez posádky nepočítá. Mezinárodní námořní organizace při OSN, jejíž normy se vztahují na všechny lodě s výtlakem přes 500 tun, dosud neobdržela žádnou žádost o úpravu pravidel. Výjimky z pravidel se přitom vztahují jen na válečné a rybářské lodě.

Potíže by zřejmě nastaly i s pojištěním. Podle International Group of P&I Clubs, sdružující 13 pojišťoven ovládajících 90 procent trhu, nejsou bezpilotní lodě schopní plavby a proto je nelze pojistit.

Levander předpokládá, že k změnám nedojde najednou, počítače budou postupně přebírat jednotlivé úlohy a s tím bude klesat i počet členů posádky. Novinky se nejprve prosadí u kontejnerových lodí a plavidel převážejících suché materiály, tankery budou lidé zřejmě řídit déle. Mezi provozovateli totiž stále převazuje názor, že lidská posádka dokáže na nenadálé situace reagovat lépe než automatika.

Čtětě také: