Facebook má nového vyzyvatele, z Japonska přichází Line

Nálepky ze sociální sítě Line slaví úspěch v Japonsku a chystají se dobýt svět

Nálepky ze sociální sítě Line slaví úspěch v Japonsku a chystají se dobýt svět Zdroj: profimedia.cz

Mark Zuckerberg má důvod k obavám. Jeho sociální síť Facebook má novou konkurenci. Přichází z Japonska a jmenuje se Line. Tato aplikace pro posílání zpráv, sdílení informací a hraní s přáteli nasbírala za první dva roky existence 230 milionů uživatelů. Facebook k dosažení stejného počtu potřeboval pět let.

Síť, za kterou stojí jihokorejská firma NHN Corporation, je zatím populární hlavně v Asii, počet uživatelů však velmi rychle roste. Stane se tedy Line něčím víc než další firmou, která dobyla Japonsko? Na globální internetovou firmu z Asie svět zatím stále ještě čeká.

„Chtěli bychom z Line vytvořit společný jazyk, kterým komunikuje celý svět,“ řekl deníku New York Times šéf Line Akira Morikwa. „Chceme být on-line službou číslo 1,“ dodal. A myslel tím větší než Google a Facebook.

Oproti miliardě uživatelů na Facebooku je Line zatím malým hráčem. Růst jeho obliby je ale pozoruhodný. Oproti americkým gigantům má Line jednu výhodu. Na rozdíl od Facebooku, Twitteru, Zyngy nebo Google Plus byl vytvořen přímo pro chytré telefony, které k přístupu na internet používá dnes už většina lidí. Firma tedy nemusí software upravovat pro osobní počítač nebo tablet. Když Zuckerbergova sestra Randi nedávno navštívila Tokio, napsala na Twitter „všichni cool mladí lidé tady používají Line“.

Klíčem k úspěchu jsou nálepky

Přes Line uživatelé posílají zprávy o tom, jak strávili víkend, dohadují si, kam půjdou večer do města nebo si posílají fotky jídla. A ke každé zprávě nezapomenou připojit digitální „nálepku“ kreslené postavičky, která vyjadřuje jejich pocit. Line už pro tuto svoji specialitu vytvořil i vlastní zvířátka, jako je třeba medvídek Brown nebo zajíc Cony. Takových nálepek pošlou uživatelé každý den dohromady více než miliardu, tvrdí majitelé. Úspěchu nálepek si všiml i Facebook, který ve svých zprávách nedávno zavedl podobnu funkci. Nálepky v uplynulých měsících zavedly daší startupy: Path, MessageMe nebo GroupMe.

„Když nějaká aplikace dokáže přinutit Facebook upravit svoji strategii, ukazuje to, že má sílu,“ myslí si Neha Dharia z telekomunikační firmy Ovum. Dětinské nálepky sice znějí jako nesmysl, firma na nich ale vydělává 10 milionů dolarů za měsíc. Ne všechny jsou totiž zadarmo. Balíček čtyřiceti stojí 170 jenů, tedy asi necelé dva dolary.

Úspěch v USA zatím nepřišel, cestu ukazuje Španělsko

Největším zdrojem příjmů jsou ale pro Line hry, na kterých za měsíc firma vydělá 25 milionů dolarů, což je asi polovina tržeb. Tak jako to dělá většina firem v USA, Line vás nechá stáhnout si hru zadarmo, ale například za speciální vlastnosti si musíte připlatit.

Jestli se z Line opravdu stane globální hráč, bude záležet hlavně na tom, uchytí-li se v USA. Tady by Line mohla narazit – strategie firmy je totiž do velké míry založená na oblibě Asiatů všeho roztomilého. Line je nainstalována na 71 procentech iPhonů v Japonsku, v USA na pouhém jednom procentu přístrojů. Možnou cestu ale ukazuje španělský příklad. Ve Španělsku má Line nainstalováno 40 procent uživatelů iPhonu, uvádí firma Onavo, která sleduje a měří používání mobilních telefonů. Minulý týden Line oznámila svoji dohodu s fotbalovým týmem FC Barcelona, která jí umožní používat nálepky jejích fotbalových hvězd.