Druhá kolej zlepší spojení
Lidé z Opatovic nad Labem, Pohřebačky a Libišan se mohou radovat. Na vlak to budou mít blíž. Díky stavbě druhé koleje, která začne příští rok na frekventované železniční trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, totiž v Opatovicích vyroste úplně nová zastávka. Vlaky tak budou zastavovat blíže jejich centru.
„Zrekonstruujeme všechna nástupiště a zázemí ve stanicích a zastávkách, v Opatovicích dokonce vyrostou úplně nová nástupiště. Zastávka bude o kilometr dál směrem na Pardubice,“ popsal mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.
V praxi to znamená, že lidé z Opatovic to budou mít na vlak blíž. Dnešní nádraží je na samém severním okraji obce, nová zastávka bude v místech, kde se trať kříží s cyklostezkou poblíž fotbalového hřiště. „Většině lidí to bude vyhovovat, vždyť je to kousek od sídliště, ve kterém bydlí v Opatovicích nejvíc lidí. Z něj to na zastávku bude přibližně půl kilometru,“ říká starosta Opatovic Pavel Kohout. Na současné nádraží je to přitom z centra obce více než kilometr.
Začnou v létě 2013
Na zastávku to navíc budou mít kousek i lidé z Pohřebačky a Libišan. „Chtěli jsme to udělat ve středu těchhle tří obcí, aby to mohli využívat opravdu všichni. S investorem navíc jednáme o nějakém dalším zázemí, jako například úschovně jízdních kol a podobně. Naší podmínkou je i podchod, aby byla cesta bezpečná,“ dodává Kohout.
Zbývá tak vyřešit pouze příjezdovou cestu pro auta. „Ta je také důležitá, například když někdo poveze na vlak staré lidi. Ale neplánujeme nic velkého, důležité je, aby se tam dalo dojet a otočit,“ říká starosta.
Stavba druhé koleje v úseku Opatovice nad Labem - Stéblová by měla začít v létě roku 2013 a hotovo by mohlo být o dva roky později. „V současnosti se zpracovává veškerá dokumentace a mělo by se rozběhnout i stavební řízení. Jakmile to půjde, začne se stavět,“ podotýká Halla. Podle něj všechny stanice a zastávky, jichž se první část stavby dotkne, dostanou i nové informační tabule. „Spolu s tím se také zvýší bezpečnost, většina věcí poběží automaticky. Všechno by mělo být jako na koridoru, včetně bezbariérového přístupu,“ vysvětluje mluvčí.
První úsek bude stát přibližně jednu a půl miliardy korun. O tom, jestli bude stavba pokračovat i z Opatovic do Hradce a ze Stéblové do Pardubic, se rozhodne později. „V první řadě jde o to, aby mohly vlaky mezi Pardubicemi a Hradcem jezdit plynule. To by měl tenhle první úsek umožnit. Teprve poté vyhodnotíme ekonomický přínos a také možnosti dalšího rozšíření,“ přibližuje plány investora Halla.
Vlaky pojedou rychleji
První etapa není technologicky náročná. Trať většinou vede lesem, kvůli druhé koleji padnou jen dvě stavby. „Jsou to bývalé drážní domky,“ upřesňuje Halla. Novinkou ale bude vyšší rychlost, která by mohla být až 160 kilometrů v hodině.
Pokud vše půjde podle plánu, druhá kolej mezi Opatovicemi a Stéblovou, včetně nové zastávky v Opatovicích, bude hotová v létě 2015. „Rádi bychom to stihli, abychom mohli čerpat peníze z Fondu soudržnosti od Evropské unie. Ale všechno je to samozřejmě i otázka výběrových řízení a dalších věcí,“ počítá Halla.
Se zahájením stavby musejí cestující počítat s menšími problémy. „Provoz na stávající koleji by neměl být dramaticky ohrožený, ale vlaky pojedou jen padesátikilometrovou rychlostí, takže se dají předpokládat drobná zpoždění. Jakmile bude nová kolej hotová, přesunou se vlaky na ni a začneme opravovat tu stávající,“ vysvětluje Halla.
Výluky budou podle něj minimální. „Při napojování druhé koleje asi bude potřeba na několik dní úplně omezit provoz, ale na nějaké přesnější odhady je teď ještě příliš brzy,“ dodává mluvčí.
Odměnou za problémy může být cestujícím plynulá cesta z Hradce do Pardubic a opačně. V současnosti jezdí vlaky mezi oběma krajskými městy každých třicet minut, ale druhá kolej umožní i dvakrát vyšší frekvenci. České dráhy zde také počítají s nasazením nových jednotek Regio Panther.