Evropské automobilky trpí: prodeje jsou nejnižší od roku 1990

Poptávka po malých autech v Evropě klesá, tak oficiálně zdůvodnila automobilka TPCA plánované omezení výroby.

Poptávka po malých autech v Evropě klesá, tak oficiálně zdůvodnila automobilka TPCA plánované omezení výroby. Zdroj: Karolina Hnilickova, Sedmicka

V západní Evropě se v lednu prodalo o 8,5 procenta méně osobních automobilů než ve stejném období loňského roku, zákazníci si zakoupili 918 280 vozů. Oznámilo to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Počet registrací tak spadl na minimum od roku 1990, kdy se tyto údaje začaly sledovat.

Prudce dolů šel odbyt značek Ford, Peugeot a Toyota, prodej vozů Škoda se snížil pouze nepatrně. Víc se prodalo luxusních značek jako je BMW či Jaguar.

Škoda zahájila rok prodejem 35 753 vozů, což je meziroční pokles o 1,2 procenta. Celé skupině Volkswagen, jíž je Škoda součástí, prodej klesl o 5,2 procenta na 215 861 vozů. Největší propad je u značky Volkswagen, a to o více než 12 procent, naopak prodej španělské značky Seat o šest procent vzrostl.

Největší propad mezi velkými automobilkami zaznamenal Ford, jemuž odbyt klesl o více než 25 procent na 60 036 vozů. Automobilka se v Evropě dlouhodobě potýká s problémy a už dříve sdělila, že sníží kapacity a zavře tři výrobní závody. Peugeotu a Toyotě prodej klesl zhruba o 16 procent, což je po Fordu druhý nejhorší výsledek.

Prodej aut prudce klesl v Řecku a Nizozemsku, v obou případech o více než 30 procent. Výrazně klesl i na Kypru a ve Finsku. Naopak na Islandu se prodej o téměř 44 procent zvýšil, výrazný nárůst má rovněž Estonsko, ale i třeba Velká Británie.

Údaje za západní Evropu se týkají Evropské unie a států Evropského sdružení volného obchodu (EFTA), tedy Islandu, Lichtenštejnska, Švýcarska a Norska. Všechny tyto země mají těsné vazby na EU. V samotné EU se prodej aut v lednu meziročně propadl o 8,7 procenta na 885 159 vozů.