Facebook už přestává lákat mladou generaci, tu spíš zajímá jídlo

Fecbook

Fecbook Zdroj: Profimedia

Ilustrační foto
2
Fotogalerie

Firmy a reklamní experti objevují novou generaci spotřebitelů. Do věku prvních finančních rozhodnutí dorůstá takzvaná generace Z, tedy lidé narození mezi lety 1995 až 2005. Jedná se o první generaci, která nezná život bez internetu. 

Označení posledním písmenem anglické abecedy navazuje na analogické značení generací předchozích. Charakteristikou zetkařů je, že podléhají Facebooku méně než ostatní uživatelé. Portál Business Insider odkazuje na studii investiční banky Piper Jaffray, podle které jen devět procent náctiletých respondentů označilo Facebook za svou nejoblíbenější sociální síť. U mladých více boduje Instagram či Snapchat.

Svou pozornost, potažmo peníze, ale neméně intenzivně zaměřují i mimo on-line svět. Z dalších poznatků Piper Jaffray plyne, že tato demografická skupina své peníze nejvíce utrácí za jídlo. Následují počítačové hry a kosmetika. Podle marketingové společnosti NPD Group ale vzývání gastronomických zážitků nemusí být s oblibou sociálních sítí v rozporu, jídlo prý vnímá mladá generace mimo jiné jako prostředek sebevyjádření, na kterém si cení autenticity. V oblasti módy pak pohodlí a unisex vzhledu. Cenu ale příliš neřeší.

Generace Z si údajně zakládá na informovanosti a etické stránce nakupování, firmy si proto budují celé příběhy kolem své značky ve snaze zaujmout a navýšit hodnotu produktu pro spotřebitele a zapadnout do jeho životního stylu. Jedním z námětů takových příběhů je obecně dobro.

Tím si snažily firmy získat příslušníky o generaci starších mileniálů neboli generace Y, celý symbolický koncept ale posunují dál. Symbolem spotřebitelského přístupu mileniálů byl nákup fair trade kávy v řetězci Starbucks, generace Z si ji kupuje rovnou do již přinesených kelímků – právě to jim zmíněný řetězec letos nově umožňuje.

I přes popsané charakteristiky vnímá například Wall Street Journal mladou generaci jako příliš nepředvídatelnou, než aby se jí dalo ekonomicky rozumět. To neznamená, že se o to marketéři nesnaží.